• Anonym (orolig)

kan man anmäla en komis till lyxfällan anonymt?

kan man det?
    så orolig för min kompis.

hon studerar och tar ut fullt studielån fast hon ej behöver de.
    hon bor men sambo och 2 små barn i en dyr 5:a.

nyss köpte dom en ny 50 tum tv,dammsugare,samt ska nu åka och handla på ullared,samt kryssning fat dom inte har råd,

hon äger oxså kreditkort, och jag vet ej om hon betalt sin skuld än hos KK.

allt hon köper skriver hon på sin sambo då hon ej kan låna till saker,

och han jobbar som förskoleläarare och tjänar lite,

så hur kan man hjäpa henne fast ej avslöja mig?

• Svar på tråden kan man anmäla en komis till lyxfällan anonymt?
  • Anonym (trög kanske)

Du vill anmäla din kompis till lyxfällan?

Du tror inte det är så att man själv måste vara intresserad av att medverka i lyxfällan för att göra det?

Låt henne skuldsätta sig om hon vill det. Och btw studielån är väl ett positivt lån eller?
    samt har man båda delarna från csn så får man ca: 8140:- (utan tilläggs delen) och det är inte mkt pengar att röra sig med.

• Anonym (orolig)
    Anonym (trög kanske) skrev 2010-03-24 09:39:38 följande:
    Du vill anmäla din kompis till lyxfällan? Du tror inte det är så att man själv måste vara intresserad av att medverka i lyxfällan för att göra det? Låt henne skuldsätta sig om hon vill det. Och btw studielån är väl ett positivt lån eller? samt har man båda delarna från csn så får man ca: 8140:- (utan tilläggs delen) och det är inte mkt pengar att röra sig med.
    hon skulle ej behöva ta lånet alls el bara liten del,

kan bo mkt billigare och sluta shoppa onödigt. orolig för att hon ska få fler saker hos KK.

tar dessutom lång tid att betala tillbaka det hon lånat.

bara orolig för henne
  • Anonym (suck)

men ärligt. Tror du att lyxfällan är någon slags instans som man kan anmäla folk som man tycker är oansvariga till?

Tror du på fullaste allvar att det fungerar så?
    Lyxfällan är ett kommersiellt tvprogram, där människor som vill medverka kanske kanske kan ha turen att få hjälp.
    Förstår att du kanske är orolig för din väns ekonomi men hon är ju en vuxen person och om ni inte är gifta eller har delad ekonomi på något sätt så är det faktiskt inte ditt problem.
    Om du verkligen verkligen är orolig för henne så prata med henne själv istället men var försiktig och väg dina ord för de flesta människor tycker inte om att man lägger sig i deras privatekonomi.
  • Jezamine

Om jag vore du skulle jag sköta det jag hade med att göra.Dvs mitt eget liv.

Avstängd tills vidare
  • Waldo

Du frågar hur du kan hjälpa henne utan att avslöja dig.
    Är du inte beredd att "avslöja" dig handlar det inte om att hjälpa någon, det handlar om att få lägga sig i.

Om du verkligen vill hjälpa till får du ta det väldigt väldigt försiktigt. Det handlar om vuxna människor som kanske inte vill ha din hjälp.

Att anmäla någon anonymt till lyxfällan är inte riktigt samma sak som att anmäla någon anonymt till socialen.
    För det första är det inte olagligt att vara skuldsatt och sedan kan man undra hur du förväntade dig att det skulle gå till. Skulle dom medverka mot sin vilja?

• Anova

Det som slår mig är hur väl TS känner till sina vänners ekonomi..
    Har vänner som köper dyra saker och sedan klagar på att de inte har några pengar, har vänner som köper på kredit osv.. De är vuxna de får stå sitt kast.

De enda jag skulle ifrågasätta är de som har låtat pengar hos mig och inte betala tillbaka utan väljer att handla istället.

Lyxfällan är inte lösningen.

• Anonym

Jag förstår att du vill väl ts men om du på riktigt är orolig borde du prata med din vän.
    Det är svårt men gör det istället.

• Anonym

Men herregud. Om hon tar ut fullt csn eller inte är väl deras beslut, precis som att de i familjen väljer vad de prioriterar ekonomiskt. Man behöver ju inte vara helt blåst för att man prioriterar en tv framför pengar på sparkontot, alla tänker olika.

Hur insikt har du egentligen i deras ekonomi och varför är du så orolig?
    Svälter de? Skiter de i att betala hyran? Eller tycker du bara att de är oansvariga för de inte gör som du tycker att man ska göra?

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2010-03-24 12:58:08 följande:
    Men herregud. Om hon tar ut fullt csn eller inte är väl deras beslut, precis som att de i familjen väljer vad de prioriterar ekonomiskt. Man behöver ju inte vara helt blåst för att man prioriterar en tv framför pengar på sparkontot, alla tänker olika.Hur insikt har du egentligen i deras ekonomi och varför är du så orolig?Svälter de? Skiter de i att betala hyran? Eller tycker du bara att de är oansvariga för de inte gör som du tycker att man ska göra?
    har man 20 000 hon KF redan som man inte betalar utan köper saker istället anser jag att man inte kan hantera pengar.

vill bara inte dom ska får mer skulder där
  • Waldo
    Anonym (orolig) skrev 2010-03-24 14:24:18 följande:
    har man 20 000 hon KF redan som man inte betalar utan köper saker istället anser jag att man inte kan hantera pengar. vill bara inte dom ska får mer skulder där
    Förstår mycket väl att man inte vill att sina vänner ska skuldsätta sig. Det för med sig mycket elände

Men om du nu har tagit reda på att hon har 20 tkr hos KFM, så har du förmodligen ringt KFM och kollat upp henne,
    Jag jobbar med skuldsättning och vet hur svårt det är att närma sig dessa frågor som vän.
    Och jag är ganska säker på att du närmar dig saken på fel sätt.
    Det är oerhört känslig eftersom skuldsättning är en tabubelagd fråga i dagens samhälle
    Men att kolla upp någon hos KFM och anmäla till lyxfällan är inte riktigt rätt väg att gå.

Jag tror att du får gå den långa vägen om du verkligen är intresserad av att hjälpa till
    Bärja prata om ekonomi rent allmänt.
    Prata om hur man verkligen kan få hjälp genom mer seriösa instanser än lyxfällan.
Svar på tråden kan man anmäla en komis till lyxfällan anonymt?