Kan jag göra abort i smyg för min man?
Min man är överlycklig för att vi fått reda på att jag är gravid igen med vårt fjärde barn, han har redan berättat om det för sin familj och vänner, han har tom sagt det till våra barn. Han har redan varit och tittat på en större bil och planerar för fullt. Han vägrar lyssna på mig när jag säger att jag tycker det känns jobbigt och abort är ett ämne som jag inte ens får nämna, han blev rasande när jag förde det på tal, han är omöjlig att diskutera med. Har en känsla av att han gillar att ha mig hemma, han hjälper aldrig till så mycket mest pga arbetet men han har ändå en ojämlik kvinnosyn.
Vi har tre barn: 7 år, 6 år och 6 månader.
Med andra ord vet jag hur tufft det är att ha två barn tätt, och tänkte därför njuta av tredje barnet istället för att bara "överleva" småbarnsåren.
Men nu är jag gravid trots att vi skyddat oss, vi använde kondom dagarna mellan minipiller och dagen jag fick en p-stav insatt men måste ha blivit gravid några dagar innan den sattes in, min man satte på sig konomen strax innan han "kom" inte under hela akten, så jag känner att han gjorde mig på smällen med flit, för när vi höll på sade jag hela tiden att "sätt på den nu" och han svarade ja alldeles strax, det var jobbigt och nu är en graviditet reslutatet. Läkare plockade bort p-staven efter att de kollat med ultraljud att allt var bra. Ett litet hjärta tickade och det känns hemskt att ta bort ett litet barn som säkert blir lika fint som de tre jag redan har.
Orsaken till att jag inte vill är:
- främst en känsla av att jag kommer verkligen på riktigt inte att räcka till för de barn jag redan har!
- vill inte vara gravid, vill ha min kropp för mig själv utan alla åkommor som ett otroligt illamående just nu.
- äldsta sonen har adhd (vilket innebär många möten, läkarbesök, extra läxläsning osv dessutom behöver han en lugn hemmiljö)
- jag är ingen "hemmafrutyp" utan blir lite rastlös av att vara bunden till hemmet och pappan kan inte vara föräldraledig
- rädd att bli uppsagd och vem nyanställer en 4 barnsmamma?
- har en negativ bild av 4 barnsmammor som jag känner till, de är ofta arbetslösa eller misslyckade rent yrkesmässigt, ofta verkar de olyckliga på något sätt.
- min familj som vet hur jag känner och pressar mig för att hjälpa mig men det är bara jobbigt, min mamma säger mycket negativt just nu.
- min man är en bra pappa som ger kärlek och försörjer barnen bra men han är ingen bra partner att dela föräldraskapet med då han hellre köper hushållsnära tjänster än hjälper till med allt som måste göras.
Usch, mår skit just nu.
Min fråga är kan jag göra abort i "smyg" för min man? kan jag säga att det var ett missfall?