• Anonym (ångest)

Kan jag göra abort i smyg för min man?

Min man är överlycklig för att vi fått reda på att jag är gravid igen med vårt fjärde barn, han har redan berättat om det för sin familj och vänner, han har tom sagt det till våra barn. Han har redan varit och tittat på en större bil och planerar för fullt. Han vägrar lyssna på mig när jag säger att jag tycker det känns jobbigt och abort är ett ämne som jag inte ens får nämna, han blev rasande när jag förde det på tal, han är omöjlig att diskutera med. Har en känsla av att han gillar att ha mig hemma, han hjälper aldrig till så mycket mest pga arbetet men han har ändå en ojämlik kvinnosyn.

Vi har tre barn: 7 år, 6 år och 6 månader.

Med andra ord vet jag hur tufft det är att ha två barn tätt, och tänkte därför njuta av tredje barnet istället för att bara "överleva" småbarnsåren.

Men nu är jag gravid trots att vi skyddat oss, vi använde kondom dagarna mellan minipiller och dagen jag fick en p-stav insatt men måste ha blivit gravid några dagar innan den sattes in, min man satte på sig konomen strax innan han "kom" inte under hela akten, så jag känner att han gjorde mig på smällen med flit, för när vi höll på sade jag hela tiden att "sätt på den nu" och han svarade ja alldeles strax, det var jobbigt och nu är en graviditet reslutatet. Läkare plockade bort p-staven efter att de kollat med ultraljud att allt var bra. Ett litet hjärta tickade och det känns hemskt att ta bort ett litet barn som säkert blir lika fint som de tre jag redan har.

Orsaken till att jag inte vill är:
    - främst en känsla av att jag kommer verkligen på riktigt inte att räcka till för de barn jag redan har!
    - vill inte vara gravid, vill ha min kropp för mig själv utan alla åkommor som ett otroligt illamående just nu.
    - äldsta sonen har adhd (vilket innebär många möten, läkarbesök, extra läxläsning osv dessutom behöver han en lugn hemmiljö)
    - jag är ingen "hemmafrutyp" utan blir lite rastlös av att vara bunden till hemmet och pappan kan inte vara föräldraledig
    - rädd att bli uppsagd och vem nyanställer en 4 barnsmamma?
    - har en negativ bild av 4 barnsmammor som jag känner till, de är ofta arbetslösa eller misslyckade rent yrkesmässigt, ofta verkar de olyckliga på något sätt. 
    - min familj som vet hur jag känner och pressar mig för att hjälpa mig men det är bara jobbigt, min mamma säger mycket negativt just nu.
    - min man är en bra pappa som ger kärlek och försörjer barnen bra men han är ingen bra partner att dela föräldraskapet med då han hellre köper hushållsnära tjänster än hjälper till med allt som måste göras.

Usch, mår skit just nu.

Min fråga är kan jag göra abort i "smyg" för min man? kan jag säga att det var ett missfall?

• Svar på tråden Kan jag göra abort i smyg för min man?
  • Anonym

Ja du kan göra abort i smyg. DU kan göra en medicinsk abort hemma. Då ser det ut som ett missfall.

• Carpe diem1981

Klart du kan! Du kan göra en abort utan hans samtycke då det är kvinnan som själv beslutar kring aborten. Det kvittar vad han har för åsikt så har du ändå rätt att göra en abort. Så en abort kan i ditt fall bli ett "missfall"/ kram och lycka till.

• Anonym (tuff sits)

Som du beskriver situationen verkar väl en abort i smyg vara enda sättet att rädda dig från en livssituation du inte vill hamna i och samtidigt rädda relationen mellan dig och din man. Knepigt att behöva leva med en lögn, men det finns det ju massor med människor som gör och gör det bra.

Lycka till hur du än beslutar att göra.

• Lena

Ja men jag tycker du ska fundera över om du verkligen vill leva med en man som inte lyssnar på dig och bryr sig om vad du vill.

• Anonym (ångest)

ååh vad skönt att få lite stöd och vad skönt att veta att det går att göra ett "missfall", ska nog boka en tid redan idag, jag fixar verkligen inte ett till barn, det kommer däremot att kännas fördjävligt att leva med en lögn, jag har ju varit ärlig mot honom under alla år vi varit gifta, men jag känner att jag måste.

Blir bara lite rädd, finns det något sätt att han kan "komma på" mig? dvs skickar de något papper från sjukhuset eller säger de något till honom om de skulle bli en komplikation??? 

• Anonym
    Anonym (ångest) skrev 2010-03-24 10:35:14 följande:
    ååh vad skönt att få lite stöd och vad skönt att veta att det går att göra ett "missfall", ska nog boka en tid redan idag, jag fixar verkligen inte ett till barn, det kommer däremot att kännas fördjävligt att leva med en lögn, jag har ju varit ärlig mot honom under alla år vi varit gifta, men jag känner att jag måste.Blir bara lite rädd, finns det något sätt att han kan "komma på" mig? dvs skickar de något papper från sjukhuset eller säger de något till honom om de skulle bli en komplikation??? 
    Tycker att du ska berätta för din bm precis hur det är. De har tystnadsplikt. Nej det skickas inget hem i normala fall. Du kan ju säga till om att du inte vill ha något hem för säkerthetsskull.
  • MariaKsk88

Jag förstår inte hur du kan ljuga för din man om nåt sånt :( Jag skulle bli helt förkrossad om det vore tvärtom. Då är det bättre att säga som det är, göra abort, punkt slut. Kan han inte acceptera det så är DET något ni måste ta tag i.. men att ljuga om en sån stor grej.. aldrig i livet. Nån dag kommer det fram, och även om det inte gör, ska du leva med det på ditt samvete?

• Imasy

En tanke jag har, är att jag fick ett missfall tidigare. Det står med i min journal hos MVC.

Nu är detta visserligen inget hemligt, men i min journal står det hur många graviditeter jag har haft, och detta har ju nån gång kommit på tal.

Tänkte bara att om ni väljer att skaffa barn längre fram, och din man är med på MVC vid inskrivning tex, och de tar upp att du gjorde abort? För här finns det noterat ifall det är abort eller missfall.

Tänkte ju som så att även om de har tystnadsplikt, så vore det väl kanske ingen hemlighet för din man om du fick ett riktigt missfall om ni försökte skaffa barn? Och därför kanske de anser att de kan prata om sådant, även med din mans närvaro?

• Anonym
    Imasy skrev 2010-03-24 10:59:22 följande:
    En tanke jag har, är att jag fick ett missfall tidigare. Det står med i min journal hos MVC.Nu är detta visserligen inget hemligt, men i min journal står det hur många graviditeter jag har haft, och detta har ju nån gång kommit på tal.Tänkte bara att om ni väljer att skaffa barn längre fram, och din man är med på MVC vid inskrivning tex, och de tar upp att du gjorde abort? För här finns det noterat ifall det är abort eller missfall.Tänkte ju som så att även om de har tystnadsplikt, så vore det väl kanske ingen hemlighet för din man om du fick ett riktigt missfall om ni försökte skaffa barn? Och därför kanske de anser att de kan prata om sådant, även med din mans närvaro?
    Skulle de skaffa barn igen så är det bara att ts berättar för sin bm att hon inte vill att detta ska pratas om, inte ovanligt eller konstigt.
  • MariaKsk88
    Imasy skrev 2010-03-24 10:59:22 följande:
    En tanke jag har, är att jag fick ett missfall tidigare. Det står med i min journal hos MVC. Nu är detta visserligen inget hemligt, men i min journal står det hur många graviditeter jag har haft, och detta har ju nån gång kommit på tal. Tänkte bara att om ni väljer att skaffa barn längre fram, och din man är med på MVC vid inskrivning tex, och de tar upp att du gjorde abort? För här finns det noterat ifall det är abort eller missfall. Tänkte ju som så att även om de har tystnadsplikt, så vore det väl kanske ingen hemlighet för din man om du fick ett riktigt missfall om ni försökte skaffa barn? Och därför kanske de anser att de kan prata om sådant, även med din mans närvaro?
    Definitivt, det där tror jag skulle kunna hända. Jag har alltid fått fylla i graviditet, abort o missfall.

TS, det är ert förhållande det verkar vara problem med, om han inte kan lyssna på vad du tycker. Ett bra förhållande kan inte vara baserad på en lögn, speciellt inte en SÅN lögn.

Det kommer komma fram, tro mig. :( Jag säger det inte för att döma dig eller vara taskig.. men jag tycker det är en väldigt väldigt hemsk sak att göra mot sin man, och dessutom väldigt ogenomtänkt. Om han älskar dig och vill vara med dig, då lämnar han dig väl inte för en abort? Han kanske blir arg och besviken, men det går över! Bättre det än att få reda på flera år senare att du fejkade ett missfall och ljög om det.
Svar på tråden Kan jag göra abort i smyg för min man?