• Anonym (jag)

Hur lång tid föräldrapenning om man tar ut 7 dagar per vecka ?

Funderar på att slita mig lös från ett destruktivt förhållande. För att slutligen bestämma mig funderar jag över ekonomin. Är föräldraledig och måste från början ta ut 7 dagar per vecka för att kunna betala hyra och räkningar ( mannen har 0 i inkomst ). Hur länge kan jag vara hemma om jag räknar bort de 60 öronmärkta dagarna från pappan som jag ej får ta. ( vi har gemensam inkomst ) Samt om man räknar bort lägstanivå dagarna ( De är för lågt för att leva på). Kort sagt, hur länge kan jag vara hemma ? Jag ser antalet dagar i skrift på fks sida, men är usel i matamatik. Hur många månader ? Jag har på känn att det inte räcker ett år.. Har jag rätt ?

• Svar på tråden Hur lång tid föräldrapenning om man tar ut 7 dagar per vecka ?
  • Anonym (11?)

Kan det vara 11 månader? Har för mig jag läst det här på FL. Någon som är säkrare får gärna korrigera mig

• Anonym

Vet inte riktigt hur de räknar... Men barnet har väl 480 dagar.
    240 dagar var.
    Då kan han skriva över 180 dagar till dej och då har du 420 dagar.
    Räknar du bort 90 LN dagar så har du 330 SGI dagar.
    Det är hmmm 364 (?) dagar på ett år. Så tar du ut 7 dagar/vecka är väl det 364 dagar. Då kan du inte vara hemma 1 år med SGI dagar

• Anonym
    Anonym (11?) skrev 2010-03-24 21:48:10 följande:
    Kan det vara 11 månader? Har för mig jag läst det här på FL. Någon som är säkrare får gärna korrigera mig
    Har också hört 11 månader om man räknar som ts.

Men är du säker på att få pappans dagar då?

.
  • Anonym (jag)

Tack! 11 månader är ändå längre än jag trodde. Hade hoppats kunna vara hemma tills barnet börjar Förskola vid fyllda ett år. Den sista månaden får jag försöka lösa på annat vis. Nu blir det lite lättare att planera iaf. Får väl försöka smyga in en dag här och där med lägsta nivå ersättning per månad så jag vinner några dagar extra.. en hel månad på enbart sådana dagar kan jag inte leva på.

• Anonym (undrande)

Hmm, hoppas det är okej för dig TS att jag ställer en utfyllnadsfråga här:

Jag tar också ut 7dagar/vecka nu och ska göra det tills mitt barn har fyllt 9 månader (slutet av augusti i år), sen ska pappan vara hemma med barnet  i några månader.
    Det jag undrar då är om jag har kvar två månader som jag kan ta ut när jag vill i ett senare skede, låt säga kanske nästa sommar? Eller kommer de två månaderna frysa inne om jag inte tar ut dem inom en viss tid?
    Hoppas nån kan svara.
    Och hoppas det är okej för dig TS
  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2010-03-24 21:52:59 följande:
    Har också hört 11 månader om man räknar som ts. Men är du säker på att få pappans dagar då? .
    Ja vi har sedan innan graviditeten bestämt att pappan skriver över sina dagar på mig. Vi är på inget sätt ovänner. Han är bara kass på att ta ansvar hemma. Söker ej jobb och städar och diskar ej etc. Vid ev separation kommer han inte att ha barnen mer än varannan helg. Själv har jag fast anställning och måste klura lite på hur framtiden skulle se ut. Om vi bodde tillsammans hade bebisen kunnat vara hemma sista månaden med pappa eftersom jag sköter all markservice etc nattetid, på lunchpaus och efter jobb. Tyvärr fixar fadern det ej helt själv i eget boende.

Undrande varsågod att fråga ! Jag kan också få lite nytta av ditt svar
  • lia76

Det finns en tabell på FK där det står hur länge dagarna räcker beroende på hur många dagar man tar ut/vecka

Säg att du börjar ta ut föräldrapenning idag (24 mars). Då räcker pengarna till (med ersättning enligt sjukpenningnivå):
    7 = 30
    2011-02-16

(=
  • Anonym (11?)
    Anonym (undrande) skrev 2010-03-24 22:08:56 följande:
    Hmm, hoppas det är okej för dig TS att jag ställer en utfyllnadsfråga här: Jag tar också ut 7dagar/vecka nu och ska göra det tills mitt barn har fyllt 9 månader (slutet av augusti i år), sen ska pappan vara hemma med barnet  i några månader. Det jag undrar då är om jag har kvar två månader som jag kan ta ut när jag vill i ett senare skede, låt säga kanske nästa sommar? Eller kommer de två månaderna frysa inne om jag inte tar ut dem inom en viss tid? Hoppas nån kan svara. Och hoppas det är okej för dig TS
    Jag tror - observera tror - att du kan ta FL tills barnet är 8 år. Kolla i FL-lagen för korrekt info. Den går att Googla fram
  • Anonym (jag)
    lia76 skrev 2010-03-24 22:19:23 följande:
    Det finns en tabell på FK där det står hur länge dagarna räcker beroende på hur många dagar man tar ut/vecka Säg att du börjar ta ut föräldrapenning idag (24 mars). Då räcker pengarna till (med ersättning enligt sjukpenningnivå): 7 = 30 2011-02-16
    Hittar ej tabellen. Kan du länka ?
  • Anonym

Jag började ta ut föräldrapenningen 2 månader innan dottern kom och var hemma med henne tills hon fyllde 1år och jag tog ut 7 dagar i veckan Så dom räcker mer än 1år :)

• Anonym (jag)
    Anonym skrev 2010-03-24 22:36:45 följande:
    Jag började ta ut föräldrapenningen 2 månader innan dottern kom och var hemma med henne tills hon fyllde 1år och jag tog ut 7 dagar i veckan Så dom räcker mer än 1år :)
    Då räknar du med lägsta nivå dagar med 180 kr per dag ?
  • lia76
    Anonym (jag) skrev 2010-03-24 22:33:33 följande:
    Hittar ej tabellen. Kan du länka ?
    Tabellen hittar du om du loggar in med e-legitimation och sen "Planera föräldrapenning"
    Då kan du se en snabbkalkyl och där står det hur länge dagarna räcker.
    Som jag skrev... börjar du ta ut dem idag så räcker de till 16 februari nästa år
    (=
  • Anonym
    Anonym (jag) skrev 2010-03-24 22:40:03 följande:
    Då räknar du med lägsta nivå dagar med 180 kr per dag ?
    Hum.. det har jag inte ens tänkt på för att jag hade det lägsta beloppet :/ Men det är nog möjligt.
    Men också så har man ett antal tillfälligföräldrapennings dagar som man tar ut när barnet tex är sjuk och då används ju inte föräldrapenningen och du kan vara hemma lite längre, men då måste du också vara noga med att medela till försäkringskassan när barnet är sjukt.
  • Anonym
    Hmm, hoppas det är okej för dig TS att jag ställer en utfyllnadsfråga här: Jag tar också ut 7dagar/vecka nu och ska göra det tills mitt barn har fyllt 9 månader (slutet av augusti i år), sen ska pappan vara hemma med barnet  i några månader. Det jag undrar då är om jag har kvar två månader som jag kan ta ut när jag vill i ett senare skede, låt säga kanske nästa sommar? Eller kommer de två månaderna frysa inne om jag inte tar ut dem inom en viss tid? Hoppas nån kan svara. Och hoppas det är okej för dig TS
    Men om du tar 7 dgr/v i 9 månader och sambon sedan ska vara hemma i några månader (om han också tar 7 dgr/v så är dagarna slut sedan? Hur menar du att du har två månader kvar?
  • lia76

9 månader och man räknar på att de innehåller 30 dagar, så är det 270 dagar.
    Man har ju 240 dagar var när man har gemensamvårdnad.
    Skriver din sambo över dagar till dej då?

Och om din sambo ska vara hemma några månader med barnet.
    Och har du då två månader kvar så är det ca 60 dagar, då har du räknat på att du har ca 330 dagar.
    Då är din sambos 60 dagar int emed i denna räkning plus de 90 LN dagar (då blir det 480 dagar)

(=
Svar på tråden Hur lång tid föräldrapenning om man tar ut 7 dagar per vecka ?