• Belinda80

Brandsläckare i bilen ...

Hmm.. har du/ni brandsläckare i bilen ? Hade nyss en brandinspektion här som gick igenom våran brandvarnare samt kolla om vi hade brandsläckare o brandfilt,de hade vi ju så de va inga problem...

Men sen frågar dom om vi har brandsläckare i bilen ? De har vi inte,men nu när ja sitter och tänker efter så vore de f*n ingen dum idè .. behöver ju just inte va i bilen de brinner utan kanske nån annans bil de brinner i eller nått helt annat..

Man skulle ju kunna förhindra mkt innan brandkåren kommer....

{#lang_emotions_dreamer}

• Svar på tråden Brandsläckare i bilen ...
  • helene306

Nej men tanken har funnits. En gång började företagsbilen på makens jobb att ryka när han körde, han stannade på motorvägen och lågor slog upp under huven. Någon annan stannade och kom med brandsläckare men det räckte inte för att släcka allt. Jo, man borde nog ha en släckare i bilen.

• Anatha

Nej det har jag inte och jag har inte ens tänkt på det. Jag ska nog se till att utrusta bilen med både släckare och filt nu när du gjorde mig uppmärksam på det.

• Belinda80

Ja,ja fick mej en redig tankeställare när dom va här..usch detta med bränder gör en knäsvag..

nee de får bli en brandsläckare i bilen.. kan man rädda människa eller vad de nu kan va så är de fasen värt varje krona som dom kostar

• Furie

Då vi har en rätt så gammal bil har vi tanken på att köpa en lite mindre och behändig brandsläckare. Problemet är att jag hört från flera olika håll att man bör ha en pulversläckare, och inte "den vanliga" släckaren (med skum?). Använder man den vanliga släckaren på motorn förstör man motorn totalt och den kan inte renoveras. Pulver skulle då vara bättre för den förstör inte motorn. Däremot hittar vi bara skitstora pulversläckare och skulle vilja ha en mindre som man kan ha under sätet eller iaf nära till hands...

• Belinda80
    Furie skrev 2010-03-25 12:28:56 följande:
    Då vi har en rätt så gammal bil har vi tanken på att köpa en lite mindre och behändig brandsläckare. Problemet är att jag hört från flera olika håll att man bör ha en pulversläckare, och inte "den vanliga" släckaren (med skum?). Använder man den vanliga släckaren på motorn förstör man motorn totalt och den kan inte renoveras. Pulver skulle då vara bättre för den förstör inte motorn. Däremot hittar vi bara skitstora pulversläckare och skulle vilja ha en mindre som man kan ha under sätet eller iaf nära till hands...
    Pulver är bra då de gäller elektronik.. visst de ser förjävligt ut när "branden" är släckt men den e bäst mot de elektriska..

{#lang_emotions_sunny}
  • Rabarbapuppa

Jag har släckare i bilen sen flera år tillbaks.
    Finns små och smidiga som man kan fästa i kupén, eller passagerarsätets ram (framkant) som i mitt fall. Stör ingenting och är mkt bra att ha om man hamnar i en situation, eller om nån annan gör.

/Puppa

• Anatha
    Rabarbapuppa skrev 2010-03-25 13:50:44 följande:
    Jag har släckare i bilen sen flera år tillbaks.Finns små och smidiga som man kan fästa i kupén, eller passagerarsätets ram (framkant) som i mitt fall. Stör ingenting och är mkt bra att ha om man hamnar i en situation, eller om nån annan gör./Puppa
    Var köper man sådana? Biltema eller macken kanske?
  • NEOPLAN

I lastbilen sitter två släckare, en i hytten och en i lastutrymmet.

I Volvon sitter en släckare som jag fick på köpet när jag köpte bilen ny. Tveksamt dock om den fungerar ordentligt.

I vinterbilen har jag ännu ingen.

• mjuik

Vi har i båda bilarna, hemma och i båten.
    Brandfilt har vi hemma och i båten.
    I bilen har vi inte av någon anledning men det ska jag köpa.
    Det är bra att ha.
    Man vet aldrig vad man råkar ut för.

• Rabarbapuppa
    Anatha skrev 2010-03-25 14:14:15 följande:
    Var köper man sådana? Biltema eller macken kanske?
    Mackar kanske har, men undvik det för mackar är så dyra jämt.
    Biltema har, Jula har, Mekonomen tror jag också har och även Clas Ohlson kan ha.
    Kan finnas lite överallt faktiskt, bl.a på större varuhus som kanske har en avdelning motsv "för bilen".

/Puppa
Svar på tråden Brandsläckare i bilen ...