• LilaRos

Mammaledig och jobba samtidigt

Ja jag vet, ring fk och fråga.

MEN samtidigt som jag får svar på mina frågor vill jag ha möjlighet att bolla min idé med någon i samma tankebanor och sitvation, eller någon som vart där.

Jag är nu mammaledig för min 10 veckor gamla son. Sambon arbetar deltid, kvällstid.
    Innan jobbade jag på timmar kvällstid. Jag är nu sugen på att återgå till jobbet, i viss mån.
    Jag tar ut föräldrapenning måndag till fredag. Jag skulle villja jobba lördag och söndag varannan vecka.

Sambons schema
    mån tis fre lör sön - vecka ett
    ons tors - vecka två

Det är hanns andra vecka som jag vill jobba lör sön. Dvs att vi inte kommer ha en ända helgelg tillsammans hela familjen, men en hel del vanliga veckodagar.

Kan man göra så? Aldså,
    mammaledig mån tis ons tors fre - vecka ett
    mammaledig mån tis ons tors fre (jobb) lör sön - vecka två?
    Och eventuellt ta bort mammaledighet någon dag i vecka två.

Någon som gjort så eller liknande? Erfarenheter?
    Händer det något med sgi om man är mammaledig och jobbar 4 kvällar i månaden första året?

• Svar på tråden Mammaledig och jobba samtidigt
  • Waersta

Det borde väl inte vara några problem? Så länge Du inte jobbar samma dag som Du plockar ut föräldradag.

Hoppas någon som verkligen vet svarar.

• lunaticluna

vet inte riktigt... men jag tror man bara kan lägga in ansökan om föräldrapenning tre ggr per år och då ser veckorna lika ut. ska du göra olika måste du söka om varje gång i en ny period. hänger du med?
    däremot är det så att de dagar du inte tar ut föräldrapenning för bryr sig inte FK om egentligen, då får du jobba om du vill.
    jag studerade måndagar och tisdagar och tog ut penning resterande dagar med första barnet, och då ringde vi FK innen för att höra att det var okej.
    Anna

~family above all else~
  • lunaticluna

jo, och SGI ska inte påverkas. såvida du inte får högre lön och din penning ska öka...

~family above all else~
  • Little Ms Chatterbox

Min första spontana tanke är att så länge du inte tar FP just den dagen som du jobbar är det ok. Och att det inte blir 8 eller fler dagar på en vecka
    Om det går rent ekonomisk så borde du kunna minska även på FP-dagar så du kan spara på dom tills barnet blir 1 år och du måste ta ut FP 5 dagar i v. för att kunna behålla SGI.
    Men som du skrev själv så, hör med F-kassan . Testa deras chatt, då får du kanske svar fort.

• Waersta
    lunaticluna skrev 2010-03-24 14:18:33 följande:
    vet inte riktigt... men jag tror man bara kan lägga in ansökan om föräldrapenning tre ggr per år och då ser veckorna lika ut. ska du göra olika måste du söka om varje gång i en ny period. hänger du med?däremot är det så att de dagar du inte tar ut föräldrapenning för bryr sig inte FK om egentligen, då får du jobba om du vill.jag studerade måndagar och tisdagar och tog ut penning resterande dagar med första barnet, och då ringde vi FK innen för att höra att det var okej.Anna
    Det är för arbetsgivaren som man bara får ta ut föräldrapenning 3 perioder/år..
  • lunaticluna
    Waersta skrev 2010-03-24 14:21:15 följande:
    Det är för arbetsgivaren som man bara får ta ut föräldrapenning 3 perioder/år..
    ja, det vet jag ;)
    men hon måste ju ha en arbetsgivare i och med att hon jobbar?
    själva FK bryr sig egentligen aldrig..
    ~family above all else~
  • Little Ms Chatterbox
    lunaticluna skrev 2010-03-24 14:18:33 följande:
    vet inte riktigt... men jag tror man bara kan lägga in ansökan om föräldrapenning tre ggr per år och då ser veckorna lika ut. ska du göra olika måste du söka om varje gång i en ny period. hänger du med?
    Eeeeh... jag skickade in varje månad. Fast det var bara en pågående period från att barnet föddes till att de började på dagis, det är bara att kryssa i den aktuella rutan. Iaf om man gör det på nätet.
  • lunaticluna
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-03-24 14:23:39 följande:
    Eeeeh... jag skickade in varje månad. Fast det var bara en pågående period från att barnet föddes till att de började på dagis, det är bara att kryssa i den aktuella rutan. Iaf om man gör det på nätet.
    fast då tyckte din arbetsgivare antagligen att det var okej och då blir det inte livat.
    min arbetsgivare brydde sig heller inte. jag ringde och pratade med henne inför barn nr två och hon tyckte jag fick gör som jag ville.
    min mans arbetsgivare sa dock tvär nej till fler perioder än tre, i och med att de inte skulle veta med vikarie, om han ändrade skift.
    fast är man helt tjänstledig kanske de inte hade brytt sig lika mycket. vet inte.
    ~family above all else~
  • LilaRos
    Jo, det var lite så jag tänkte. När man ansöker om fp så är det ju en vecka man fyller i så går den om och om igen. För att slippa krångel så kan man ju ta ut 4 dagar varige vecka i stället och på så vis spara på dagarna tills sonen fyllt ett.

Ansöka om fp får man väl göra hur många ggr som häldst för om jag är sjuk så får ju sambon vara föräldraledig i stället och jag sjukanmäla mig. Det kan ju bli hur många ggr osm häldst per år igentkligen.

Och om man inte får det för arbetsgivaren.. Ja, går jag tillbaka som timvikarie så bestämmer jag ju själv om jag ska jobba, arbetsgivaren kan bara neka mig pass, inte ledighet. Om jag får ett vikariat på de dagar jag vill så är det ju för en månad i taget.

Föräldraledigheten vill jag ju ha löpande tills den tar slut och slippa ändra så det blir krångel med utbetalningarna från fk.

Men det med period. Om jag haft minst en fp dag i veckan från barnets födelse tills de börjar dagis, är det samma period då?
    Eller för att det ska vara en annan period, måste jag jobbat "helt" mellan och pappan vart föräldraledig?
  • Little Ms Chatterbox
    lunaticluna skrev 2010-03-24 14:27:41 följande:
    fast då tyckte din arbetsgivare antagligen att det var okej och då blir det inte livat. min arbetsgivare brydde sig heller inte. jag ringde och pratade med henne inför barn nr två och hon tyckte jag fick gör som jag ville. min mans arbetsgivare sa dock tvär nej till fler perioder än tre, i och med att de inte skulle veta med vikarie, om han ändrade skift. fast är man helt tjänstledig kanske de inte hade brytt sig lika mycket. vet inte.
    Jag är arbetslös så mig gäller det inte alls

Men så som TS menar så blir ju omläggningen en första period. Om hon lägger in om föräldraledigt och jobbar 1 helg i månaden så kan hon ju säga att det ska vara så fram till mars nästa år. Det är ff bara en period. Om pappan sen tar föräldraledigt låt oss säga när barnet är 9 månader och TS börjar jobba lite mer så blir det 2 ggr på ett år.
    Bara de inte tar FP samma dagar så kan de hålla på så ganska länge (ja,ja dagarna tar ju slut någon gång.)
    Tänk bara på om man får föräldralön (kan heta olika beroende på vad det kallas enligt avtal) från arbetsgivaren så brukar de kräva att det är en sammanhängande period som det gäller.
    Min sambo fick föräldralön för 3 månader när han var ledig i början när tvillingarna kom, han var hemma sammanlagt 5 månader med FP då. En jobbakompis till honom tog ut FP måndagar och fick ingen föräldrapenning alls efterson han jobbade mellan föräldraledighetstillfällena
  • LilaRos

Men det med perioder, gäller det även vikarier?
    Varken jag eller sambon är ju fastanställda utan jag är timmvikarie och han månadsanställd.

• Little Ms Chatterbox
    LilaRos skrev 2010-03-24 16:42:49 följande:
    Men det med perioder, gäller det även vikarier? Varken jag eller sambon är ju fastanställda utan jag är timmvikarie och han månadsanställd.
    Ingen som helst aning Kanske inte går att få föräldralön av arbetsgivaren om man är timvikarie eller månadsanställd, ta det med facket. Det är de som har skrivit på avtalet.
  • LilaRos
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-03-24 17:12:06 följande:
    Ingen som helst aning Kanske inte går att få föräldralön av arbetsgivaren om man är timvikarie eller månadsanställd, ta det med facket. Det är de som har skrivit på avtalet.
    Föräldralön har vi inte. VIsste inte ens att det fanns fören ett par veckor tillbaka.
    Har väldigt svårt att tro att kommunalanstälda har det.
  • Billabong
    LilaRos skrev 2010-03-24 22:08:40 följande:
    Föräldralön har vi inte. VIsste inte ens att det fanns fören ett par veckor tillbaka.Har väldigt svårt att tro att kommunalanstälda har det.
    Visst har du det om du är anställd inom kommun eller landsting!
  • Little Ms Chatterbox
    LilaRos skrev 2010-03-24 22:08:40 följande:
    Föräldralön har vi inte. VIsste inte ens att det fanns fören ett par veckor tillbaka. Har väldigt svårt att tro att kommunalanstälda har det.
    Första gången min sambo fick det så hette det mammalön eller liknande, det var iaf ett ord med mamma. Det är 8 år sen nu och sambon fick ett lönebesked som han inte fattade nått av trodde det blivit förväxling på lönekontoret. Så han ringde och frågade och då sa man att det är en kompensation för förlorad inkomst som en del arbetsgivare skrivit på i avtalet. Eftersom det är mest är kvinnor som är hemma så fick det väl heta mammalön. Och kommunal har väl mest kvinnor anställda så tror nog säkert att det finns på din arbetsplats. Men om det gäller för tex timvikarie vet jag inte.
  • LilaRos
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-03-26 08:47:19 följande:
    Jag är ett vandrande uppslagsverk i oviktigt vetande
    Haha det är ju bra :P

I morgon ska jag iaf slå en pling till fk för att få det som ni berättat bekräftat, att det är helt OK att jobba de dagar man inte tar ut fp.

Sen ska jag sätta igång att jaga arbetspass! :D
  • tjockobbe

Du kan jobba och vara föräldraledig samtidigt. Men du kan inte ta ut föräldrspenning för de dagarna du arbetar.

Jobbar du lördag och söndag kan du utan problem ta ut föräldrspenning måndag till fredag.

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
Svar på tråden Mammaledig och jobba samtidigt