• minhalva

hur "bestraffa" en 2,6 åring

och då menar jag absolut INTE barnaga eller kroppsbestraffning...jag vill ha tips på vad vi kan göra när hon vägrar lyssna och lyda efter upprepade försök i lugn ton.för att bli arg hjälper inte heller för då fortsätter hon med det hon inte får göra.

hittills har vi tagit en leksak för varje gång hon vägrat lyda, är det bra?sen undrar jag när ska man lämna tillbaka leksakerna?

ibland tar vi ovh lägger undan snuttefilten, men detta känns fel...så snälla tips och råd på vad vi kan göra...

• Svar på tråden hur "bestraffa" en 2,6 åring
  • Cia o krabaten

Jag har lärt mig att de ska vara 4år (såklart individuellt också) innan de kan förstå konsekvenser av sitt handlande och agera annorlunda nästa gång!

Därför tror jag inte att det funkar med en sån bestraffning som att ta en leksak. Nästa gång hon trotsar kan hon inte tänka att "Då tar mamma min docka så det är bäst jag lyder nu"-hon är för liten.
    Försök att tänka konsekvenser istället för bestraffning kanske?
    Om man kastar omkring med maten så blir det ingen mer mat och liknande.
  • Dr Mupp

Kosekvenser. Har leksakerna med hennes betende att göra?

rita på väggen = kritorna tas bort.
    Kasta sand = man får gå bort från sandlådan
    Kasta mat = maten tas bort
    Slå kompisen = man får inte vara med kompisen

• neelliee
    Cia o krabaten skrev 2010-03-24 20:14:00 följande:
    Jag har lärt mig att de ska vara 4år (såklart individuellt också) innan de kan förstå konsekvenser av sitt handlande och agera annorlunda nästa gång!
    Var har du lärt dig det?
  • Girlinthecity

Du ska inte bestraffa över huvudtaget, och definitivt inte ett så litet barn, och verkligen inte genom att ta bort snuttefilten! Det låter ju bara grymt. Lägg energi på det positiva beteendet istället och visa HUR hon ska göra istället för att tjata om vad man INTE får göra. Annars håller jag helt lart med "Tjabba eller nåt" Logiska konsekvenser istället för bestaffningar.

Dessutom tycker jag ordet "lyda" borde gallras bort i 2000 talet, i alla fall när det gäller barn.

• Konvaljen

Gillar inte heller ordet bestraffning, även om jag förstår vad du menar TS
    Sen håller jag helt med om att förstärka det positiva och försöka avleda istället för att ta en konflikt för konfliktens skull.

Vissa saker är dock inte ok, vi har några sådana grejer hemma där vi alltid säger ifrån och tar konflikten. För oss handlar det om att man absolut inte slåss, man skriker inte inne och man kastar inte mat vid matbordet. De tre grejerna är absoluta, annat kan vi rucka på, blunda för eller distrahera bort.

Svar på tråden hur "bestraffa" en 2,6 åring