• Cahela

    Oförklarligt barnlösa över 35?

    Finns det fler oförklarligt barnlösa från 35 och uppåt som håller på med IVF?
    Skriv gärna här isf.


    Gift med A.
  • Svar på tråden Oförklarligt barnlösa över 35?
  • Pimpinellan

    Ja jag. Långt över 35 så numer får jag väl skylla mer på åldern än det oförklarliga. Var dock bara 37 när vi började själva och 39 när vi började med IVF så enbart åldern då tror jag inte alls på. Tror knappt på oförklarlig infertilitet alls. Många gånger ligger nog annat bakom som sällan kollas upp. Eller också är det "bara" att de bra äggen är svåra att hitta.

  • Liv73

    Jag är 37 men barnlösheten är väl inte oförklarlig längre, jag har få och skruttiga ägg bara. Ska göra ett sista ivf försök i januari, sen blir det inget mer försök. Ev adoption eller äd.

  • Cahela

    Liv: Har ni ställt er i adoptionskö? Jag kan rekommendera er att göra det. Det tar tid att adoptera, vi har stått i kö i ett år nu.


    Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Zinfandel

    Japp, en till här. Inga fel på någon av oss, tvärtom, våra ägg & spemier är finfina så det är tyvärr "bara" åldern som är vårt hinder....

  • Liv73

    Cah, vi står ej i adoptionskö, är inte gifta men ska slå till snart. Hur länge har ni varit gifta, vilket land vill ni adoptera från?

  • Cahela

    Hej,
    Vi är gifta sen 2008. Har gått föräldrarutbildningen och väntar nu på hemutredningen. Jag tycker ni ska anmäla er till AC eller annan adoptionsförening redan nu samt ta kontakt med kommunen. vi kör parallellt adoption/IVF och jag ångrar att vi inte ställde oss i adoptionskö tidigare. Jag vill adoptera från Brasilien men dom har inga adoptionsbarn där just nu. Är öppen för många länder.


    Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • pållan

    Här är en till Jag är 36, fyller ganska snart 37. Min man och jag har efter snart 3 års försök och utredning fått diagnosen oförklarligt barnlösa. Vi ska göra vårt första Ivf-örsök i februari. Hoppas så klart att det ska gå bra - och att vi ska få veta mera om orsaken till att vi inte lyckas bli gravida. 

  • Cahela

    Pållan: Hoppas ni blir gravida snabbt med IVF. Själv har jag tragglagat på och kommit igenom 4 ET och 3 FET utan plus. Misströstar men kämpar på.


    Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Knyttet72

    Jag är precis fyllda 38 och min man är 52. Jag känner mig lastgammal. Vi har gjort 3 ET med PGD alla minus. Sedan har vi försökt själva i 1,5 år. Vi är för gamla för adoption pga min mans ålder. IVF är inget alternativ för oss, men kan hända att vi snart börjar överväga ÄD. 

  • gnistan6666
    Cahela skrev 2010-03-24 16:01:38 följande:
    Finns det fler oförklarligt barnlösa från 35 och uppåt som håller på med IVF?
    Skriv gärna här isf.
    jag är det...jag är 43 år och mina IVF:er är misslyckade, trots "fina" ägg...jag har gjort 2 st IVF:er, det ena misslyckades och det andra är på G...jag skall göra gravtest på torsdag den 6:e januari...
  • Nelle

    Jag är nyss fyllda 37 och vi börjar med IVF nu i januari/februari. De har inte hittat några fel på någon av oss, men något måste det ju vara. Lustigt detta med ålder, jag har släktforskat och de flesta av mina fattiga norrländska anmödrar fick 7-10 barn mellan ca 27 och ca 45 års ålder. När de fick de yngsta barnen var de ju visserligen inte förstföderskor, men det visar att de i alla fall var fertila relativt "sent" trots fattigdom och elände.

Svar på tråden Oförklarligt barnlösa över 35?