• finnsinganamn

Parningsavgift snälla svara!

Är så att min 6 årige chihuahua hanne ska äntligen få träffa en liten tös nästa vecka!
    Har aldrig parat honom och har ingen koll på priser.
    Vad ska man ta för parnings avgift?
    Snälla hjälp har ingen aning om vad som är ett rimligt pris!

Så ni som har erfarenhet och använt era hundar till avel får jätte gärna säga vad ni tog/gav.

• Svar på tråden Parningsavgift snälla svara!
  • kutiom

Kommer ihåg att det var dyrt, fick betala ungefär vad en valp kostar 10 500 kr - om jag inte minns fel. Detta var för Engelsk mastiff och då hade hanhundsägaren hand om tiken ett antal dagar (en vecka?), då ingick inte resan i priset heller.

• finnsinganamn
    lennartsdotter skrev 2010-03-24 18:19:10 följande:
    Kolla med rasklubben? 10-15% av valppriset (per valp) kanske är rimligt?
    Har letat där men inte hittat något.
    Men per valp kommer jag ta betalt men själva parningsavgiften får man innan man parar hundarna. Så valp priset bestämmer vi när hon säger vad hon kommer ta för hunarna...
  • finnsinganamn
    kutiom skrev 2010-03-24 18:21:48 följande:
    Kommer ihåg att det var dyrt, fick betala ungefär vad en valp kostar 10 500 kr - om jag inte minns fel. Detta var för Engelsk mastiff och då hade hanhundsägaren hand om tiken ett antal dagar (en vecka?), då ingick inte resan i priset heller.
    Okeej men vi bor väldigt nära varnndra och ingen kommer ha hundarna hos sig utan vi försöker under dag tid.

Men fick de oxå betalt per valp då eller var det bara priset för parning(och foder idet här fallet)?
  • Lördagkväll

har för mig att man först tar en språngavgift på en viss summa som man kommer överrens om tex: 2000kr, sen så tar man en summa för varje valp som föds tex 2000kr.
    Men vet att fler och fler börjat strunta i det och dom tar helt enkelt en valp/pris för en valp.

Ett tips, skriv ett kontrakt med summor och om det ska vara olika beroende på hur många valpar det blir!!
    Föds det 10 valpar är det rimligt att man får en valp/priset av en, föds det två valpar är det inte särskilt rimligt

• Sofiero
    finnsinganamn skrev 2010-03-24 18:23:28 följande:
    Har letat där men inte hittat något. Men per valp kommer jag ta betalt men själva parningsavgiften får man innan man parar hundarna. Så valp priset bestämmer vi när hon säger vad hon kommer ta för hunarna...
    Hmm, gör upp innan vad du vill ha, ett tips bara!!
    Exempelvis 10% per valp, sen kan hon ta vad hon vill för dom. Och se till att ha allt på papper!
    Sen behöver man inte ta språng, du kan sätta lite högre pris för valparna istället, brukar vara bra innan man vet lite vad och OM han producerar.

När jag fick förfrågan på min hane så hade hon inte bestämt vad hon skulle ta för dom, men hon verkade "lovat" ut valpar till halva släkten och då för en "symbolisk summa". (Om jag inte minns fel så hade hon lovat bort 6 valpar, kanske optimistiskt räknat för chihuahua...?!) Jag sa att hanhundsägaren bör grovt räknat ha värdet för en valp så jag gjorde det lätt för henne och sa att "Jag vill ha första tjing på en valp och passar ingen så vill jag ha x% som du säljer valparna för". "Jaa, men om nån annan bjuder högre så säljer jag förstås valpen så får du pengar istället...!". Det blev ingen affär där, kan jag säga...

Lycka till!
  • Sofiero
    Lördagkväll skrev 2010-03-24 18:29:23 följande:
     Föds det 10 valpar är det rimligt att man får en valp/priset av en, föds det två valpar är det inte särskilt rimligt
    Bestämmer man det så är det ju vad som gäller. Folk tror att man kan dra in feta pengar på chihuahua-avel just för de är så dyra, men ofta är det ju värdet för en valp som han-ägaren vill ha och blir det sen bara en valp och den har man tänkt behålla själv... Skaplig förlustaffär!
    Näe bara man skriver ner vad man bestämmer så allt finns på papper!
  • finnsinganamn

En chihuahua får ju oftast inte så många valpar men kanske ska strunta i språng avgiften och ta lite mer per valp istället.

Hon pratade om inte mindre än 15 så vad tror ni är en rimlig summa per valp om vi säger 15 ?

• lennartsdotter

Språng-/städavgiften brukar också ligga kring 10% av ett valppris.

Tänker hon ta 15000 per valp är väl 1500 kr/valp+1500 kr i språng/städ rimligt. Sedan kan väl avgiften höjas beroende på hanens kvalité.

Personligen tycker jag även att det är schysst att dra ner avgiften på valpar som uppvisar diskvalificerande fel om man nu sätter en fast avgift. En valp med diskvalificerande fel kan ju inte säljas till fullpris.

• Drakfisk

Vanligt är att man tar ut en språngavgift på 10-15 % av valppriset. När valparna är födda betalar tikägaren ytterligare typ 10 % per levande valp.
    Ring din uppfödare om du vill veta vad som är brukligt inom din ras.

Rekommenderar att ni använder SKK:s parningsavtal, det hittas här:
    kennet.skk.se/skk/&sprak=sv
    (om det inte funkar att direktlänka kan du själv gå in på SKK:s hemsida -->blanketter -->avel&uppfödning)

Oavsett hur goda vänner man är, ska man ALLTID ha skriftliga avtal när det handlar om pengar eller hundar. Då vet båda parter precis vad han/hon lovat, och kan inte börja bortförklara sig senare.

• Blossi

Vi betalade ett fast pris på 6000 men det var det enda. Beror nog på vilken form man väljer på avtalet. Vi har en yorkshireterrier och priset för en valp är väl inte fullt lika mkt som för chihua men nästan.

Brist på information skapar spekulation
  • hmcc

Vi gjorde upp pris broende på hur många valpar det blev.(papillon)

Valppris blev det nog först vid 3 eller fler valpar.

När min cocker parade tog jag betydligt mindre eftersom han inte ens var hälften så meriterad.

• Lördagkväll
    Sofiero skrev 2010-03-24 18:36:52 följande:
    Bestämmer man det så är det ju vad som gäller. Folk tror att man kan dra in feta pengar på chihuahua-avel just för de är så dyra, men ofta är det ju värdet för en valp som han-ägaren vill ha och blir det sen bara en valp och den har man tänkt behålla själv... Skaplig förlustaffär!Näe bara man skriver ner vad man bestämmer så allt finns på papper!
    Nja man kan bestämma att över 3-4 valpar blir det priset av en valp och blir det mindre än så tar man en viss % av valppriset på varje valp.. Allt beror ju på hur man formulerar sitt avtal. Det jag menade är att det kanske inte är fullt lika schysst att kräva priset av en valp när det blir två som det är om det blir 8 valpar.
  • Sofiero
    Lördagkväll skrev 2010-03-24 20:13:07 följande:
    Nja man kan bestämma att över 3-4 valpar blir det priset av en valp och blir det mindre än så tar man en viss % av valppriset på varje valp.. Allt beror ju på hur man formulerar sitt avtal. Det jag menade är att det kanske inte är fullt lika schysst att kräva priset av en valp när det blir två som det är om det blir 8 valpar.
    Jo absolut, det beror ju helt på vad man skriver in i avtalet! Jag menade mest att man inte kan skriva en sak i avtalet och sen tro att det går att ändra för "Hallå, nu blev det ju bara två valpar!". Men har man beslutat från början att "1-3 valpar - vi gör så här, 4-?? valpar - vi gör så här", då är det ju det som gäller!
    Sen beror det ju på, för många i djurvärlden existerar det inte att vara sjysst...! Ännu en anledning till att ha precis ALLT på papper.
  • Lördagkväll
    Sofiero skrev 2010-03-24 23:46:30 följande:
    Jo absolut, det beror ju helt på vad man skriver in i avtalet! Jag menade mest att man inte kan skriva en sak i avtalet och sen tro att det går att ändra för "Hallå, nu blev det ju bara två valpar!". Men har man beslutat från början att "1-3 valpar - vi gör så här, 4-?? valpar - vi gör så här", då är det ju det som gäller!Sen beror det ju på, för många i djurvärlden existerar det inte att vara sjysst...! Ännu en anledning till att ha precis ALLT på papper.
    Visst är det så och det är därför dom ska tänka på det.. =)
  • finnsinganamn

Vi ska skriva eget avtal tänkte vi bättre så! ss
    Så det blir helt och hållet så som vi vill! :)

• Drakfisk
    finnsinganamn skrev 2010-03-25 14:14:56 följande:
    Vi ska skriva eget avtal tänkte vi bättre så! ssSå det blir helt och hållet så som vi vill! :)
    Bara en fråga: vad är det ni ogillar med SKK:s parningsavtal (utarbetat av jurister)? Jag tycker det är ett enkelt och lättolkat dokument, vilket 'hemmasnickrade' avtal inte är alla gånger.

Vill man ha ytterligare överenskommelser än de som står i SKK:s avtal, så står det ju klart och tydligt: "Eventuella övriga överenskommelser enligt bilaga."

Menar inget illa, jag är bara nyfiken
Svar på tråden Parningsavgift snälla svara!