• Tikovka

Gå påskkärring...gör barn sånt nuförtiden?

När jag var liten gick jag och mina kompisar påskkärring, dvs klädda ut oss till påskkärringar och knackade dörr, gav bort små egentillverkade påskkort och önskade glad påsk....oftast fick vi godis av den som öppnat dörren. Gör barn det fortfarande? Ger man godis fortfarande?
    Jag vill vara förberedd i år i så fall! Tycker inte som många andra att det är dumt tiggeri, tycker att det är en ganska gullig grej.
    Så....vad ska jag ha hemma? Hur ska jag paketera godiset? Hur mycket ger man...?
    Hihi

• Svar på tråden Gå påskkärring...gör barn sånt nuförtiden?
  • Jezamine

Här går de runt.men vi öppnar inte/ger inget.Ofta större barn som kommer också som inte ens är utklädda.

Avstängd tills vidare
  • smörblomman81

Jag låter inte mina barn gå runt :)
    Vi köper godis hem och så klär vi ut dem men vill inte att dem knackar på dörr.

• MikuAndSaraLi

Så gjorde vi också när jag var liten.
    Det var jättemysigt, verkligen.
    Men så har dagens ungdomar blivit så in i helsike giriga.
    Det var två skitungar hit för några år sen (3 dagar före påsk!!) och dom vari nte ens utklädda!
    Höll bara fram sina korgar och sa "Glad påsk!" utan att ens försöka låta trevliga.
    Jag sa att "Nu kommer ni 3 dagar för tidigt. Ni är inte ens utklädda. Och vi har inget godis."
    Dom glodde på mej och sa "Jaha, då vill vi ha PENGAR istället!"
    Jag glodde tillbaka på dom.
    Aldrig i mitt liv har jag velat ge en unge örfil såpass som jag gjorde då.
    jag var ju iofs bara 12 då - men ändå.
    Jag smällde igen dörren.
    Samma sak vid Halloween. Varje år säger vi "Är du inte utklädd och artig - får du inte ett skit här. Punkt och slut."
    Det har hängt med en del ungar som inte varit utklädda och försökt smyga fram sina påsar.
    Dom struntar jag fullkomligt i.
    Inga söta kort. Inga trevliga, nyfikna påskkärringar, häxor eller prinsessor.
    Allt är bara tarvligt och otrevligt nu.
    Tycker det är synd.

• Cocarola

Jag gör tvärtom, köper godis som jag låter mina små påskkärringar gå runt och bjuda på! Det roliga är (för dem iallafall) att få visa upp sig när de klätt ut sig i full mundering med kvast, kittel och hela kittet.

• Bonanza

Våra ungar går påskkärring och vi ger självklart godis eller pengar eller frukt om det kommer några påskkärringar hit. Här i närke är folk smått utvecklingsstörda och skickar iväg sina barn på fel dag, de går på påskafton istället för skärtorsdagen. Men det är bara att bita i det sura äpplet och ta seden dit man kommer. Så i år får våra barn gå på fel dag också.

• Gul13

Ja dottern och hennes kusiner (i år 5, 4,5 och 7) går i byn till 5 av de sammanlagda 15 hushållen (varav farmor och farfar är ett av hushållen) som vi känner och umgås med.

• Ängaboll

Här går barnen påskakärring! Jag brukar ha en stor skål med lite godis och frukt och de barn som sedan kommer och "påskar" få plocka till sig av det de gillar.

• viseversa

Ogillar skarpt detta tiggeri som oftast utförs av allt för stora barn som på sin höjd har målat lite fräknar i ansiktet och BARA är ute efter godis och pengar utan att ens ge ett kort tillbaka.

Visst skulle det stå tre små 3-6 åringar utanför dörren så hade jag mööööjligtvis kunnat öppna. Men inte för 10-13 åringar NO NO! Samma gäller haloween. Öppnar inte ens dörren. 
    Och skulle dom våga kasta ägg eller något annat "bus" för att vi inte öppnade dörren. ja då skulle dom få torka upp det också!
  • Gul13

Det kändes som om jag glömde frågan egentligen. Barnen delar ut små påskhälsningar och så kommer de som får besök med en skål med godis och får barnen ta själv. Våra barn brukar ta en bit. Då säger tanten/farbrodern att ta fler och så tar de en till och då lägger tanten/farbrodern i en 5-6 st bitar. En höjdpunkt för barnen än så länge.

• Dorian Ertymexx
    Tikovka skrev 2010-03-25 16:08:17 följande:
    När jag var liten gick jag och mina kompisar påskkärring, dvs klädda ut oss till påskkärringar och knackade dörr, gav bort små egentillverkade påskkort och önskade glad påsk....oftast fick vi godis av den som öppnat dörren. Gör barn det fortfarande? Ger man godis fortfarande? Jag vill vara förberedd i år i så fall! Tycker inte som många andra att det är dumt tiggeri, tycker att det är en ganska gullig grej.Så....vad ska jag ha hemma? Hur ska jag paketera godiset? Hur mycket ger man...?Hihi
    Jag tycker det är en hemsk tradition - snacka om att lära barnen att det är gynnsamt att bära huckle/huvudduk. Barnen fostras ju in i att bli muslimer! Inte undra på att många svenska kvinnor konverterar till islam, de har ju lärt sig att duk = godis!!!! {#lang_emotions_cry}
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Gå påskkärring...gör barn sånt nuförtiden?