• Skeppet

Dåliga ägg denna gång!

Jag undrar om det är fler än jag som har fått dålig äggkvalitet vid ett IVF-försök. Jag fick ut 11 ägg och 2 delade sig och jag fick tillbaka båda fastän jag är 27 år. Läkaren ansåg att äggkvalitetet var för dålig för att chansen att bli gravid skulle vara optimal.

Förra gången vid IVF-försöket, i mars, fick jag 2 jättebra ägg (8 togs ut) där ett frystes. Är det någon som känner igen sig? Hur har det gått i så fall? Kan det vara en tillfällig svacka?

• Svar på tråden Dåliga ägg denna gång!
  • Förhoppningar

Vid vårt första IVF punkterades 13 blåsor. Fick ut 10 ägg. Det gjordes microinjicering och 2 dygn senare var det bara 1 ägg kvar. Och kvaliteten på det ägget var inte vidare bra. Det hade delat sig, men lite för långsat. Men ändå tillräckligt för att läkaren skulle tro på det och ägget sattes tillbaka. Men det blev inget av det försöket.

Andra gången fick vi ut 9 ägg. Efter microinjucering var det 2 starka fina ägg som sattes tillbaka. Tyvärr blev det inget den gången heller, trots den fina kvaliteten.

En av sköterskorna på IVF i Malmö där jag går, säger att varje försök är ett nytt försök. Och bara för att kvaliteten inte var bra ena gången, säger det inget om nästa gång. Så oroa dig inte för dina ägg. Det finns stora chanser att de är bättre nästa gång.
    Och du, det är bara 25% chans att få tillräckligt många fina ägg för frysning. Och då fryses de bästa, för att de har störst chans att överleva frysning och upptining.

Lycka till! Titta gärna in i min GB och berättar hur det går. Kram!

• Anne69

Ursäkta men det är väl inte äggen som är dåliga? Eller vet du att det är så det ligger till? Du menar väl att du inte fått så många fina embryon? Eller?
    Att få ut 11 ägg är ju optimalt. Sen verkar inte så många ha blivit befruktade och bara två delat sig fint.

Vi fick ut 12 ägg, 3 blev befruktade och 2 blev "perfekta" embryon. Hos oss har man konstaterat att det är fertiliseringsfrekvensen som är dålig (ju bara 25%). Vi gjorde vanlig IVF denna gång och nästa vända blir det därför säkert ICSI.
    Kan det inte vara så hos er också? Att fertiliseringsfrekvensen är låg?

Trots de fina embryona så ledde första återföringen inte till graviditet och jag väntar på den andra återföringen idag!

• Sanna73

Vid vår första IVF fick vi ut 11 ägg, inget blev befruktat, för alla var omogna. Nu inför andra IVFen säger läkarna att chanserna att det skall ske igen är minimal. Jag har fått höra samma som Förhoppningar - att varje försök är ett nytt försök.

• lantis

Plockade ägg i onsdags och det blev 3 st två omogna och det sista blev inte befruktat.Åt mig sa dom att det var vanligt att man fick ut omogna ägg men det var första gången för oss.Men däremot så kan dom bara plocka på en sida för den andra äggstocken ligger för djupt.

• Anne69

Kollade lite på vad som är vanligt och fick då fram att i genomsnitt 70% av äggen brukar bli befruktade.

Hur är det med de omogna äggen? Har inte de då plockats för tidigt? Varför blir det så? Hade själv faktiskt ett "övermoget" ägg som aldrig fick mingla med några spermier.

• Sanna73

Hos mig vet de inte varför äggen var omogna. Storleken var rätt, blodvärderna var rätt. Allt pekade på att det skulle vara rätt tid. Att alla ägg, är omogna är ovanligt, speciellt när de är så många. Några omogna ägg är inte ovanligt.

• yrre

Jag fick 13 omogna ägg av 15 totalt. Ett blev befruktat av två spermier och ett blev embryo av toppkvalité, men som inte satt sig.

På mig var dock alla värden helt normala och blåsorna stora och fina så det var inte för att man plockade för tidigt. De pratade om "signalfel" till hjärnan istället... Jag vet inte om detta är något tillfälligt, men det vore ju skönt om det kunde vara så...

• Louise73

I höstas plockades jag på..hmm..var det 8 eller 9 ägg tror jag...6 blev befruktade och alla var kanonfina...jag fick tillbaka 1 ägg och 5 till frysen..nu har jag använt alla äggen för även de frysta överlevde upptiningen...jag blev gravid på första FET försöket..men lyckan varade bara i 1 vecka.
    För ett tag sedan gjorde jag en IVF igen eftersom äggen i frysen var slut...och då var äggen omogna..fick panikhöja dosen...de fick ut 7 ägg 4 blev befrukade men 1 ägg hade släppt in 2 spermier och 1 ägg hade en missbildad spermie i sig.
    Så 2 ägg fick vi tillbaka...som var lite sega...så de hade bara 2 celler på dag 2...ingen bebis..
    nu har jag plockat ägg igen..igår...3 ägg...2 befruktade...men de var iallafall inte omogna..men det visar hur olika det är mellan gångerna...

om det blir en gång till ska jag nog säga att jag vill ha puregon igen..fick menopur nu...kanske bättre att höja dosen på puregon?

lycka till.

• Anne69

Det där med "signalfelet" låter intressant och naturligtvis tråkigt Yrre. Men kan det vara där förklaringen finns?

• yrre

Ja, barnmorskan trodde att det kunde vara felet. Men eftersom hon berättade det här när vi var inne på ET blev det inte så mycket utförligare beskrivning än "signalfel". De skulle diskutera mitt fall med läkare och lab. eftersom det tydligen var ovanligt att ha så många omogna när alla prover ändå varit ok.
    Jag har egentligen testdag först på måndag men tokblöder redan så jag antar att jag snart får komma tillbaka till HS och bli lite bättre uppdaterad om detta "signalfel".
    (låter som om man är nån himla tågbana )

• Katterärbäst

Jag tror säkert att äggkvaliteten kan variera från en gång till en annan. Men vanligare är sannolikt att man har ett visst mönster som tenderar att upprepa sig. Mina befruktade ägg är genomgående dåliga - om det beror på äggen i sig eller spermierna eller kombinationen av de båda går uppenbarligen inte att säga.

Svar på tråden Dåliga ägg denna gång!