• 25April2010

ica tiramiso glass-panik

Usch har kommit på mig själv med att äta denna glass med marsala vin i. Käns ju inte så kul har lite halvt panik nu när jag insett att det är alkohol i den. Kan ni inte lugna mig lite snälla!

• Svar på tråden ica tiramiso glass-panik
  • LsH

Är det riktig alkohol i den? I SIA´s tiramisuglass så är det bara arom, ingen riktigt sprit.

• 25April2010

Det står marsala vin 3%. Först tänkte jag att vinet var 3%igt men nu tror jag att det är att glassen består av 3% vin. Hade inte en tanke på det när jag träkte i mig, tills jag kom på vad smaken påminde om.

• siamusen

3% är ju inget alls om det är riktigt vin i. Hur mycket at du?

• 25April2010

Ätit halva paketet, dvs 450gr delat på 2 dagar. Har bälgat i mig vatten nu för att spä ut det. Jag som brukar vara så duktig. Borde vara förbjudet att sälja spritglass till gravida:)

• 25April2010

Så det är väl 3%vin i hela paketet på 900gr, är det inte så farligt?

• siamusen
    25April2010 skrev 2010-03-25 17:45:14 följande:
    Ätit halva paketet, dvs 450gr delat på 2 dagar. Har bälgat i mig vatten nu för att spä ut det. Jag som brukar vara så duktig. Borde vara förbjudet att sälja spritglass till gravida:)
    Men 3% av 450 gram är ju inget alls Du skulle förmodligen fa i dig lika mycket alkohol fran fil eller yoghurt

Oroa dig inte.
  • 25April2010

Tack, är nog bara lite nojig så här sista veckorna.

• emme 86

Men det står ju bara att det är 3% vin i, inte alkohol och därmed är det ingen fara att äta.

• Michisen

Du kan käka hur mycket glass du bara orkar...
    Romrussinglass också, om det dig lyster, eller Baileysglass för den delen.
    Räknade på det där någon gång, om du käkar typ hundra liter glass på en timme så kommer du upp i en nivå som eventuellt kan jämställas med ett par glas vin, typ.

Om du ska testa det vill jag gärna se på.

• BuoBä

Marsalavin har en alkoholhalt på 18%. Av 450 gram är 3% vin. Det innebär 13,5g vin i glassen du åt. Om vi för enkelhetens skull antar att 1g = 1ml [*] blir mängden alkohol ca 2,4 ml (en halv tesked). Alkoholhalten i glassen blir då 2,4/450 = 0,05%. Enligt reglerna räknas allt under 0,5% som alkoholfritt, så glassen är alkoholfri med marginal.

Om vi antar att ett normalstort glas marsalavin innhåller 5 cl = 50 ml så skulle du få äta ca 10 kg glass för att få i dig så mycket alkohol. Du skulle dessutom behöva sätta hastighetsrekord i glassätning för att någon större mängd alkohol skulle hinna ut i blodet.

[*] både glass och ren alkohol väger något mindre än 1g/ml, men det är nära nog för det här exemplet.

• 25April2010

:) Vilka svar, tack det käns mycket bättre nu. Nu kan jag till och med äta upp resten som är kvar med gott samvete.

• BuoBä

Kom på nu att jag tänkte helt fel ang hur mycket glass du måste äta. 50cl marsalavin innehåller ju bara 9ml alkohol. Det blir faktiskt bara ca 1,7 liter glass. Å andra sidan tror jag det tar tillräckligt lång tid att trycka i sig den glassen också.

Om man istället jämför med en "stor stark", som är kanske lättare att relatera till, så blir det enligt följande (och nu har jag dubbelkollat mina uträkningar):

En halvliter öl, 4,5%, innehåller totalt 22,5 ml alkohol. För att komma upp i det skulle du behöva äta ca 4,5 liter glass.

• Helene OSV

OM det skulle vara alkohol i så MÅSTE det stå på förpackningen!
    Detta räknas dock som alkoholfri med så stor marginal att de inte ens behöver skriva "max 0,5% alkohol" som det ju står på tex alkoholfri cider.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
Svar på tråden ica tiramiso glass-panik