• Nightswimmer

Hur många hål har du haft i tänderna?

Jag har nu varit hos tandläkaren och lagat två hål. Nästan varje gång jag går till tandläkaren (vilket jag gör varje år) måste jag laga något. Nu för tiden är det visserligen oftast gamla lagningar som måste åtgärdas, men då och då är det nya hål också.

Min sambo är både för lat och för snål för att gå dit. Han var iväg i höstas, för första gången på nästan 10 år. Gissa hur många hål han hade. Inte ett enda! Han använder aldrig tandtråd, vilket jag gör varje dag. Är det inte orättvist? Han har lagat ett enda hål i hela sitt 32-åriga liv. Själv har jag tappat räkningen...

Så... hur många hål har DU lagat? (Sen du tappade mjölktänderna.)

Man äger icke snille för det att man är galen
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många hål har du haft i tänderna?
  • Edda2

Ett hål på mina 28 år har haft annat skit med tänderna så jag tycker inte jag behöver att ha hål också
    Har väl ärft det efter pappa som knappt har lagat något hål på sina 50+ år medans mamma och systerna har nog tappat räkningen.

• Ts Mamma

Jag vet inte hur många hål jag lagat men jag är liksom dig, jag har skit kassa tänder, jag borstar å har mig hur mycket som helst och endå är hålen där när jag väl går till tandläkaren, min Mamma & Mormor har det precis likadant så jag undrar om det inte till viss del är genetiskt.

Men det är nästan så jag skäms hos tandläkaren för det känns som om de tror att jag inte vet vad en tandborste är...

• Kazeer

Jag har gjort precis som din man, TS, d v s inte varit hos tandläkaren på 10 år och när jag sedan väl gick dit, så hade jag inga hål och fick dessutom beröm för mina fina tänder

Men för att svara på din fråga. Jag har haft 4 hål ... och det är snart 30 år sedan.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • SunnyBunny

Inga... och jag är 34 år och super lycklig:)

• zera

hmm jag har nog lagat kanske 8 hål max...Men så hade jag en period när jag var yngre när jag slarvade väldigt mycket och dessutom hade tandställning vilket gjorde det ganska svårt att komma åt ordentligt

• Ekorrfamiljen

Jag har lagat så gott som alla mina tänder minst en gång vardera, utom några av framtänderna. Samma sak som för ts; varje gång jag går till tandläkaren har jag minst ett nytt hål, trots att jag försöker vara noga, borstar tänderna två gånger per dag, använder tandtråd och numera även flourskölj. En röntgen visade att en tand var frisk vid ett besök. Sex månader senare hade den begått självmord och var helt söndertrasad/död! Har hänt flera tänder. Visdomständerna har jag dragit ut för de var så trasiga..

Min man borstar tänderna FÖRE frukost och på kvällen, snusar och har knappt haft några hål alls.. Orättvist var ordet!

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Nightswimmer

Jo, som många av er skriver så verkar det vara ärftligt. Både min mamma och mina syskon har lagat många gånger.

Däremot har jag INGA som helst problem med tandsten! Min sambo fick skrapa så att det blödde hejvilt -- själv har jag aldrig skrapat tandsten i hela mitt liv!

Kazeer -- kul att du till och med fick beröm!

• Nightswimmer
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-25 13:19:16 följande:
    Jag har lagat så gott som alla mina tänder minst en gång vardera, utom några av framtänderna. Samma sak som för ts; varje gång jag går till tandläkaren har jag minst ett nytt hål, trots att jag försöker vara noga, borstar tänderna två gånger per dag, använder tandtråd och numera även flourskölj. En röntgen visade att en tand var frisk vid ett besök. Sex månader senare hade den begått självmord och var helt söndertrasad/död! Har hänt flera tänder. Visdomständerna har jag dragit ut för de var så trasiga..Min man borstar tänderna FÖRE frukost och på kvällen, snusar och har knappt haft några hål alls.. Orättvist var ordet!
    Det där hände mig senast jag var hos käftis. Jag sa att jag hade jätteont i en tand och att jag trodde att jag till och med kunde känna hålet med tungan!
    - Nej, nej, så stora hål kan man inte få på så här kort tid, sa tandläkaren. (Jag hade varit hos hygienisten 6 månader tidigare.)
    Men visst f*n kunde man det! Hålet hade växt sig enormt med rekordfart. Det sjuka är för övrigt att mina visdomständer håller sig hyfsat fina. Har lagat en av dem, och med tanke på hur svåra de är att komma åt känns det lite som ett mirakel.
  • 071001

Ingen anint, tappat räkningen. Röstade på 16-20.
    Har de senaste åren mest lagat gamla fyllningar och det senaste besöket var felfritt.

• CHARLATAN

0. Aldrig haft början till hål heller trots att jag inte varit supernoga.

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
Svar på tråden Hur många hål har du haft i tänderna?