• Kaisa Kavat

När i rekryteringsprocessen ringer man referenser?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 18:57
    Självklart i slutet men ringer man dens man vill anställa eller ringer man till flera?

• Svar på tråden När i rekryteringsprocessen ringer man referenser?
  • Menhir

Det är säkert olika. Ofta har det inte behövs några referenser alls när jag sökt jobb, det har räckt med intervjun.

När jag sökte en ST-tjänst förra våren var det en rekrytering där jag förband mig att jobba totalt 6 år hos dem (och de att behålla mig så länge) så därför var de väldigt noga och pratade med 3 referenser.

Vad de sa vet jag itne men drömjobbet fick jag!

• Menhir

Och de kontaktade referenserna efter intervjun.

• Blossi

De ringer oftast (inte alltid) när de eventuellt bestämt sig för att gå vidare och de vill ha en. Eller så har det varit för mig åtminstone.

Tror inte de ringer om de inte är intresserade bara för att så att säga.
  • Catti41

När jag har rekryterat har jag oftast ringt efter förstaintervjun för att få lite mer kött på benen inför att bestämma vilka som ska kallas till andraintervju.
    Säg att man intervjuar 5-7 personer, 4 av dem känns bra men man vill bara kalla två eller tre till andraintervju. Då är ett bra tillfälle att ringa tycker jag.

• Nean79

Jag ringer bara referenser på den jag bestämt mig för, alternativt topp 2 om jag har svårt att bestämma mig. Referensen ska bara bekräfta magkänslan av att man valt rätt.

• Cupere
    Nean79 skrev 2010-03-24 21:21:04 följande:
     Jag ringer bara referenser på den jag bestämt mig för, alternativt topp 2 om jag har svårt att bestämma mig. Referensen ska bara bekräfta magkänslan av att man valt rätt.
    Samma här. Det är alltid lite vanskligt med referenser, eftersom det är den sökande själv som lämnat dem - vilket i sin tur, förmodar man, är någon som kommer att säga bra saker om personen. Det gäller att ställa bra frågor till referenten för att, som du säger, bekräfta den känsla man fått under intervjun. 
  • JA77
    Cupere skrev 2010-03-24 21:26:20 följande:
    Samma här. Det är alltid lite vanskligt med referenser, eftersom det är den sökande själv som lämnat dem - vilket i sin tur, förmodar man, är någon som kommer att säga bra saker om personen. Det gäller att ställa bra frågor till referenten för att, som du säger, bekräfta den känsla man fått under intervjun. 
    Ett tips är också att göra som jag gjorde som chef - att ringa till chefen på en tidigare arbetsplats, men en chef som inte anges som referens. Detta för att se om referenspersonen och en annan "icke referensperson" säger ungefär lika. Det finns ju ingen person som lämnat namn på en chef vars arbetsplats man vantrivdes på!
Svar på tråden När i rekryteringsprocessen ringer man referenser?