• Marbella

Allergisk mot babyolja???

Hej!

Har en dotter på 2 månader som får en allergisk reaktion av Liberos babyolja...Nu undrar jag om någon annan där ute har upplevt samma sak på sig själva eller på barnet/barnen?

*Emilia 2007-05-05* Thilde 2010-01-26*
  • Svar på tråden Allergisk mot babyolja???
  • FrejaMariah

Hur blir det av oljan? Vet du om den innehåller mineralolja? Det kan irritera huden.. Jag har bara använt ACO Baby (från apoteket) som är helt ofarlig om de får in i munnen och inte innehåller mineraloljor..

• FrejaMariah

Weleda har ju bra produkter med..

• vittra

Använd ingen barnolja alls, de innehåller en hel del mer eller mindre farliga ämnen som riskerar att ge allergiska reaktioner. Det finns tester som du kan googla efter på nätet där du ser vilka som är bättre och vilka som är sämre.

Mitt råd är att använda ren olja, tex raps- eller olivolja i badet. Minns inte nu vad Weledas olja innehåller men de har överlag bra produkter som är naturliga och inte innehåller en massa kemiska tillsatser.

Mineraloljor överlag ska du givetvis undvika helt och hållet, men det finns ju även andra ämnen i de framtagna barnoljorna som man bör undvika, särskilt om man har ett barn med känslig hud.

• Marbella

Tack för era svar....

Vid kontakt med babyoljan så får hon som nässelutslag på hela kroppen samt blåsor....jag vågar inte använda någon olja på henne nu eftersom det måste göra så himla ont på henne när hon får reaktionen.

Var inne i förra veckan på Astrid Lindgrenssjukhus när hon fick reaktionen för första gången och då trodde dem att det var av komjölken som jag stoppade i  mig som hon fick reaktionen av. Men idag så badade jag henne och efteråt så smörjde jag in henne med babyoljan och få fick hon samma reaktion igen på 2 sekunder....då gick det upp för mig att det måste ha något med liberos babyolja att göra eftersom den var i vattnet när hon badade och fick reaktionen första gången.

Men jag har aldrig hört talas om att man kunde få sån reaktion av babyolja...trodde att det var bland det bästa man kunde använda till sina barn i vattnet samt efteråt.

• mamma2kids

min son tålde inte aloevera oljan o mycket annat som ska va sååå bra o miltför babyns hud.alla tvättlappar reagera han på oxå

• anna1975

Det var ju inge roligt! Jag använder bara eko produkter på mina barn då jag tycker att apotekets produkter innehåller så mycket annat jox.  Dermanord, Weleda är 2 bra svenska märken jag provat. Schampo och dusch använder jag ett märke som heter Faith in Nature prova till dig själv, rena produkter som doftar gott!!!

• Marbella

Låter som jag måste införskaffa lite bättre produkter som min dotter tål...ska till babyland ikväll så då ska jag kolla på Weledas produkter som jag vet att de säljer där.

Är verkligen skönt att höra att det är flera än min dotter som har reagerat på babyolja samt andra produkter...förstår inte varför de blandar i så mycket skit i alla produkter så att små barn reagerar och mår dåligt av det.

Tack igen för alla svar jag har fått och nu känner jag mig betydligt lugnare och skall verkligen kolla igenom de produkter som finns så att man inte köper något igen som ens barn mår så himla dåligt av.

• Toddes mamma

Jag rekomenderar minimundus.se   de har en naturlig olja som vår son tålde, han var också känslig som nyfödd...

• FrejaMariah
    vittra skrev 2010-03-24 13:14:47 följande:
    Använd ingen barnolja alls, de innehåller en hel del mer eller mindre farliga ämnen som riskerar att ge allergiska reaktioner. Det finns tester som du kan googla efter på nätet där du ser vilka som är bättre och vilka som är sämre.Mitt råd är att använda ren olja, tex raps- eller olivolja i badet. Minns inte nu vad Weledas olja innehåller men de har överlag bra produkter som är naturliga och inte innehåller en massa kemiska tillsatser. Mineraloljor överlag ska du givetvis undvika helt och hållet, men det finns ju även andra ämnen i de framtagna barnoljorna som man bör undvika, särskilt om man har ett barn med känslig hud.
    Weledas produkter innehåller bara naturliga produkter..
    Jag föredrar, som du, naturliga oljor, men känner man sig inte redo för det, så rekomenderar jag Weleda..
    Använder inte heller onödiga kemikalier på mig själv.. Det ända är mild handtvål och a-creme.. Samma gäller dottern..
  • Dullan 79

Min lille fick så av Johnson´s baby olja! Trodde det var mjölkallergi men sen fattade jag vad det var den flaskan är nu slängd!!

• vittra
    Marbella skrev 2010-03-24 15:29:16 följande:
    Men jag har aldrig hört talas om att man kunde få sån reaktion av babyolja...trodde att det var bland det bästa man kunde använda till sina barn i vattnet samt efteråt.
    Haha nej så är det inte direkt, så länge de innehåller kemiskt framställda ämnen är det inte alls särskilt vettiga alternativ att använda, ens på sin egen hud och framförallt inte på spädbarn. Men det verkar som att fler och fler börjar uppmärksamma problemet, och vet flera som fått reaktioner. Det gäller förövrigt både tvål, schampo, oljor osv. Även tvättlappar indränkta i gud vet vad tycker jag att man bör undvika.
    Toddes mamma skrev 2010-03-24 16:13:51 följande:
    Jag rekomenderar minimundus.se   de har en naturlig olja som vår son tålde, han var också känslig som nyfödd...
    Det var den vi började med också (nu gör jag egen liknande) och tyckte den var kanonbra.
  • Blåklocka

Ta lite olivolja i vattnet. Och en liten parentes, bara för att ämnen är naturliga så innebär det inte att de kan vara allergena. Själv fick jag utslag i ansiktet av Weledas ansiktskräm. Naturen är full av potenta allergener. Så naturligt är inte lika med skonsamt för huden alltid. Ofta ett bättre alternativ, men inte alltid. Nu har jag ingen koll på vad Liberos olja innehåller, men som sagt, olivolja går lika bra.

• FrejaMariah
    Blåklocka skrev 2010-03-24 23:43:04 följande:
    Ta lite olivolja i vattnet. Och en liten parentes, bara för att ämnen är naturliga så innebär det inte att de kan vara allergena. Själv fick jag utslag i ansiktet av Weledas ansiktskräm. Naturen är full av potenta allergener. Så naturligt är inte lika med skonsamt för huden alltid. Ofta ett bättre alternativ, men inte alltid. Nu har jag ingen koll på vad Liberos olja innehåller, men som sagt, olivolja går lika bra.
    Det bästa är att testa vad som passar ens egen hud.. Jag kan inte använda olivolja för den är aldeles för fet för mig, men solrosolja och majsolja fungerar jättebra..
  • Malin 303

Tack för era svar....Vid kontakt med babyoljan så får hon som nässelutslag på hela kroppen samt blåsor....jag vågar inte använda någon olja på henne nu eftersom det måste göra så himla ont på henne när hon får reaktionen.Var inne i förra veckan på Astrid Lindgrenssjukhus när hon fick reaktionen för första gången och då trodde dem att det var av komjölken som jag stoppade i  mig som hon fick reaktionen av. Men idag så badade jag henne och efteråt så smörjde jag in henne med babyoljan och få fick hon samma reaktion igen på 2 sekunder....då gick det upp för mig att det måste ha något med liberos babyolja att göra eftersom den var i vattnet när hon badade och fick reaktionen första gången.Men jag har aldrig hört talas om att man kunde få sån reaktion av babyolja...trodde att det var bland det bästa man kunde använda till sina barn i vattnet samt efteråt Hej! Min son är 5 månader. Han har haft likadant utslag nu i över 1 månad. Bvc vill inte hjälpa mig så jag har gått vidare själv. Det är inte lätt att vara mamma och kämpa för sina barn. Jag åkte till och med in med honom till barnakuten och läkaren där blev jag bara arg och irriterad på. Han ville absolut inte lyssna på mig. Han ville påstå att min son var komjölkallergiker, när jag vid flera tillfällen hade sagt att jag har ätit helt mjölkfritt i över 2 veckor. Jag har ändrat min kost helt för att kunna försöka utesluta olika födoämnen. Men det kommer hela tiden tillbaka. Apoteket rekommenderar olika sorters krämer och tillslut har jag lagt ut flera hundra på krämer och utslagen är värre än någonsin. Jag har till och med slutat amma för att se om det blir bättre. Nu har jag äntligen tjatat till mig att få göra ett pricktest. Vi hoppas att det ska visa något. Vad mer kan man göra? Har utslagen försvunnit för er? Om de har gjort det, vad gjorde du? En orolig mamma

Svar på tråden Allergisk mot babyolja???