• balinda

    Maten i bulgarien

    Hurär maten i bulgarien? Något du kan rekommendera? Vi ska bo i nessebar. Hur är det med dricks?

  • Svar på tråden Maten i bulgarien
  • Brittan

    När vi var i Bulgarien för snart 2 år sedan var maten bra. Kom ihåg att man måste beställa ris/potatis/pasta till maten. Det ingår inte som här i Sverige. Deras "nationalsallad" är supergod.

    Vi bodde ute i gamla Nessebar och det var supermysigt. Finns en stor marknad i gränderna som är öppet varje dag.

  • SVejsan

    Förvänta er inte att det internationella köket /pasta/pizza osv skall smaka som hemma, då tillgången på de råvarorna som finns i övriga europa är annorlunda - tex så var det ofta någon mysko ost på pizzan tex. Ofta burkgrönsaker till...

    Däremot så tyckte vi att de bulgariska rätterna smakade utmärkt; shopska ("nationalsalladen-med fårost), grillspett (Shaslik)-gärna lamm, och deras grytor.

    Och det är ju därför man reser för att uppleva sevärdheter och inhemsk mat på plats... (eller?)

  • längtar och väntar

    Jag var i Nessebar för några år sedan och det är nog det värsta resmålet jag besökt någonsin! Hoppas det blivit bättre nu!


    Ang maten så kunde jag knappt äta något på en hel vecka, då deras menyer inte alltid fanns på engelska utan man fick peka på bilder. 
    Tycker inte det finns några sevärdheter i Nessebar heller, jag är annars en sådan som vill uppleva saker och äta inhemsk mat, men i Bulgarien var det inte mycket av något av det..
  • LiMo

    Bulgarien är fint. Åker dit med jämna mellanrum eftersom en av mina bästa vänner är därifrån. Jag brukar ta en dagstur till Nessebar och strosa runt där bara för att det är så vackert. men nu var det maten du frågade om!! Jag kan säga att den har VÄLDIGT varierande kvalitet. "Turistrestaurangerna" serverar sådant som de har fått för sig att turister vill ha, pommes till allt, du vet?! Väljer du däremot de klassiska bulgariska rätterna som shoppska och mossaka t ex så kommer du att både komma undan mycket billigt och få god och nyttig mat!! Precis som föregående skribent påpekade så beställer man kött, potatis, sallad etc för sig och de är i regel dåliga på engelska. Jag upplever ju aldrig dessa bekymmer eftersom jag åker med min vän som både vet vart man skall äta och sköter språket......

    Åker själv tillbaka till Bulgarien i juni och längtar! Hoppas att du gillar landet!

  • balinda

    Nu har vi bokat.... 5 stjärnit all inclusive. Kanske lite tråkigt men med tre kräsna barn blir det nog det bästa, man kan ju ändå äta någonannan stans om man vill.

  • enny signatur

    Vi har inte varit i nesserbar så just där vet jag inte hur det ser ut. Generellt skulle jag säga att turistresturanger =crap. Men jag ser ju inte heller vitsen med att åka till ett ställe som man vill ha så likt hemma som möjligt med undantag för lite vakrare strand...


    Det som fanns överallt var pizzaslices att köpa och lite annan snabbmat. borde fungera för kräsna barn. 
  • Mamma2001

    Vi var i Bulgarien i sommars, hela familjen + en till barnfamilj. Vi var dock bara på besök i Nessebar över en dag (bodde i Sunny beach där det för övrigt kryllade av bra resturanger!) I gamla Nessebar åt jag faktisk kanske den godaste middagen ever? Med en härlig havsutsikt! Men i nya Nessebar tyckte jag väl inte maten eller nått annat var så speciellt... rätt fattigt! Mkt fattiga barn som tigde pengar etc... I Sunny Beach var service och mat kanon! Både deras egen samt andra rätter som är vanliga förr oss var goda. Pizzorna smakade väl lite annorlunda, men på ett bra sätt, pastarätterna var lite okryddade men annars fanns det toppenmat! Bland annat världens godaste chili con carne! Mmm stortrivdes i Bulgarien!


  • Charlie1958

    Bulgarien Sunny bictch är inget att klaga på eller över bra mat men det finns olika resturang er gäller att finna o prova sig fram min familj o jag har varit på många resturang er och fått bra mat. Gäller så även för nessebar. Sofia har vi inte provat restaurangerna så mycket. Även dom som jag inte skrivet heller. Men det gäller att våga prova sig fram.

  • Charlie1958

    Bulgarien Sunny bictch är inget att klaga på eller över bra mat men det finns olika resturang er gäller att finna o prova sig fram min familj o jag har varit på många resturang er och fått bra mat. Gäller så även för nessebar. Sofia har vi inte provat restaurangerna så mycket. Även dom som jag inte skrivet heller. Men det gäller att våga prova sig fram.

Svar på tråden Maten i bulgarien