• Mirris

Rotavdragsfråga. Organistationsnummer.. samma som VAT nummer?

Sitter här och fyller i en blankett för ROTavdrag för en luftvärmepump jag fick installerad förra våren.

Nu ska jag skriva i Orgnr.. men på fakturan hittar jag bara ett VAT nr.. är det samma sak?

• Svar på tråden Rotavdragsfråga. Organistationsnummer.. samma som VAT nummer?
  • Stormorsan

Nej VAT nr brukar börja på SE och sluta på 01. Organisationsnumret är det som står mellan SE och 01. I alla fall om det är ett aktiebolag. Oganisationsnumret är 10siffror precis som personnummer XXXXXX-XXXX.

• Mirris
    Stormorsan skrev 2010-03-25 23:12:18 följande:
    Nej VAT nr brukar börja på SE och sluta på 01. Organisationsnumret är det som står mellan SE och 01. I alla fall om det är ett aktiebolag. Oganisationsnumret är 10siffror precis som personnummer XXXXXX-XXXX.
    Fast deras VATnr är som ett personnummer.. börjar inte med SE och slutar inte med 01

Jag trodde att orgnr började med SE  (gör det på mitt jobb iallafall) därför blev jag osäker.
    Men då skriver jag i dom siffrorna som står som VATnr på fakturan och hoppas det blir rätt.
  • ddum
    Mirris skrev 2010-03-25 23:28:49 följande:
    Fast deras VATnr är som ett personnummer.. börjar inte med SE och slutar inte med 01
    Då är det inte korrekt angivet. Momsreg-numren är internationella numera, och skall i sverige börja på SE.

Däremot behöver det inte alltid sluta på 01 om det är en större organisation. Men det skall som sagts tidigare börja med SE, följt av tio siffror som kommer från orgnumret, och därefter ha ett suffix på två siffror.
  • frostfödd

Det är säkert organisationsnumret som står under VAT. Det är riktigt att det egentligen ska börja med SE och sluta med 01 (i de flesta fall). Men siffrorna däremellan är organisationsnumret (eller personnumret om det är en enskild firma).
    De har antagligen angett det fel eller har inte kolla på vad VAT-nummer egentligen är.

Du kan kolla på http://www.allabolag.se. Skriv in numret i översta fältet. Om det är "ditt" företag som kommer upp så har du rätt organisationsnummer.

• Mirris
    frostfödd skrev 2010-03-26 19:49:13 följande:
    Det är säkert organisationsnumret som står under VAT. Det är riktigt att det egentligen ska börja med SE och sluta med 01 (i de flesta fall). Men siffrorna däremellan är organisationsnumret (eller personnumret om det är en enskild firma).De har antagligen angett det fel eller har inte kolla på vad VAT-nummer egentligen är.Du kan kolla på www.allabolag.se. Skriv in numret i översta fältet. Om det är "ditt" företag som kommer upp så har du rätt organisationsnummer.
    Va bra, då stämde det... fast på den sidan kom inte dom sista fyra siffrorna upp!"

Antar att det är en enskild firma eftersom persnr verkar vara orgnr.

Tack tack
  • Nenime

Det kan nog vara så att de fyra sista inte kommer upp just för att det också är ett personnummer. Är det ett AB så kommer de upp. Många sådana sidor lämnar inte ut hela personnumret om man inte är inloggad.

Svar på tråden Rotavdragsfråga. Organistationsnummer.. samma som VAT nummer?