När i rekryteringsprocessen ringer man referenser?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 18:57
Självklart i slutet men ringer man dens man vill anställa eller ringer man till flera?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 18:57
Självklart i slutet men ringer man dens man vill anställa eller ringer man till flera?
Det är säkert olika. Ofta har det inte behövs några referenser alls när jag sökt jobb, det har räckt med intervjun.
När jag sökte en ST-tjänst förra våren var det en rekrytering där jag förband mig att jobba totalt 6 år hos dem (och de att behålla mig så länge) så därför var de väldigt noga och pratade med 3 referenser.
Vad de sa vet jag itne men drömjobbet fick jag!
Och de kontaktade referenserna efter intervjun.
De ringer oftast (inte alltid) när de eventuellt bestämt sig för att gå vidare och de vill ha en. Eller så har det varit för mig åtminstone.
När jag har rekryterat har jag oftast ringt efter förstaintervjun för att få lite mer kött på benen inför att bestämma vilka som ska kallas till andraintervju.
Säg att man intervjuar 5-7 personer, 4 av dem känns bra men man vill bara kalla två eller tre till andraintervju. Då är ett bra tillfälle att ringa tycker jag.
Jag ringer bara referenser på den jag bestämt mig för, alternativt topp 2 om jag har svårt att bestämma mig. Referensen ska bara bekräfta magkänslan av att man valt rätt.