• Blicka

Erfarenheter av avfuktare i krypgrund?

I det hus vi planerar att köpa har det i krypgrunden börjat växa lite mikrobiell påväxt på blindbotten. Vi funderar på att installera en avfuktare i grunden för att komma tillrätta med förhöjda fuktvärden delar av året. Men vad ska man välja?

Huset är från -88, det är plats på marken och krypgrunden är uteventilerad.

Någon som har tips att komma med?

• Svar på tråden Erfarenheter av avfuktare i krypgrund?
  • loffes

Kolla om ägaren kan stå för installationen men att ni står för driften i fortsättningen.

Men först skulle jag ta bort allt organiskt och annat i krypgrunden. Jord, trä, löv, isolering, möbler eller annat som borde stå i förrådet.

*Ta bort allt organsikt, helst ner till berg
    *Kolla hur fallet ser ut
    * Lägg ut markduk
    *Lägg grus ovanpå detta
    *Lägg ut åldersbeständig plast med överlapp men inte riktigt ända ut till yttervägg
    *Om du märker att fallet blir in mot/in i huset så måste du punktera plasten lite på de lägsta punkterna
    *Dokumentera

Nu vet jag ju inte hur det ser ut men är det inte någon jättepanik och att ni inte får kostnaden för en installerad luft avfuktare så skulle jag börja enl ovan.

*Besikta sedan. Har det börjat växa igen/fortsatt så är det väl en avfuktare som måste till.

Munters har bra (o dyra) avfuktare.

• Blicka

Tack för svar. Det ligger marklplast i krypgrunden och den har inte fått några anmärkningar vid besiktning. Det är lite mikrobiell påväxt, alltså inga mänger och ingen lukt, men trots allt ändå så att jag blir orolig... Det enda jag vet som ägarna förvarat i krypgrunden (varför vet jag inte?) är målarfärg...

Munters - ska kolla upp dom.

Har du ngn erfarenhet av att installera avfuktare - klurigt? eller klarar man det om man är lite händig?

• supersötasilversara

Vi har en krypgrund och en avfuktare installerad. den är köpt och fixad genom anticimex, och vi betalar ca 1400 kr per år för att få den kontrollerad, filtret utbytt och sen själva krypgrunden kontrollerad, ev justeringar i avfuktningen. Tror avfuktaren gick på runt 25000kr inkl installation och allt, det var förra ägarna till vårt hus som fixade detta. Känns skönt att ha det gjort. Jag vet att det finns billigare också, men vet i alla fall att den anticimex säljer är kanon!

• loffes

Installation kan man säkert göra själv men jag har ingen erfarenhet av detta.

Munters, Trygghetsvakten, Woods, Corroventa är märken man kan kolla efter.

Sorptionsavfuktare är att föredra framför kondensavfuktare.

Ventilation, jag tror att man ska försöka har det så tätt som möjligt om man avfuktar. Har man det ventilterat så tar man även in fuktig luft.

Dom här ska vara kunniga och ha bra service.
    http://www.lfs-web.se/

Läs och ta beslut själv, sök på internet.

Svar på tråden Erfarenheter av avfuktare i krypgrund?