• Filbunke

Lergigan mot illamående?

Jag är egentligen lite emot att ta tabletter, gravid eller ej. Imorgon går jag in i v 10 och har mått illa sedan jag plussade, för sex veckor sedan!! Jag har inte kunnat träna, för då blir jag yr..promenera är likaså. Blev också väldigt förkyld i början av graviditeten, vilket gjorde mig sängliggande i över en vecka. Får panik över att jag inte kan träna, har gått upp 2 kg på sex veckor...inte så farligt, men i v 10 liksom!

Dela med er av era erfarenheter av Lergigan. Jag mår jätteilla och gör vad som helst för att bli av med det. Mår illa från det jag vaknar till jag går och lägger mig, värst är kvällarna...då fungerar jag knappt som en normal människa...jättejobbigt att jobba kväll då {#lang_emotions_throwup}.

Positiva erfarenheter är ju att föredra, men vill höra allt.
    Vill tillägga att jag väger 80 till mina 168..så gärna om någon som själv har lite kött på benen har erfarenhet...om det nu spelar någon roll hur stor eller liten man är, tack.

• Svar på tråden Lergigan mot illamående?
  • Pumpkin

Jag mådde konstant illa från vecka 4 till vecka 17, sen började det avta. Försökte först med Postafen, det fungerade inte. Runt vecka 10-12 (tror jag?) fick jag Lergigan Comp utskrivet och hade enorma förväntningar - men de hjälpte inte alls. Sorry. Men jag vet många som blivit hjälpta av dem också, bara det att jag inte märkte någon effekt alls. Det enda som funkade hyfsat på mig var Seaband som man kan köpa på Apoteket.

• Ior gumman

jag åt inte just de tabletterna men jag var också emot tabletter mot illamående, emn BM lugnade mig o sa "vi skriver ju inte ut något som skadar dig o ditt barn förstår du väll!" och ne det är klart de inte gölr
    Men det som hjälpte mig o BM gav mig som tipps var att försäka äta lätta saker som jag inte mådde illa va, Ingefära kan lindra illamåendet, smutta på wichy vatten kan också hjälpa eller endel, har inte sprovat det själv, men sätta fingrarna i halsen säger endel.
    tyclker synd om dig, har också varit där...men stå ut det blir bättre
    ang vikten, jag har gått upp 4kg under hela graviditeten, jag är nu i v34 (snart v35) jag vägde i och för sig 75kg innan jag blev gravid men det är ingen fara!!! barnet får vad den vill ha ändå!!!
    men ring din BM om du är orolig o har frågetecken, min BM säger alltid, hellre ringa en gång för mycket än en för lite
    hoppas jag har kunnat hjälpa dig lite i all fall!

• Filbunke

Hej, tack för ditt svar . Postafen har jag testat, rena rama sömnpillrena och inte blev jag direkt av med illamåendet heller. Seaband har jag testat, bara jag ser dom får jag kväljningar..dessutom funkar de inte speciellt...känns som jag fortf har maginfluensa i magen typ..blä, bara tanken på dom får mig att kvälja.

• Ior gumman
    Pumpkin skrev 2010-03-25 12:14:07 följande:
    Jag mådde konstant illa från vecka 4 till vecka 17, sen började det avta. Försökte först med Postafen, det fungerade inte. Runt vecka 10-12 (tror jag?) fick jag Lergigan Comp utskrivet och hade enorma förväntningar - men de hjälpte inte alls. Sorry. Men jag vet många som blivit hjälpta av dem också, bara det att jag inte märkte någon effekt alls. Det enda som funkade hyfsat på mig var Seaband som man kan köpa på Apoteket.
    postafen och Seaband var guld världa udner den tiden de glömde jag ju av!! speciellt banden!!!!
  • Filbunke
    Ior gumman skrev 2010-03-25 12:17:31 följande:
    jag åt inte just de tabletterna men jag var också emot tabletter mot illamående, emn BM lugnade mig o sa "vi skriver ju inte ut något som skadar dig o ditt barn förstår du väll!" och ne det är klart de inte gölr Men det som hjälpte mig o BM gav mig som tipps var att försäka äta lätta saker som jag inte mådde illa va, Ingefära kan lindra illamåendet, smutta på wichy vatten kan också hjälpa eller endel, har inte sprovat det själv, men sätta fingrarna i halsen säger endel.tyclker synd om dig, har också varit där...men stå ut det blir bättre ang vikten, jag har gått upp 4kg under hela graviditeten, jag är nu i v34 (snart v35) jag vägde i och för sig 75kg innan jag blev gravid men det är ingen fara!!! barnet får vad den vill ha ändå!!!men ring din BM om du är orolig o har frågetecken, min BM säger alltid, hellre ringa en gång för mycket än en för lite hoppas jag har kunnat hjälpa dig lite i all fall!
    Hej, tack! Ingefärste har jag testat, fungerar under tiden jag dricker det men illamåendet kommer direkt efter. Har testat mineralvatten av alla de slag, hjälper ej tyvärr. Försöker äta lätt, men min kropp skriker såklart efter onyttigheter..vilket jag dock försöker undvika. Åt Lchf innan jag blev gravid och hade gärna fortsatt med det, men jag mår jätteilla av fet mat. Nu är jag bara sugen på kolhydratrik kost som potatis, pasta, pannkaka! haha.

Sätta fingrarna i halsen? Funkar det verkligen? Man borde ju må illa efteråt också ändå?
  • Ior gumman
    Filbunke skrev 2010-03-25 12:21:15 följande:
    Hej, tack! Ingefärste har jag testat, fungerar under tiden jag dricker det men illamåendet kommer direkt efter. Har testat mineralvatten av alla de slag, hjälper ej tyvärr. Försöker äta lätt, men min kropp skriker såklart efter onyttigheter..vilket jag dock försöker undvika. Åt Lchf innan jag blev gravid och hade gärna fortsatt med det, men jag mår jätteilla av fet mat. Nu är jag bara sugen på kolhydratrik kost som potatis, pasta, pannkaka! haha.Sätta fingrarna i halsen? Funkar det verkligen? Man borde ju må illa efteråt också ändå?
    har inte testat fingrarna i halsen själv...så vet inte tyvärr!
    jag åt bara onyttigheter o pannkakor!! det gjorde inget sa bm till mig, huvudsaken är att du får i dig något
    jag levde ett tag på pannkakor och piggelin....idag vill jag inte ha något sött alls!
  • Ior gumman
    Ior gumman skrev 2010-03-25 12:24:39 följande:
    har inte testat fingrarna i halsen själv...så vet inte tyvärr!jag åt bara onyttigheter o pannkakor!! det gjorde inget sa bm till mig, huvudsaken är att du får i dig något jag levde ett tag på pannkakor och piggelin....idag vill jag inte ha något sött alls!
    alltså fingrarna i halsen har jag bara hört talas om via vänner som säger att det hjälper...det har jag aldrig vågat prova!
  • Filbunke
    Ior gumman skrev 2010-03-25 12:24:39 följande:
    har inte testat fingrarna i halsen själv...så vet inte tyvärr!jag åt bara onyttigheter o pannkakor!! det gjorde inget sa bm till mig, huvudsaken är att du får i dig något jag levde ett tag på pannkakor och piggelin....idag vill jag inte ha något sött alls!
    Ryser vid blotta tanken på att stoppa fingrarna i halsen...blää hehe.
    Jag avskyr för mycket kolhydrater och sött i vanliga fall, men nu...åh, jag kommer bli så fet . Är livrädd för det och jag som inte heller kan motionera nu för jag blir yr och spyfärdig .
  • Lillfian

Jag äter nu Lergigan Comp mot mitt hemska illamående som kom i Vecka 18?? Dessa är sömnpiller om nåt... Postafen var inget alls emot dessa.... men jag har fått lärt mig hur och när jag ska ta dom för att få bäst effekt och minst trötthet... sover så fort jag får en chans...
    dock kan jag nu iaf äta, kombinerar Lergigan med sk åkband på handlederna och det är den bästa lösningen... jag mår fortfarande illa hela tiden, mer eller mindre och jag blir fortfarande åksjuk, men jag får iaf behålla den lilla mat jag får i mig...

• Filbunke

Lillfian: Det känns hoppfullt, eller inte . Postafen är sömnpiller för mig, åkbanden....å fy, ryser och mår illa bara jag tänker på dom.

Svar på tråden Lergigan mot illamående?