• The Black Lady

Deklarera sålt hus - inga kvitton på avdrag

Sitter i skiten....tror jag...

Vi sålde huset ifjol och ska deklarera detta i år... vi har gjort stora förändringar i och på huset under 5 år tillbaka....vi ska göra avdrag på ca 300.000 kr.. Vi får ändå kvarskatt på ca 10.000 kr....

Men vi har inga kvitton på nåt av sakerna vi har gjort....

Men mäklaren som sålde huset till oss, köpte vi även samma hus av, och han säger att han kan intyga att allt är gjort som vi säger...

Men räcker det till skatteverket om vi hamnar under en granskning? 

Någon som vet?

• Svar på tråden Deklarera sålt hus - inga kvitton på avdrag
  • MiLuna

Med Mäklarens intyg skulle jag inte känna mig så orolig.

• inteän

När jag sålde min lägenhet fick man kryssa i tre alternativ:
    "har inga kvitton"
    "har några kvitton"
    "har alla kvitton"

Jag hade gjort förbättringar på ca 50 000 kr (men man får ju inte hela) och hade alla kvitton. Skatteverket kollade inget extra.
    Jag tror absolut att skatteverket kollar om man har 300 000 kr och inga kvitton. Ingen aning om mäklarens ord räcker om ni hamnar i granskning. Har ni prosepektet från när ni köpte huset med foton? Det kan ju bevisa lite...

... men så undrar jag hur vet ni att det är 300 000 kr om ni inte har några kvitton? Jag tror skatteverket kommer undra detsamma.

• The Black Lady
    inteän skrev 2010-03-26 15:36:15 följande:
    När jag sålde min lägenhet fick man kryssa i tre alternativ:"har inga kvitton""har några kvitton" "har alla kvitton"Jag hade gjort förbättringar på ca 50 000 kr (men man får ju inte hela) och hade alla kvitton. Skatteverket kollade inget extra. Jag tror absolut att skatteverket kollar om man har 300 000 kr och inga kvitton. Ingen aning om mäklarens ord räcker om ni hamnar i granskning. Har ni prosepektet från när ni köpte huset med foton? Det kan ju bevisa lite...... men så undrar jag hur vet ni att det är 300 000 kr om ni inte har några kvitton? Jag tror skatteverket kommer undra detsamma.
    Men vi kommer ju ihåg vad det kostade.....taket exemplevis gick på 150.000 kr med plåt och hängrännor etc....

Likaså kommer vi ihåg vad alla "stora" saker kostade som ex nya fönster i alla rum osv.... Det är inte svårt att komma ihåg sådana summor...

Men de tre alternativen du pratar om ang kvitton hittar jag inte på internetsidan med vår deklaration....

Massor med före och efter bilder har vi under all renovering, så det är inga problem med det...
  • inteän

Det var 2007 som jag deklarerade försäljningen av min lght, så det kan ju ha ändrats. Har ni foton o sånt så borde det ju absolut kunna stärka era avdrag. Skatteverket kollar väl förmodligen om det verkar rimligt, så då funkar det nog.

Men som sagt, jag jobbar inte på skatteverket o jag har inte varit utsatt för granskning heller...

• The Black Lady
    inteän skrev 2010-03-26 15:46:30 följande:
    Det var 2007 som jag deklarerade försäljningen av min lght, så det kan ju ha ändrats. Har ni foton o sånt så borde det ju absolut kunna stärka era avdrag. Skatteverket kollar väl förmodligen om det verkar rimligt, så då funkar det nog.Men som sagt, jag jobbar inte på skatteverket o jag har inte varit utsatt för granskning heller...
    Tack för svaret..

Tror också det tittar på vad som är rimligt... jag menar, vi köpte huset för 475000 kr och 5 år seanre får vi 900.000 kr, och så mycket hade vi aldrig fått om vi inte hade renoverat ordentligt.
Svar på tråden Deklarera sålt hus - inga kvitton på avdrag