• drömmel

domningar i handen/armen

är gravid i vecka 18 nu och har haft kraftiga problem med huvdvärk den senare tiden, men har under några eller någon vecka fått mer och mer som att min vänster hand sticker och domnar bort i känseln...

vad kan det vara finns det någon mer som har så, vet inte det kan bero på graviditeten men det händer så mkt konstigt med min kropp just u som jag ine kan förklara...

• Svar på tråden domningar i handen/armen
  • Kiwi86

Det finns nåt som kallas för karpal tunnelsyndrom...elelr hur det nu stavas Endel gravida får det problemet längre fram i graviditeten...man kan domna och få stickningar i fingrarna,även svälla upp ordentligt....min arbetskollega fick det.

• drömmel
    Kiwi86 skrev 2010-03-24 21:10:30 följande:
    Det finns nåt som kallas för karpal tunnelsyndrom...elelr hur det nu stavas Endel gravida får det problemet längre fram i graviditeten...man kan domna och få stickningar i fingrarna,även svälla upp ordentligt....min arbetskollega fick det.
    ok men är det tidigt för mig att få det kanske nu då?

vad kommer det ifrån, vet du om man kan motverka det på något sätt?
  • Kiwi86

Du bör kontakta din barnmorska. I vissa fall kan det bli allvarigt om man får mycket problem av det. Då måste man snitta upp i handlederna och lätta på trycket,om det nu skulle vara det problemet som du har. Min arbetskollega fick mkt besvär,med slapp operation och nu efter födseln så har problemet försvunnit

• Bassini

jag hade skitmycket problem med det när jag var gravid... vaknade på nätterna för hela armarna var bortdomnade, skitobehagligt. kunde knappt använda en penna, allt domnade direkt. sekunden efter förlossningen försvann det. jag antar att det handlade om tryck från vätska eftersom det var värst mot slutet. men jag vet ju inte vad du har.

• drömmel
    Bassini skrev 2010-03-24 21:32:10 följande:
    jag hade skitmycket problem med det när jag var gravid... vaknade på nätterna för hela armarna var bortdomnade, skitobehagligt. kunde knappt använda en penna, allt domnade direkt. sekunden efter förlossningen försvann det. jag antar att det handlade om tryck från vätska eftersom det var värst mot slutet. men jag vet ju inte vad du har.
    oj fy låter inte bra.. nu har det hållit i sig ganska länge i kväll annara har det kommit å gått lite mer..

låter inte som något man önskar sig direkt... ska prata med läkren om huvudvärken nästa vecka så ska kanske ta upp det här med då...
  • maliiinn

Jag hade också så i min förra graviditet. Hade ingen känsel över huvudtaget kvar i fingertopparna. Men efter förlossningen så förvann det när all vätska försvann ur kroppen :)

Men för att lindra då det var som jpbbigast så fick jag övningar att göra hos arbetsterapeuten, fick handledsskenor att ha på nätterna och dagarna då det var som jobbigast. Man skulle undvika att bära påsar, virksa/sticka, försöka sova med händerna inte vikta eller knutna å sånt m.m.

Hoppas det inte blir värre för dig, förstår verkligen hur det känns. Är nu gravid med mitt andra barn och tyvärr så har dessa besvär kommit även i denna graviditet, känner av när jag sover, diskar eller skriver med penna och ibland även nu när jag skriver på datorn. Får ge mig på övningarna å skenorna igen å se om det hjälper lite denna gången också. Annars så finns de en liten operation dom kan göra med lokalbedövning och ett litet snitt i handleden.

• ebbozz

jag hade det i min förra graviditet, kommer inte ihåg när det kom då. har det även nu sen många veckor tillbaka (är i v.21) framför allt på nätterna.
    som föregående säger så försök att sova med raka armar/handleder och inte hålla händerna i "uppåt" läge typ som när man pratar i telefon, för länge.
    jag behövde inte göra något åt det sist och förhoppningsvis inte denna gången heller. när mina händer domnar så räcker det med att räta ut dem en stund så lättar det. lycka till

• drömmel
    ebbozz skrev 2010-03-28 09:16:18 följande:
    jag hade det i min förra graviditet, kommer inte ihåg när det kom då. har det även nu sen många veckor tillbaka (är i v.21) framför allt på nätterna.som föregående säger så försök att sova med raka armar/handleder och inte hålla händerna i "uppåt" läge typ som när man pratar i telefon, för länge.jag behövde inte göra något åt det sist och förhoppningsvis inte denna gången heller. när mina händer domnar så räcker det med att räta ut dem en stund så lättar det. lycka till
    ok.. låter inte kul jag har inte jätte stora problem än och hoppas inte det blir värre... har nog med andra problem :)

menhar haft lite konstant värk i under armen och ut u tummen på ena armen/handen... hoppas det håller sig till det lilla...

men verkar som det är ganska vanligt att få så..

jag går in i v 19 i morgon och känner att mina händr å fötter svullnar lite i bland blir kilsom käsnlig under fotsulan och händerna pulserar och sväller... lite obehagligt men men.. betyder det att man samlar vatten?
  • Melbourne

Jag fick det tidigt under min första graviditet och hade jättebesvär. Fick övningar att göra men de hjälpte inte. Läkarna ville operera men det ville inte jag eftersom jag då var höggravid. Det försvann nästan efter förlossningen (april 09) men kom tillbaka i december. Nu har jag opererat ena handen och skall ta bort gipset nästa vecka. Det är meningen att andra handen också skall opereras men nu är jag gravid så det får nog vänta

Svar på tråden domningar i handen/armen