• nettis1

Loreal ansiktskräm med retinol i???? HJÄLP

Hej!
    jag har köpt en ansiktskräm från Loreal med retinol i.... inte mycket men ändock... å den har en utslätande effekt. Hörde just att man inte bör använda krämer med retinol i.....
    stämmer det???

kram på förhand

• Svar på tråden Loreal ansiktskräm med retinol i???? HJÄLP
  • PamPam

Var hörde du det?
    Vilka effekter skulle retinol ha enligt denna källa?

Nyfiken...

• nettis1

PamPam.... hörde av en kompis.... å hon sa att det kunde ha negativ effekt på fostret!
    (hon kanske bara vill köpa min nyinköpta kräm billigt

• Annie i Melbourne

Jassa? (samma reaktion som PamPam)
    Vill ocksa garna veta...

• JIFFY

Det tror jag inte en sekund på!

• PamPam

Kanske någon annan vet?

Själv skulle jag förhålla mig skeptisk till dylika "råd" av vänner...

Det vill säga, antagligen finns det ingen orsak till panik. OM krämen mot förmodan skulle visa sig innehålla farliga ämnen (vilket jag starkt tvivlar på ) så är det ju bara att spara den tills efter graviditeten.

• Babe

Halloooo!
    Då är det väl snart farligt att t.o.m. andas in!!!
    Hon är nog ute efter din ansiktskräm *ler*
    Lugn, använd den själv istället om den är skön...
    Nej, nu är det dax att skrota alla GRRRRRR myter som kan oroa i onödan!!!

Babe

• nettis1

Ha ha ha ha tack för alla svar... blir lite full iskratt bara.. ja snart är det väl farligt att t o m andas:- Ska hålla hårt i burken... hon ska inte få sätta klorna i den dyrgripen inte:-
    Ha en skön helg alla mammor to be!
    Kram

• Mamma 80

Låter ju helt sjukt...om retinol nu är farligt så ska det ju inte överhuvudtaget användas av oss heller, inte sant??!! det här får ju inte gå till överdrift!

• Ariella

Undrar just vad "negativ effekt på fostret" skulle innebära... Ibland blir man trött på alla som ska komma med pekpinnar och förbud utan att ha något som hels underlag för det de säger. Om du oroar dig så fråga din barnmorska eller sök efter mer saklig information på nätet skulle jag säga!

• Lisen76

Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig! Jag brukar använda rätt starka kortisonsalvor mot eksem och min hudläkare, min BM och en läkare på MVC har alla sagt att det kan jag fortsätta med under graviditeten, för den mängd kortison som tas upp av kroppen när man stryker på salvan är så försvinnande liten att fostret inte får i sig något och därför inte ska kunna bli påverkad.

• Willgus

Många gravida har ju stenkoll på vad man bör och inte bör använda och äta under graviditeten. Eftersom det verkar som ingen inklusive mig själv har fått någon som helst varning om retinol så tycker jag med att du ska fortsätta använda krämen. Nån måtta får det vara

• listo

Jodå, visst finns det rekommendationer om retinol.
    Retinol är samma sak som A-vitamin, och A-vitamin i för höga doser ger
    fosterskador. Det är t.ex. därför som gravida inte ska äta lever, för att
    lever innehåller väldigt mycket A-vitamin.

Men som man kan läsa i länken här ovanför så är det så väldigt liten
    mängd retinol i vanliga hudkrämer, så det gör varken till eller från
    och är därför helt okej att använda.

• Maysan

Men hallååå. Du ska väl inte äta den? Om man tänker så, så är ju allting farligt. Ta hårsprey t ex. Eller luftfräschare som är dödligt farligt att andas in...

• Lovable

Hej!

Retinol i den lilla mängd som finns i l'oreal krämer är inget du behöver oroa dig för.. Det finns krämer med mkt stark koncentration av A-vit. som t.ex. Aberela mot akne men dessa är receptbelagda och det står tydligt på att gravida inte ska använda.
    Och oftast innehåller de "billigare" krämerna inte så mkt aktiva ingredienser överhuvudtaget (just därförde kan vara billiga)...så du kan vara lugn :)

Däremot kan man, som jag, bli överkänslig mot alla aktiva produkter under graviditeten....Fick lägga alla mina anti-age förebyggande krämer på hyllan och hålla mig till enbart fuktgivare :)
    Men det märker man rätt snabbt själv.

MVH/Mia v.27 (hudterapeut)

Svar på tråden Loreal ansiktskräm med retinol i???? HJÄLP