• Mrs staar

leonberger?

jag och min familj funderar på att skaffa oss en leonberger.
    vi har tre barn nu och en till liten påväg. vi, både min man och jag är hundvana sen förut. dock inte med leonberger. min man har haft en bordercollie. och jag har haft en schäfer och en bernersennen. har sökt runt och läst lite om rasen men tänkte fråga här efter personliga erfarenheter av rasen.
    är det nåt speciellt man bör tänka på just när det gäller den här rasen?

vi bor på landet kanske ska tilläggas och hunden kommer ha fri tillgång till att kunna vara ute. jag är hemmafru så hunden kommer aldrig behöva vara ensam mer än i korta stunder ibland.

vore väldigt tacksam för svar, tips och råd

• Svar på tråden leonberger?
  • Gul tussilago

Åh vilket perfekt boende för en leonberger..{#lang_emotions_smile}

Det enda jag kan komma på är väl som alla andra stora raser att dom kan ha problem med höfter och leder, dyrare försäkring.
    Sen styrka och tålamod i trotsåldern med en 80 kilos leonberger{#lang_emotions_laughing}

• Sandra D

Hej!
    Min mamma har en stor kille som är snart 4. Tyvärr har hon haft  en del problem med sin leonberger som haft allergier, ätit specialfoder om vartannat men framförallt just nu är han väldigt vaktig mot dom som inte tillhör "flocken" vilket inte är lätt när man har en hund på 70-80 kg  även om hon ser honom som sin bebis. Tror problemet ligger där, man måste behandla dom som hundar inte människor. Jag har ingen aning om hur leonberger är för övrigt, tror min mammatänkte som ni..men min mamma fick då ett riktigt måndagsexemplar....lycka till!

• Mrs staar

tack så mycket! vi ska diskutera lite till. att köpa en hund är ju inget man bara gör oavsett ras. men blir det hund så blir det förmodligen en leonberger

• Gul tussilago
    Mrs staar skrev 2010-03-25 19:59:52 följande:
    tack så mycket! vi ska diskutera lite till. att köpa en hund är ju inget man bara gör oavsett ras. men blir det hund så blir det förmodligen en leonberger
    Hade ni tänkt att aktivera hunden med något?
    Leonbergern är ju en brukshund i grunden och mår bäst av att få någon form av uppgift.
  • ALJO

Leonberger är min önskehund också. Har hört runt lite och det verkar som om man skall vara väldigt noga med att kolla upp psyket på dom linjerna man tittar på, finns tydligen en del som är lite aggressiva och nervösa, och det tror jag inte uppfödarna skulle säga att deras hundar var även om det är så Självklart är det en ras som drabbas av en del sjukdomar och har kort livslängd.

• Mrs staar

här finns massor hunden skulle kunna lägga energi på. vårt hus liger vid en å. så fri tillgång till bad sen driver min man ett lantbruk med mjölkkor och köttdjur. och röntgas den fri när den är vuxen så kommer den få dra en del. skrinda/pulka och så. som sagt har jag ju haft en bernersennen och den rasen verkar vara ganska lik leonberger just i arbetssyftet

• Mrs staar
    ALJO skrev 2010-03-25 20:04:44 följande:
    Leonberger är min önskehund också. Har hört runt lite och det verkar som om man skall vara väldigt noga med att kolla upp psyket på dom linjerna man tittar på, finns tydligen en del som är lite aggressiva och nervösa, och det tror jag inte uppfödarna skulle säga att deras hundar var även om det är så Självklart är det en ras som drabbas av en del sjukdomar och har kort livslängd.
    du skriver kolla upp psyket på dom linjer man tittar på.. menar du då kolla stamtavlan?
  • Gul tussilago
    Mrs staar skrev 2010-03-25 20:07:54 följande:
    här finns massor hunden skulle kunna lägga energi på. vårt hus liger vid en å. så fri tillgång till bad sen driver min man ett lantbruk med mjölkkor och köttdjur. och röntgas den fri när den är vuxen så kommer den få dra en del. skrinda/pulka och så. som sagt har jag ju haft en bernersennen och den rasen verkar vara ganska lik leonberger just i arbetssyftet
    Åhhhhhh vilket drömscenario..
  • ALJO

Snarare höra sig för, min veterinär rekommenderade mig att ringa runt och försöka få uppfödarna att prata skit om varandra Kanske enda sättet att få redan på sådant som om hundarna har stabilt psyke. Men att höra sig för på olika hundforum kanske funkar det med. Jag vet faktiskt inte hur man skall göra. Vi tog bort våran Grandis i höstas, och nästa hund blir en leonberger men just nu har vi inte tid. Dessutom fick min lilla Gårdshundstik valpar igår Så nu har jag fullt upp. Fantastiskt roligt.

• Gul tussilago
    Mrs staar skrev 2010-03-25 20:09:14 följande:
    du skriver kolla upp psyket på dom linjer man tittar på.. menar du då kolla stamtavlan?
    Kolla att föräldradjuren är MH testade.
  • Snäckan84
    Hej!

Min far och hans fru har en leonergerkennel och har väl fått lära mig ett och annat om just den rasen.

Underbara hundar!
    Men som sagt med storleken kommer problemen.

Vet att det första året så går inte min far el hans fru ut med hundarna på långpromenad och de får inte heller gå i trappar på grund av höfterna.

Leonberger är oxå känd för att antingen inte ha något revir (just när de rymmer har de svår att hitta tillbax) eller alldeles för stort revir (kan bli väldigt vaktig hela vägen fram till grannen)

De ÄLSKAR vatten (de flesa i alla fall)

Få vara väldig noga med att torka dem när det är vått ute (få väldigt lätt hotspott)

Man kan säga att rasen är lite "rasistisk" då de har svårt att accepera andra hundraser (oftast när de är på hemmaplan) men många bryr sig inte heller.

De flesta är helt underbara med barn men har en s.k spökålder då de är mest rädda för allt och alla samt ljud.

Men jag ÄLSKAR leonberger, de är underbara hundar faktiskt :)

• Mrs staar
    ALJO skrev 2010-03-25 20:15:17 följande:
    Snarare höra sig för, min veterinär rekommenderade mig att ringa runt och försöka få uppfödarna att prata skit om varandra Kanske enda sättet att få redan på sådant som om hundarna har stabilt psyke. Men att höra sig för på olika hundforum kanske funkar det med. Jag vet faktiskt inte hur man skall göra. Vi tog bort våran Grandis i höstas, och nästa hund blir en leonberger men just nu har vi inte tid. Dessutom fick min lilla Gårdshundstik valpar igår Så nu har jag fullt upp. Fantastiskt roligt.
    haha! taskigt att få dem att prata skit om varandra!! men ganska smart
  • Mrs staar
    Gul tussilago skrev 2010-03-25 20:15:32 följande:
    Kolla att föräldradjuren är MH testade.
    tack. det ska jag göra!
  • Mrs staar
    Snäckan84 skrev 2010-03-25 20:16:04 följande:
    Hej!Min far och hans fru har en leonergerkennel och har väl fått lära mig ett och annat om just den rasen.Underbara hundar!Men som sagt med storleken kommer problemen.Vet att det första året så går inte min far el hans fru ut med hundarna på långpromenad och de får inte heller gå i trappar på grund av höfterna.Leonberger är oxå känd för att antingen inte ha något revir (just när de rymmer har de svår att hitta tillbax) eller alldeles för stort revir (kan bli väldigt vaktig hela vägen fram till grannen)De ÄLSKAR vatten (de flesa i alla fall)Få vara väldig noga med att torka dem när det är vått ute (få väldigt lätt hotspott)Man kan säga att rasen är lite "rasistisk" då de har svårt att accepera andra hundraser (oftast när de är på hemmaplan) men många bryr sig inte heller.De flesta är helt underbara med barn men har en s.k spökålder då de är mest rädda för allt och alla samt ljud.Men jag ÄLSKAR leonberger, de är underbara hundar faktiskt :)
    tack! väldigt viktig information kände jag säkert sådant uppfödaren inte nämner när man köper hunden.
  • Päron1986

här har du en till som är intresserad av leonberger och vill veta mer :)

• qenzo

Jag har haft Leonberger och står nu i valet att skaffa en till (eller Landseer, Pyreneé) och som många andra säger är det viktigt att kolla ffa höfterna/armbågarna bakåt i stammen. Precis som med alla andra större hundraser är det ju ett vanligt fel hos avelsdjuren.
    Ts har ju haft Berner tidigare och Leonbergern ligger inte alls långt ifrån denne, vare sig i temperament eller handhavande. Pälsvården är också densamma.
    Själv tycker jag inte att MH är någon vikt i dessa hundrasers sammanhang. Utan vikten ligger, i mina ögon, i höfternas och armbågarnas status. 
    Leonbergern var förr en rätt fin arbetande ras, precis som Bernern eller "Njoffen". Men idag fyller den ytterst sällan ett behov som arbetande hundras hos den som skaffar en av dessa raser. Några få kommer en bit på väg lydnadsmässigt eller tom som räddningshundar, främst i vatten, men de är som sagt lätträknade. Som gårdsvar fyller dock Leonbergern oftast sin uppgift på ett galant sätt. 
    För mig är Leonbergern underbar, precis som de flesta andra bergs- och herdehundar.

Jag rek att läsa igenom rasklubbens hemsida http://www.slbk.com/index.cfm

Svar på tråden leonberger?