• Anonym

Vid delad vårdnad, får ena föräldern flytta till en annan stad?

Jag vet inte så mycket om vad som händer vid skilsmässa och delad vårdnad. Det är inte en situation jag befinner mig i heller, men man vet aldrig vad som väntar, och jag har lite funderingar.

Om jag och min man skiljer oss och vi har delad vårdnad om barnet och tar hand om det varannan vecka så är det ju mest praktiskt att bo i samma stad? Men om denna stad är Stockholm och jag har svårt att hitta en bostad eftersom det är så dyrt och min lön efter skatt inte är så väldigt hög? Får jag flytta till en annan stad? Man kan väl inte vara bunden till att bo i samma stad?! Eller förlorar jag min del av vårdnaden då?
    Usch, vad hemskt i så fall! Vad gäller egentligen?

• Svar på tråden Vid delad vårdnad, får ena föräldern flytta till en annan stad?
  • hon mot strömmen

Ja du får flytta vart du vill men ska barnet flytta med krävs det att den andra föräldern godkänner flyttanmälan. Du förlorar inte vårdnanden pga av det.

• Anonym

Men ska barnet då fortfarande bo växelvis hos föräldrarna? Till exempel om föräldrarna bor 10 mil isär? Och förskolan? Skolan? Det funkar ju inte då? Då måste en förälder bli ensam med barnet?

• carola1977

Ett växelvist boende kan ju vara svårt om man bor långt ifrån varandra utifrån förskola och skola som du säger. Gemensam vårdnad kan man ha ändå, även om barnet har sitt boende hos den ena föräldern och helgumgänge med den andra.
    Om du behöver rådgöra mer kan du alltid ringa familjerätten i den kommun där du bor, de är proffs på sådana här saker.

• hon mot strömmen

Vid så långa avstånd är det oftast så att barnet bor hos ena föräldern stadigvarande och är hos den andra på helger och lov. En del kommuner godkänner att barnet har en dagisplats i en annan kommun halvtid men det är inget som jag rekommenderar. Du får endast gå i skola på ett ställe.

• FIame

Du måste lära dig skilja på jurdiska begrepp. Vårdnad och boende är inte samma sak.

Vårdnaden behåller ni bägge två.

Det huvudsakliga boendet kommer främst tillfalla föräldern som stannar kvar på orten.

• h8him
    FIame skrev 2010-03-26 08:27:15 följande:
    Du måste lära dig skilja på jurdiska begrepp. Vårdnad och boende är inte samma sak. Vårdnaden behåller ni bägge två. Det huvudsakliga boendet kommer främst tillfalla föräldern som stannar kvar på orten.
    Det är inte säkert att den som boe kvar får behålla boendet. Den som kan ge barnet mest av det ett barn behöver är den som brukar få boendet. Nu menar jag inte pengar...
  • Anonym

Det är orättvist att boendeföräldern måste ha en underskrift av den andra för att få flytta 2 m, medan den andra föräldern kan flytta utomlands.

• gullican
    Anonym skrev 2010-03-27 17:34:39 följande:
    Det är orättvist att boendeföräldern måste ha en underskrift av den andra för att få flytta 2 m, medan den andra föräldern kan flytta utomlands.
    Varför är det orättvist? Det är BARNET som inte får flytta utan att man är överens, de vuxna får flytta bäst de vill och just det är ju vitsen med gemensam vårdnad och gemensamt ansvar för barnet. Annars skulle man ju bara kunna dra och skilja barnet från den andra föräldern hur somhelst, vilket ju inte är bra.

Hur som helst så KAN man tyvärr flytta ändå, bara det att det kan dröja med folkbokföringen då skatteverket får göra en utredning om var barnet faktiskt bor. Sen blir det folkbokfört där ändå, även mot den andre förälderns vilja.
Svar på tråden Vid delad vårdnad, får ena föräldern flytta till en annan stad?