• Mari80

Funelling????

Hejsan!

Undrar bara om någon har kunskap och/eller erfarenhet om att drabbas av "funelling" i tidig graviditet?
    Är i v 21+2 och blivit sjukskriven för SD med cervixpåverkan och tydlig funelling. Min cervix mättes till 20 mm (var 44 mm 4 veckor tidigare).
    Vet inte riktigt vad detta innebär mer än att jag blivit ordinerad vila och kontroller. Men HUR allvarligt är detta egentligen? Fick inte mycket info av läkaren. Ska man ställa in sig på att det kan gå jätte tokigt =(
    Hoppas någon kan svara...

• Svar på tråden Funelling????
  • Blossi

Verkar som att dina sammandragningar påverkar livmodertappen därav är du sjukskriven så att inte belasta ytterligare som kan bidra till ytterliggare sammandragningar.

Tycker du ska ta det väldigt lugnt och säkert kommer du ju få gå på regelbundna kontroller så att inte en förtidig förlossning startar.
    Jag tror att det kommer gå bra, är du väldigt orolig så ring din bm och fråga henne sådant du kanske undrar över.
    Kram
    Brist på information skapar spekulation
  • Mari80

Puff..... Tack för ditt svar... Hoppas någon mer vill svara...

• Angel13

Funnelling betyder att cervix börjat öppna sig inifrån, utirån är den sluten dvs den delen som BM känner efter. Jag drabbades inte av det i tidig graviditet utan efter v30 eller det var då det upptäcktes. Fick ordination av sängvila, inte sitta. Det behöver inte gå tokigt, om du vilar och tar det lungt kan cervix faktiskt bli längre igen!

930618~941026~081019~BF100205
  • Noemi

Hej!

Det finns en jättebra tråd för dig att följa, nämligen "Vi som har prematura sammandragningar" här på FL: www.familjeliv.se/Forum-11-353/m49983914.html

Jag har cervix-påverkan och massor av sammandragningar sedan v 17. Nu är jag i vecka 28. I mitt fall finns ingen funneling men det finns många andra exempel i tråden som har det sedan tidig graviditet och hitills har ingen fött sitt barn mycket förtidigt. Men det är VILA och sängläge som gäller! Det kan verkligen hjälpa!

Lycka till!

Svar på tråden Funelling????