• Linda365

Mat över öppen eld?

Hej!

Skulle gärna vilja ha förslag på mat att laga över öppen eld, finns stort galler oxå.
    Vi ska tillbringa mycket tid på landet i år och där lagas nästan all mat över den öppna elden på tomten.
    Det är lätt att det blir mycket korv med bröd eller hamburgare med bröd osv men jag skulle vilja ha lite andra tips.

Inne i stugan finns visserligen 2 kokplattor men det spar vi till dagar då regnet öser ner

En fråga till, i "Halv åtta hos mig" så jag förra veckan en tjej som lagade sin gryta i en kittel hängandes över elden, det skulle ju verkligen underlätta en hel del, var kan hitta sådana kittlar?

Tack på förhand

• Svar på tråden Mat över öppen eld?
  • mammahaj

åh vad mysigt det låter. riktigt lantligt och nära naturen! :)

ett hett tips är foliepaket! potatisgratänger eller grytor bara att fantisera på. tänk på att tillsätta extra väska bara för annas blir det lätt torrt. lax funkar skitbra i paket också. bara att slänga på på gallret!

• Thegran

köp en muurikka! perfekta att laga mat på!

vi använde sån ofta i stugan när jag var liten. går att laga det mesta på

• ebben

annars går det bra att göra folieformar av aluminiumfolie o göra både fisk o annat i.potatisrätter mm.

• Linda365

Åhh, tack för alla tips. Att jag inte tänkt på det där med folie? Det går ju att laga massa med det, får köpa på mig massor när jag åker till ÖB nästa gång.
    Och tack för tipsen om sidorna att köpa grytor och kärl, ska beställa en därifrån tror jag, då kan vi ju laga massa goda grytor och soppor osv. Tack åter igen.

• MBert

Jaha är det muurikka det heter
    vi har lagat mat på en sån där stor stekpanna på tre fötter och ett handtag några gånger och det funkar fantastiskt bra.

Svar på tråden Mat över öppen eld?