• erical

Ner 5kg rätt så snabbt-jogga hur många ggr /v +hur länge tror DU??

Ja har ca 5 kg jag vill bli av med sedan graviditeten och har börjat jogga.
    Har kört 2ggr veckan ca 25 min+många sköna långpromenader.
    Funderar på att jogga 3ggr i veckan ca 30 min på löpband...räcker det tro?
    Jag går också snabbt på bandet nu i början emmellanåt men i dag sprang/joggade jag i 25 min utan att stanna!
    Är det någon som brukar ta någon månad med jogging när man gått upp lite i vikt efter tex graviditet eller annat?
    Jag väger ca 71 kg och är 1.72 långoch vill helst ner till 64 men satsar på- 5kg!!
    De är envisa dessa kg som satt sig på kroppen efter 2 graviditeter!
    Innan graviditeterna vägde jag 60-61 i ett par år men så smal blir jag aldrig igen hehe det vet jag!
    Många frågor kul om nån vill svara!

• Svar på tråden Ner 5kg rätt så snabbt-jogga hur många ggr /v +hur länge tror DU??
  • Våra Liv

ett tips beror ju sen på hur man ser ut o hur mycketman väger osv osv.
    men gå 1 timma varje morgon innan frukost, drick en kopp kaffe innan bara (kaffe frigör fettceller) gå rask takt.
    när du komemr hem ät en rejäl frukost typ havregrynsgröt elelr grovt bröd osv inget socker då.
    drick minst 2 liter vatten om dagen.
    2 veckor jag gick ned 5 kilo på det sättet.
    testa det skadar ju inte

• Björkeli

Håller med ovan!

O skulle nog hellre gå ut på snabba promenader än att jogga om jag var du. Men jag är ju inte du, o jag lyssnar inte på mig själv heller...

Hoppas det går bra för dig!

• erical

Nä gå en timma innan frukost går bara inte ...jag har ju en 4-månaders och en 2 1/2 åring också som inte går på dagis dessutom...Så det skulle ta för lång tid att få oss i ordning tror jag...
    Jag har en superbra syskonvagn men njae promenaden brukar vi ta efter lunch.
    Annars var det ett bra tips!
    Jogga gillar jag för att det går fort!

Björkeli varför skulle du gå på snabba promenader i stället för att jogga ??Nyfiken i en strut är jag hehe!

Jag tycker det är såååå skönt att bara sticka iväg helt ensam och träna vid 18-tiden typ utan mina kottar!Svettas och lyssna på bra musik i i-poden!
    Frågan är bara hur många gånger i veckan jag måste köra på löpbandet" för att få resultat....
    ..

Ja "Våra Liv "kanske skulle jag ta och fånga de sista fina mornarna" och ut och gå med vagnen ..vi får se är ju så morgontrött ju!Lyckost som gick ner 5kg! Duktigt gjort!

Tack för era svar!

• Våra Liv

jag ahde 1 son då jag gjorde det, det gick bra o gå ut med han i vagnen

tror rask gång är hälsosammare rför knäna än joggning

• Emma C

Joggning är absolut inget som säkert gör att man går ner i vikt. Däremot så får man bra kondis.

Är det viktigaste att gå ner i vikt så är det mer fettförbrännande motion man skall ägna sig åt. Där snabba promenader tydligen skall ge mer än joggning. Joggning däremot brukar göra att putmagen krymper.

• Björkeli

erical: Hej!

Som Emma skriver, så är snabba promenader bättre för fettförbränningen än jogging. Det beror dock på hur snabbt man springer osv, eftersom pulsen helst ska ligga ganska lågt vid ansträngning för att förbränna fettet. Har du en hög puls, alltså tränar hårdare bränner du kolhydrater...(tror jag det va, är inget tränings snille...tyvärr)

Så lågintensiv konditions träning är bäst vid viktnedgång i kombination med styrketräning för musklerna. Styrketräning ger en ökad förbränning hela 1½ dygn efter ett pass!!

Har du ingen pulsmätare....( vem har det liggandes hemma) ... så kan du utgå från att när du konditionstränar ska du kunna prata samtidigt som du går/joggar. Då ligger du ganska bra i puls.

• jenjen

Det är en myt att det är bättre att gå än att jogga om man vill förbränna fett!
    Såhär står det att läsa på tidningen Fitness hemsida:
    "Den energi som går åt när kroppen arbetar är alltid en kombination av fett och kolhydrater. I vila förbränner kroppen nästan bara fett. Någonstans runt 60 procent av maxpulsen (det här varierar väldigt mycket mellan olika individer) förbränner kroppen lika mycket fett som kolhydrater.

När vi tränar med en högre intensitet stiger andelen kolhydrater som förbränns relativt fettet. Vid en puls på 90 procent kommer kanske bara tjugo procent av energin från fett. Men ? och det är det här många inte förstår ? man förbränner alltid mer fett ju mer man ökar träningsintensiteten.

Mängden fett som förbränns ökar. Däremot minskar andelen fett i relation till andelen kolhydrater som förbränns. "
    www.fitness-magazine.com/

Man kan heller inte punktförbränna fett på tex magen som Emma C skriver. Joggar du och förbränner fett så förbränner du jämnt över hela kroppen. Tyvärr...

erical:
    jag tycker ditt "träningsprogram" verkar bra! Ha tålamod bara så ska du se att du snart är tillbaka i matchvikt! Lycka till!

• Björkeli

jenjen: Fast det beror ju på vilket resultat du vill ha. Vill du har bort fettet men inte så mkt mer, ja då hade jag enbart satsat på lågintensiv träning.

Det gör t ex bodybuildare när de deffar. De använder sig av lågintensiv träning. (de jag kände i alla fall. )

• jenjen

Björkeli,
    Vad menar du med "få bort fettet men inte så mycket mer"?

Man förbränner mer fett vid högintensiv träning än vid lågintensiv. Vill man få bort fettet gör man det effektivast med högintensiv träning. Sen kan det ju finnas andra anledningar att man väljer att gå istf att jogga. Och man kan ju alltid gå snabbt länge för att på så sätt ändå bränna lika mycket fett som en 30 minuters joggingtur hade gjort.
    Själv föredrar jag att cykla! Kanske inte jätteenkelt att göra med en spädis och en tvåochetthalvtåring dock...

• Emma C

Jag vet dock att jag har inte gått ner i vikt av att springa fem kilometer tre gånger i veckan. Däremot blev magen platt.

Däremot när jag började bygga muskler på gymmet började jag gå ner så smått i vikt.

• erical

Oh hoppas min mage blir platt sen då hehe -det skulle vara toppen!!
    Tack för era svar!
    Ska börja träna lite på gymet också!
    Föer nu ska jag bli av med graviditetskilona jag har kvar sedan första graviditeten också!!
    ciao ciao!
    Skriv gärna tips på hur ni som bara velat gå ner lite i vikt har tränat!

• majo77

Räkna kalorier.... 1kg fett är ungefär 12 000 kalorier, antingen drar man ner på käket eller rör sig mera. Man förbränner kalorier olika beroende på ålder vikt och kön, men som tummregel kan man väl säga att du bränner ca 500 kcal. på en timmes joggning ca 10 km, du förbränner lika många kcal. av att gå 10km, men det tar ju i allafall nästan 2 timmar att gå. Alltså om du vill gå ner 1kg på en vecka lär du alltså göra av med 12000 kcal. Att jogga 3ggr i veckan och behålla samma energi intag kommer att ta evigheter för dig att gå ner i vikt, alltså det blir ju bara ca 900kcal i veckan... typ om 4 månader kanske då har du gått ner ett kilo (om du äter samma mängd mat som nu). Lägg in en timme promenad med barnvagnen om dagen (blir över 1500kcal i veckan) Det här är ju bara i teorin och alla funkar vi ju olika som sagt, mycket annat spelar ju också in, äta regelbundet, små mål flera ggr om dagen håller ju förbränningen på top. Genom drycker får man ju i sig mycket onödiga kcal. skippa läsken, mjölk är gott som tusan, men tanken på att få lov att gå i 20min för att förbränna det där extra glaset mjölk kanske får en avhålla sig.... Mycket med det där att gå ner i vikt, speciellt om det är de här sissta kilona som man vill bli av med,

• majo77

Räkna kalorier.... 1kg fett är ungefär 12 000 kalorier, antingen drar man ner på käket eller rör sig mera. Man förbränner kalorier olika beroende på ålder vikt och kön, men som tummregel kan man väl säga att du bränner ca 500 kcal. på en timmes joggning ca 10 km, du förbränner lika många kcal. av att gå 10km, men det tar ju i allafall nästan 2 timmar att gå. Alltså om du vill gå ner 1kg på en vecka lär du alltså göra av med 12000 kcal. Att jogga 3ggr i veckan och behålla samma energi intag kommer att ta evigheter för dig att gå ner i vikt, alltså det blir ju bara ca 900kcal i veckan... typ om 4 månader kanske då har du gått ner ett kilo (om du äter samma mängd mat som nu). Lägg in en timme promenad med barnvagnen om dagen (blir över 1500kcal i veckan) Det här är ju bara i teorin och alla funkar vi ju olika som sagt, mycket annat spelar ju också in, äta regelbundet, små mål flera ggr om dagen håller ju förbränningen på top. Genom drycker får man ju i sig mycket onödiga kcal. skippa läsken, mjölk är gott som tusan, men tanken på att få lov att gå i 20min för att förbränna det där extra glaset mjölk kanske får en avhålla sig.... Mycket med det där att gå ner i vikt, speciellt om det är de här sissta kilona som man vill bli av med,

• erical

Tack för råden majo77!
    Lite ny information jag inte visste om ..toppen!

Svar på tråden Ner 5kg rätt så snabbt-jogga hur många ggr /v +hur länge tror DU??