• Gecco Mama

Bilbarnstol fram i passagerarsätet och problem med sikt i höger backspegel?

Hej!
    Är det bara vi som upplever att det blir problem för föraren med sikten i höger backspegel när man monterar bilbarnstol (ej babyskydd) på passagerarstolen i framsätet? Vi har en Citroen C5 kombi och har precis testat vår Maxi Cosi Mobi fram för att vi tänker köpa en Britax Two-Way och sätta i baksätet bakåtvänd till vår äldsta (3.5 år). Problemet är att man ser inte i backspegeln utan att böja sig ordentligt, vilket inte känns bra säkerhetsmässigt.

Har sett att det finns en lösning med "lösbackspegel" att haka på den ordinarie backspegeln, men funkar det verkligen bra? Någon som har testat?

Har förresten någon lyckats köpa en sådan där "passningskil" till en Britax Two-Way (eller annat märke) (används tydligen om man har skålformade säten så att bilstolen inte ska bli alltför upprättstående)?

• Svar på tråden Bilbarnstol fram i passagerarsätet och problem med sikt i höger backspegel?
  • Cecci78
    Gecco Mama skrev 2010-03-25 21:11:42 följande:
    Hej!Är det bara vi som upplever att det blir problem för föraren med sikten i höger backspegel när man monterar bilbarnstol (ej babyskydd) på passagerarstolen i framsätet? Vi har en Citroen C5 kombi och har precis testat vår Maxi Cosi Mobi fram för att vi tänker köpa en Britax Two-Way och sätta i baksätet bakåtvänd till vår äldsta (3.5 år). Problemet är att man ser inte i backspegeln utan att böja sig ordentligt, vilket inte känns bra säkerhetsmässigt. Har sett att det finns en lösning med "lösbackspegel" att haka på den ordinarie backspegeln, men funkar det verkligen bra? Någon som har testat?Har förresten någon lyckats köpa en sådan där "passningskil" till en Britax Two-Way (eller annat märke) (används tydligen om man har skålformade säten så att bilstolen inte ska bli alltför upprättstående)?
    jag har bild på den kilen i mitt galleri, det är orginaltillbehör från Britax, köpt på Babyproffsen.
  • BejbyBoo

Vi har en Britax Hiway och det blir samma sak för oss. Vi använder kilen, men det gör ingen som helst skillnad i det avseendet. Så vi får helt enkelt klara oss utan den spegeln och istället titta noga över axeln om man ska byta fil åt det hållet. (det ska man ju ändå pga döda vinkeln )

♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • Linastrumpan

Jag valde en bilstol som inte skymde sikten för i Stockholmstrafiken kändes det livsfarligt att inte se sidospeglen.
    Kil till two way har jag köpt på Babyland.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • cicci85

Om jag har TW i fram så skyms inte spegeln. Testa att ha mobin bak och TW i fram istället.
    Jag har testat en billig husvagnsspegel från Biltema men det hjälpte inte ett dugg.

Kilen har de hos oss både på Babyland och barnens hus.

• Gecco Mama

Tack för alla snabba svar!!! Ska ta mig till Babyland eller Barnens hus då och testa TW i framsätet och se om det blir bättre. Känns som sagt var inte bra med såpass dålig sikt.

Dock är det lite tveksamt om vår klåfingrige son egentligen borde få vara så nära spakarna (i framsätet)... {#lang_emotions_wink} Måste nog även kolla hans räckvidd!!!

• Finesse
    Gecco Mama skrev 2010-03-25 22:57:33 följande:
    Tack för alla snabba svar!!! Ska ta mig till Babyland eller Barnens hus då och testa TW i framsätet och se om det blir bättre. Känns som sagt var inte bra med såpass dålig sikt. Dock är det lite tveksamt om vår klåfingrige son egentligen borde få vara så nära spakarna (i framsätet)...  Måste nog även kolla hans räckvidd!!!
    Det är väl bara att säga åt honom att inte röra..

Sen rekommenderar NTF att det äldre och tyngre barnet ska sitta fram.. och det yngre och lättare bak.
    Ebba 071228
  • Eleonoratösen

Vi har en Maxi cosi mobi fram och en britax two-way bak (bakom passagerarsätet fram)  i vår V70 och maxi cosi har varit lite i vägen med sidospegeln. Men vi är rätt långa båda två som kör så vi kommer ju bak en bit och ser en del på så sätt. Vi har använd stödbenet och inte nyttjat lutningen mot instrumenbrädan fullt ut så därför blev sikten sämre där. Men när vi inte kunde få de två stolarna på något optimalt läge så åkte vi till Babyproffsen och bad dem hjälpa oss, och nu har vi jättebra sikt i sidospegeln! Det var bara småjusteringar, men personalen hade stenkoll på hur man skulle göra.

Sedan får jag säga att vi är oerhört nöjda med maxi cosi mobin och hade vi kunnat göra om valet hade vi inte köpt two-wayen.

• Finesse
    Eleonoratösen skrev 2010-03-26 10:37:32 följande:
    Vi har en Maxi cosi mobi fram och en britax two-way bak (bakom passagerarsätet fram)  i vår V70 och maxi cosi har varit lite i vägen med sidospegeln. Men vi är rätt långa båda två som kör så vi kommer ju bak en bit och ser en del på så sätt. Vi har använd stödbenet och inte nyttjat lutningen mot instrumenbrädan fullt ut så därför blev sikten sämre där. Men när vi inte kunde få de två stolarna på något optimalt läge så åkte vi till Babyproffsen och bad dem hjälpa oss, och nu har vi jättebra sikt i sidospegeln! Det var bara småjusteringar, men personalen hade stenkoll på hur man skulle göra. Sedan får jag säga att vi är oerhört nöjda med maxi cosi mobin och hade vi kunnat göra om valet hade vi inte köpt two-wayen.
    Har en stol stödben måste väl det användas och då får den inte lutas mot instrumentbrädan.. eller har jag helt fel?
    Ebba 071228
  • cicci85
    Finesse skrev 2010-03-26 10:27:47 följande:
    Det är väl bara att säga åt honom att inte röra..
    Tänk om det vore så lätt med alla barn
  • Finesse
    cicci85 skrev 2010-03-26 14:59:18 följande:
    ja min är klåfingrig hon med.. men jag tror och hoppas att hon inte skulle röra sånt som hon inte får i bilen.. hon är faktiskt väldigt snäll i bilen.. men nu har jag ju henne bak.. vill inte ha barn fram i bilen..
    Ebba 071228
  • Eleonoratösen

Finesse: Han menade att det intebhövdes när man hade rejält stöd av instrumentbrädan elelr vad det heter. Men han satte ändå dit stödbenet och spände fast. Så det är i alal fall säkert i vår bil!

• Finesse
    Eleonoratösen skrev 2010-03-26 16:23:40 följande:
    Finesse: Han menade att det intebhövdes när man hade rejält stöd av instrumentbrädan elelr vad det heter. Men han satte ändå dit stödbenet och spände fast. Så det är i alal fall säkert i vår bil!
    ehh.. ok.. jag vet ju inte hur det är med mobin.. men britax hi-way får inte lutas mot instrumentbrädan utan ska använda stödbenet..
    Ebba 071228
Svar på tråden Bilbarnstol fram i passagerarsätet och problem med sikt i höger backspegel?