Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Maria

72 timmar

Är lite intresserad av 72 timmars listan någon erfarenhet om det..

• Svar på tråden 72 timmar
  • basketmia

Jag har erfarenhet av 48-timmarslistan och vad jag vet så är det inte så mycket som ändrats mer än att tiden förlängts och att man måste ha LID för att lägga in intresse för ett visst barn.

72-timmarslistan fungerar på följande sätt:

1. Ansökan skickas till Kina och man får ett LID (log-in-datum, datum då ansökan är registrerad i Kina)

2. Man bestämmer sig för vilka diagnoser man tror sig klara av och anmäler detta till sin adoptionsorganisation. Detta kan ta lång tid att bestämma och det är bra att börja fundera på det så fort som möjligt. Vanliga diagnoser är LKG (läpp-käk-gomspalt), hjärtfel och dysmeli (avsaknad av fingrar, tår, händer, fötter). Det finns även många andra diagnoser att ta ställning till. Adoptionsorganisationerna har listor på detta (i alla fall hade FFIA det och de andra borde också ha det).

3. Socialsekreteraren måste godkänna att man planerar att adoptera ett barn med särskilda behov.

4. Adoptionsorganisationen försöker matcha er med ett barn utifrån vilka diagnoser ni sagt ja till samt vilken ålder ni vill adoptera. Detta kan ta olika lång tid beroende på hur många diagnoser ni tackat ja till och hur många barn som finns med dessa diagnoser. För oss tog det ca 1 1/2 månad från LID till matchning.
    5. När man blivit matchad med att barn har man 72 timmar på sig att gå igenom barnets journal med en läkare (läkarkontakt bör ha tagits innan matchning och är inte helt enkelt om man inte har läkare i bekantskapskretsen). Om man bestämmer sig för att tacka ja till ett barn ska man skicka in en behandlingsplan för detta barn. Denna skriver man själv.

6. CCAA godkänner behandlingsplanen

7. CCAA godkänner huvudansökan

8. Officiell inbjudan om att åka till Kina och hämta sitt barn skickas ut från CCAA.

9. Resa till Kina för att hämta barnet.

Hoppas att detta gav lite klarhet och om du har några specifika frågor hjälper jag gärna till.

Svar på tråden 72 timmar