• backsippa

Säkert godis för en starkt mjölkproteinallergiker!

Ni som har barn som regerar starkt på mjölkprotein, vilket godis vågar ni ge era barn? Hur säkra är ni på dessa produkter?

• Svar på tråden Säkert godis för en starkt mjölkproteinallergiker!
  • SrbUmö4M3

Plamils choklad som jag beställer via allergiforum.com, både mjölk och nötfria finns i flera olika smaker och är jättegoda, skumgodis ex Ahlgrens bilar, OLW;s lättsaltade chips, popcorn hemmagjorda, nappar från Haribo, Tuttifrutti i påse, Oatley och Tofuline glass, chokladpudding som man gör på rismjölk, med lite extra kalcium och gelantin blir konsistensen jättebra.
    Vi håller oss till "kända" märken då jag inbillar mig att de står för säkrare kvalitetskontroller. Väljer jag på 2 olika påsar så väljer jag oftast det som har "minst" innehåll, dvs ju färre tillsatser ju mindre risk för fel känns det som.
    Framförallt Plamils choklad känns säker eftersom just mjölk och nötfri choklad är en av deras huvudprodukter. Tyvärr kan man ju aldrig vara 100 % säker och det känns jättejobbigt, provar vi något nytt så får han alltid börja med en pyttebit och sedan väntar vi en stund för att se om det kliar i halsen. Jag känner alltid obehag inför nya saker även om jag läst innehållsförteckningen 10 ggr, just för att man är rädd att det slunkit med lite mjölk- eller i vårt fall även nötrester.
    Vad brukar ni har för godis, alltid bra med lite tips=)

• backsippa

Tack för ditt svar.
    Hittills har min femåring inte ätit godis istället brukar vi ha frukter o bär, hemlagade; chokladbollar, gräddbullar eller kakor eller popcorn vid typiska godistillfällen. Nu börjar det bli mer aktuellt med godis.
    Då sonen reagerar mot mjölkprotein med anafylaktisk chock är jag jättenojig då vi börjar med nya produkter. Jag har tyckt att det varit skönt att skippa godis då jag känner att det finns många fallgropar.
    Jag tror nog att jag främst kommer att nappa på tipsen om plamil choklad (jag har sett dem i en affär i närheten). Jag vet att ahlgrens bilar skall vara mjölkfria men nu har det ju kommit shokladdoppade bilar, dessa både ju göras på samma linje, undra då hur det är med risken av spår av mjölkprotein i de andra.
    Jag såg i affären ekologiskt smågodis godis (ekorren) där en syrlig blandning var märkt laktosfri (inga mjölkprodukter alls i innehållet) , jag tänkte först att det kanske kunde vara ett alternativ samtidigt tycker jag att du har en vettig tanke då det gäller att man kanske skall hålla sig till "kända" märken.

Usch vad svårt detta är. Synd att ingen kan göra godis för barn som är märkt mjölkfritt (varför inte även nötfritt och sojafritt). Jag tror att jag skall kontakta de olika godisföretagen och kolla vad de säger. En av mina rädslor (som du verkar dela) är att de skall ha missat något i ingrediensförteckningen, tex så som cloetta gjorde då det gäller polly dark sensation (i dem hade de just mjölkprotein trots att det inte stod på påsen). 

• SrbUmö4M3

Ja, det är verkligen ingen lätt djungel att ge sig in i. Vi sitter i samma sits, vår pojke (också 5 år ) reagerar också med anafylaktisk chock så det är inte så konstigt att man blir lite nojig=)
    Hos oss har det löst sig lite av sig själv för han tycker inte om annat godis än chips, choklad, popcorn och kakor. Hos oss har det blivit så att kakor ibland ersatt godis, för det mesta bakar vi själva men han är även väldigt förtjust i Fria glutenfri- och  mjölkfri kladdkaka, den brukar finnas i frysdisk tillsammans med det andra glutenfria sortimentet och är toppen att ha i frysen om man ska iväg oplanerat eller så.
    Plamis choklad är jättegod tycker även jag, ibland har de den i affärer som du sett, men min erfarenhet är att utbudet är väldigt begränsat, på allergimats hemsida finns ett flertal olika smaker man kan prova. Senast nu testade vi mjölkchokladet och mums vad gott det var=)
    Att ringa runt till företagen är en jättegod ide, skriv gärna och berätta vad ni kom fram till. Jag ringer ofta runt, känner mig lite jobbig och överbeskyddande, men tar hellre det säkra före det osäkra och de flesta brukar vara väldigt förstående och hjälpsamma.
    Ha en bra dag!

• Trikarn

jelly beans

majskrokar

fruxo tablettaskar

full rulle, dygnet runt
  • emma enhörning

Kanske kommer med ett överflödigt tips men tänk på att när man plockar lösgodis har ju skedarna varit i olika godissorter innan just ni tar dem... Reagerar han riktigt starkt skulle jag därför avstå allt lösgodis!

• Trikarn
    Trikarn skrev 2010-03-29 18:49:36 följande:
    jelly beans majskrokarfruxo tablettaskar
    Mitt är inte lösgodis

och tror nog inte att det finns en enda allergiker som käkar lösgodis
    full rulle, dygnet runt
  • emma enhörning
    Trikarn skrev 2010-03-29 18:55:59 följande:
    Mitt är inte lösgodis och tror nog inte att det finns en enda allergiker som käkar lösgodis
    Nej och därför citerade jag inte dig! Jag vet att det finns allergiker som gör det, skrev ju att mitt tips kanske var överflödigt...
Svar på tråden Säkert godis för en starkt mjölkproteinallergiker!