• sunshine86

    vigselringen, vilken hand?

    Hej, jag och min kille börjar fundera på giftemål framöver...

    Det är bara en sak som jag undrar just nu och det är varför ringen ska sitta på vänster hand resp. höger hand. Min sambo är ortodox och vi kommer gifta oss i en ortodox kyrka och jag kommer att döpas i den ortodoxa kyrkan, helt okej för mig eftersom att jag inte är speciallt troende ändå. Där är traditionerna att ringen sitter på höger hand.

    Jag/vi har inte bestämmt oss än och jag vet inte alls om det ena eller det andra känns bättre...

    Vill ha era kunskaper!!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden vigselringen, vilken hand?
  • lia76
    Under medeltiden förkom det att trolovningsringen satt på höger alternativt vänster hand. Tanken att ha den på höger hands ringfinger härrör från det faktum att trohetslöften beseglades med just höger hand. Idag råder det dock ingen tvekan om att vi i Sverige har förlovningsringar och vigselringar på vänster hand. Det är dock inte så över hela världen. Vad kan då denna tradition att har ringen på vänster hand fått sin inspiration från? Skälet till att vi bär ringen på vänster ringfinger kan bero på att man under antiken ansåg att "kärleksvenen" (vena amoris) gick rakt till hjärtat från fingertoppen på vänstra handens finger. I vårt land så lagstadgades det i början på 1600-talet att ringen skulle bäras på brudens vänstra ringfinger.

    I Norge har de också ringen på höger hand.
    Är det tradition att ha den på höger ringfinger så ha den där.

    Det är ju som sagt traditioner osv som avgör vilken hand den ska sitta på.
    (=
  • Danitra

    Jag kan tycka det är smidigare att ha den på vänster eftersom jag är högerhänt och ibland kan ju ringen klämma till om man använder handen mycket till att bära eller liknande. Har man dessutom en lite mer påkostad ring så kanske man vill "skona" den lite.


    Men mest är det ju traditioner.
  • Ord blind
    lia76 skrev 2010-03-24 18:43:11 följande:
    Under medeltiden förkom det att trolovningsringen satt på höger alternativt vänster hand. Tanken att ha den på höger hands ringfinger härrör från det faktum att trohetslöften beseglades med just höger hand. Idag råder det dock ingen tvekan om att vi i Sverige har förlovningsringar och vigselringar på vänster hand. Det är dock inte så över hela världen. Vad kan då denna tradition att har ringen på vänster hand fått sin inspiration från? Skälet till att vi bär ringen på vänster ringfinger kan bero på att man under antiken ansåg att "kärleksvenen" (vena amoris) gick rakt till hjärtat från fingertoppen på vänstra handens finger. I vårt land så lagstadgades det i början på 1600-talet att ringen skulle bäras på brudens vänstra ringfinger.I Norge har de också ringen på höger hand.Är det tradition att ha den på höger ringfinger så ha den där.Det är ju som sagt traditioner osv som avgör vilken hand den ska sitta på.
    Ser att min kunskap i ämnet är obehövlig....
    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • sunshine86

    Jag ska döpa mig därför att man måste det för att gifta sig i ortodoxa kyrkan... jag ser det mer som en fin och festlig händelse..

  • sunshine86

    okej, de va ju smart.. att den slits mindre.. eftersom ja också e högerhänt.. men jag kan änd inte bestämma mig.. hehe

  • Moonis
    sunshine86 skrev 2010-03-24 18:51:54 följande:
    Jag ska döpa mig därför att man måste det för att gifta sig i ortodoxa kyrkan... jag ser det mer som en fin och festlig händelse..
    Okej Hoppas ni filurar ut detta med ringarna. Välj det ni känner er bekvämast med.
  • Minune
    sunshine86 skrev 2010-03-24 18:51:54 följande:
    Jag ska döpa mig därför att man måste det för att gifta sig i ortodoxa kyrkan... jag ser det mer som en fin och festlig händelse..
    det ska du absolut göra! gjorde jag innan jag gifte mig med min man och har aldrig ångrat det beslutet! troende eller ej så är ortodoxa kyrkan bra på många sätt
  • Moonis

    Måste man vara döpt för att gifta sig i vanliga kyrkan också Är inte döpt nämligen men gillar hela detta med att gifta sig

    Förlåt att jag snor tråden lite{#lang_emotions_embarassed}

  • BuoBä
    Moonis skrev 2010-03-24 18:58:07 följande:
    Måste man vara döpt för att gifta sig i vanliga kyrkan också Är inte döpt nämligen men gillar hela detta med att gifta sig Förlåt att jag snor tråden lite
    I svenska kyrkan måste en i paret vara medlem för att man ska få gifta sig där. 
  • Moonis
    BuoBä skrev 2010-03-24 19:00:46 följande:
    I svenska kyrkan måste en i paret vara medlem för att man ska få gifta sig där. 
    Sambon är döpt, så det räcker då eller? Svenska kyrkan har ingen av oss gått ur om det är det du menar med medlem.
  • BuoBä
    Moonis skrev 2010-03-24 19:02:04 följande:
    Sambon är döpt, så det räcker då eller? Svenska kyrkan har ingen av oss gått ur om det är det du menar med medlem.
    Ja, precis. Och om du är medlem utan att vara döpt så hade det räckt också. 
  • BuoBä

    TS: Du blir ju lika gift oavsett vilken hand ringen sitter på.


    Vissa par med olika traditioner har ringen på olika händer, så kan man också göra.

  • Moonis
    BuoBä skrev 2010-03-24 19:04:01 följande:
    Ja, precis. Och om du är medlem utan att vara döpt så hade det räckt också. 
    Okej, vad bra! Tack för svaren
    caemla skrev 2010-03-24 19:01:34 följande:
    Tror att en av er måste vara döpta/medlemar i svenska kyrkan för att ni ska få gifta sig.
    Tack
Svar på tråden vigselringen, vilken hand?