Hur räkna ut timlön?
Hur räknar man ut timlönen frän månadslön? Är det månadslönen delat med 173?
Har alltid haft månadslön förut men kommer nu jobba på timme. Så jag måste veta vad jag ska begära i lön :)
Tack för hjälp.
Hur räknar man ut timlönen frän månadslön? Är det månadslönen delat med 173?
Har alltid haft månadslön förut men kommer nu jobba på timme. Så jag måste veta vad jag ska begära i lön :)
Tack för hjälp.
Beror på vilket yrke du har... Olika yrkesområden har olika många timmar! Kolla med ditt fackförbung...
Om du arbetar kontorstider, dvs utan ob, så delar du månadslönen med 160 timmar. 160 timmar ca är heltid. Utöver det får du knappt 13% av din lön i semesterersättning varje månad.
Det beror helt på vilket kollektivavtal du tillhör. Heltid kan vara t ex 160h, 165h, 168h, 173h osv. Så mitt tips är: Googla fram kollektivavtalet (många avtal finns på nätet!) och kolla där
Det är vanligt att det är 175 h.
Och jag har hört 167 :p
Varierar som sagt. Vi har 172 h.
Det beror på bla huruvida heltid motsvarar 40 timmar/V. Jobbar man tex på bensinstation är heltid om man har helger 38,25 tim/v och då är heltid 165,6 timmar. Heltid är annrs, i tex a-kassans ögon, 176 timmar, vilket är 8 timmar x 22 arbetsdagar. Exakt genomsnitt tror jag ligger på 21,65 arbetsdagar på en månad (varierar mellan 20 ((februari)) och 23 så du måste kolla vad avtalet säger eller vad heltid i tjänsten motsvarar.
Okej, tänkte inte på att det naturligtvis är olika.
Kollade kollektivavtalen och det var 173.