• johandra

gjuta egna stora betongkrukor

Hej på er!

Nån som gjutit krukor i betong själva?

Jag är på jakt efter rätt låga,men långa rektangulära krukor att ha på vår uteplats. Dom behöver nog vara ca 40x150x40 (BxLxH)...Hittar inga som är så här så nu funderar jag på om man kan gjuta egna?

Måste man isf armera krukorna när dom är så här pass stora?Kan man bygga formarna i vilket material som helst,tex spånskiva eller måste det vara nåt speciellt material?

Nån som kan hjälpa mig???

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Svar på tråden gjuta egna stora betongkrukor
  • Diablo

Hej!
    Vi har gjort flera stora krukor i olika format. Och jag hade nog armerat dem i och med att de är så långa. Sedan hade jag inte använt spånskiva utan typ formplyfa. Detta för att det inte ska dra åt sig vatten. Olja gärna formen något så att den är lätt att få loss, matolja funkar. Tänk på att ju noggrannare du gör formen destu snyggare blir krukan.
    Slå och skaka formen noga för att få ut så många luftbubblor som möjligt. Ju lösare betong destu fler detaljer kan man få fram men det kan dra ner hållfastheten på den färdiga produkten. Låt inte krukan torka för fort.
    Om du lägger ner tid på formarna och tar av dem försiktigt så kan man använda dessa vid flera gjutningar.
    Lycka till

• johandra

Tack för svaret!

Vi ska nog ge oss på det där tror jag Blir ju dyrt med formplyfan men om det går att använda den till fler krukor så ska det ju funka..Skulle du armera både botten o sidor eller bara botten??

Och sist men inte minst,klarar dessa att stå ute vintertid eller måste man släpa in dom?Dom lär ju väga en del menar jag....

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Diablo

Jag skulle nog armera hela, även sidorna.
    Vi har gjutet krukor som är cirka 1m långa och 40cm höga och 50cm djupa. Dessa finns i Hörby och står ute hela vintern. Men jag kan inte garantera att det håller. Å andra sidan, har man något val, de står ju liksom där de står när de är i den storleken Vi körde ut våra och placerade dem med traktor! 

• Micke54

Bor du på ett ställe där det säljs fiberbetong så kan du med fördel använda det och slippa armera. 

Men köp formplyfa det blir ingen snygg finish på grejjerna annars. Det går även att återanvända formen massor med ggr om du river den försiktigt varje gång. Dra gärna en silikonsträng i hörnen på formen om du bygger den så att möjligheten finns. En 45 graders kant är mindre känslig för stötar än en helt vass som nästan alltid det går bitar ur. 
    Jag jobbade på en betongfabrik i ett år där vi gjorde husväggar. Vi använde samma formar väldigt många ggr. 
Svar på tråden gjuta egna stora betongkrukor