• Terai

Pedofili - en psykisk störning?

Jag skall försöka fatta mig kort. I dagens Sverige räknar man officiellt med tre sexuella läggningar, nämligen heterosexualitet, homosexualitet och bisexualitet.
    Källa: (www.rfsl.se/)

Pedofili däremot räknas som en psykisk störning, och är alltså inte en läggning.
    Källa: (www.ne.se/pedofili)

Min fråga till er andra forumister är om ni tycker att den här distinktionen är berättigad.

Själv anser jag att den är uppåt väggarna obefogad, och anledningen är att det inte finns några rationella argument för att göra en skillnad på en sexuell attraktion och en annan. Har vi väl accepterat att människan kan ha sex av andra anledningar än att avla barn, finns egentligen inga direkta hållpunkter längre.

Nu råkar just bi- och homosexuella ha kommit så långt i kampen för deras specifika attraktion, att de inte längre stämplas som störda. Så har dock som alla säkert vet inte alltid varit fallet. Därav torde slutatsen att dessa definitioner är godtyckliga komma mer eller mindre naturligt för de flesta normalt funtade människor.

Jag har full förståelse för att folk i allmänhet, och föräldrar i synnerhet, känner avsmak inför tanken på människor som våldtar barn. De människor som begår den typen av brott är verkligen störda på ett eller annat sätt. Upprörande nog verkar dock många dra den fullständigt felaktiga slutsatsen att de här gärningsmännen per definition är pedofiler. Detta post hoc ergo propter hoc-resomemang leder till att fördomarna om pedofiler som psykopater bevaras och närs ad infinitum.

Nu lämnar jag över ordet. Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Pedofili - en psykisk störning?
  • Anonym

Pedofili kan aldrig accepteras då det innebär att man skada\våldtar\utnyttjar barn. Det är en störning.

• Stinky

Pedofili är en psykisk störning. Likväl som att vara nekrofil, utöva tidelag etc. Eller anser du det vara fullt normalt?

• Terai
    Anonym skrev 2010-03-24 21:35:55 följande:
    Pedofili kan aldrig accepteras då det innebär att man skada\våldtar\utnyttjar barn. Det är en störning.
    Felaktig slutsats. Pedofili innebär per definition inte något annat än att man under en längre period haft sexuella fantasier som involverar barn, och (enligt DSM-IV) att dessa fantasier skall ha orsakat någon form av lidande hos personen i fråga. Du gör som så många andra misstaget att jämställa pedofili med utövat barnsex - något jag knappast kan klandra dig för, med tanke på den sjuka bild media projicerar på den för sådana falsarier mottagliga delen av befolkningen.

Vi kan fundera vidare kring konceptet att icke utlevda fantasier skulle kunnna klassas som tecken på att den som fantiserar är störd. Är jag t.ex. störd om jag fantiserar om att döda någon, men aldrig gör en fluga förnär? Är jag störd om mina tankar upptas av spänningen kring att råna en bank, men ändå alltid håller mig inom lagens gränser?

Vidare, om svaret är ja i dessa fall, vari ligget mervärdet av att fastslå att en störning föreligger? Blir en människa som inte någonsin begått brott mindre benägen att begå brott av att stämplas som störd och oönskad?
  • Stinky
    Terai skrev 2010-03-24 21:47:54 följande:
    Felaktig slutsats. Pedofili innebär per definition inte något annat än att man under en längre period haft sexuella fantasier som involverar barn, och (enligt DSM-IV) att dessa fantasier skall ha orsakat någon form av lidande hos personen i fråga. Du gör som så många andra misstaget att jämställa pedofili med utövat barnsex - något jag knappast kan klandra dig för, med tanke på den sjuka bild media projicerar på den för sådana falsarier mottagliga delen av befolkningen. Vi kan fundera vidare kring konceptet att icke utlevda fantasier skulle kunnna klassas som tecken på att den som fantiserar är störd. Är jag t.ex. störd om jag fantiserar om att döda någon, men aldrig gör en fluga förnär? Är jag störd om mina tankar upptas av spänningen kring att råna en bank, men ändå alltid håller mig inom lagens gränser? Vidare, om svaret är ja i dessa fall, vari ligget mervärdet av att fastslå att en störning föreligger? Blir en människa som inte någonsin begått brott mindre benägen att begå brott av att stämplas som störd och oönskad?
    Fast å andra sidan, om man ska se på det riktigt cyniskt, har de flesta människor någon slags störning. Det rättfärdigar inte och normaliserar inte pedofili, nekrofili etc.
  • Stinky

Du kanske hellre menar att pedofili ska ses som en psykisk sjukdom, istället för störning?

• Terai
    Stinky skrev 2010-03-24 21:43:40 följande:
    Pedofili är en psykisk störning. Likväl som att vara nekrofil, utöva tidelag etc. Eller anser du det vara fullt normalt?
    Nej, det är inte normalt - men det är inte normalt (förstås helt beroende på hur man definierar begreppet) att vara homosexuell heller, eller för den delen att vara t.ex. japan (om man bor i Sverige). Det innebär förstås inte att dessa förhållandevis onormala företeelser förtjänar att stämplas som störda.

Det jag vill ha sagt är att det faktum att något inte är med det normala överensstämmande inte behöver betyda att en störning (och särskilt inte en psykisk sådan) behöver föreligga.

Skall du propagera för pedofili som en psykisk störning bör du därför ha en annan, mer empiriskt grundad approach.
  • Pix Ladin
    Terai skrev 2010-03-24 21:47:54 följande:
    Felaktig slutsats. Pedofili innebär per definition inte något annat än att man under en längre period haft sexuella fantasier som involverar barn, och (enligt DSM-IV) att dessa fantasier skall ha orsakat någon form av lidande hos personen i fråga. Du gör som så många andra misstaget att jämställa pedofili med utövat barnsex - något jag knappast kan klandra dig för, med tanke på den sjuka bild media projicerar på den för sådana falsarier mottagliga delen av befolkningen. Vi kan fundera vidare kring konceptet att icke utlevda fantasier skulle kunnna klassas som tecken på att den som fantiserar är störd. Är jag t.ex. störd om jag fantiserar om att döda någon, men aldrig gör en fluga förnär? Är jag störd om mina tankar upptas av spänningen kring att råna en bank, men ändå alltid håller mig inom lagens gränser? Vidare, om svaret är ja i dessa fall, vari ligget mervärdet av att fastslå att en störning föreligger? Blir en människa som inte någonsin begått brott mindre benägen att begå brott av att stämplas som störd och oönskad?
    "Vidare, om svaret är ja i dessa fall, vari ligget mervärdet av att fastslå att en störning föreligger? Blir en människa som inte någonsin begått brott mindre benägen att begå brott av att stämplas som störd och oönskad?"

Kanske människan blir mer benägen att ta itu med sina störningar om störningarna uppfattas vara onormala av det övriga samhället?
  • Terai
    Stinky skrev 2010-03-24 21:53:08 följande:
    Du kanske hellre menar att pedofili ska ses som en psykisk sjukdom, istället för störning?
    Nej, jag tycker helt enkelt att man skall betrakta pedofili som vilken läggning som helst, eftersom det inte finns några vettiga belägg för att det skulle röra sig om just en störning eller sjukdom. Därmed inte sagt att det skall vara lagligt att utöva sagda läggning, men jag tycker att det är viktigt att man inte blandar ihop medicinsk vetenskap och lagstiftning på det sätt man gjort.
  • Anonym

Det är inte brottsligt att ha pedofila tankar men gör man verklighet av sina sjukliga fantasier är det fruktansvärt. Tidig terapi i börjabn av puberteten är enda botemedlet har jag läst.

• Pix Ladin
    Anonym skrev 2010-03-24 21:58:53 följande:
    Det är inte brottsligt att ha pedofila tankar men gör man verklighet av sina sjukliga fantasier är det fruktansvärt. Tidig terapi i börjabn av puberteten är enda botemedlet har jag läst.
    Man ska inte tro på allt man läser...

En människa med pedofila böjelser behöver ju inte ha haft det sedan puberteten. Det kan ju ha uppkommit långt senare.
Svar på tråden Pedofili - en psykisk störning?