• Pigelinen

Vad har du (tjej) för halsmått? Vad är normalt?

Tycker att jag är ganska ok i storlek, 169cm lång och 70kg, ok skulle inte bli ledsen om jag gick ner 5kg men det går bara inte. Nu till min fråga. Jag tycker att jag har blivit "svullen" om halsen den sista tiden och det ordentligt, mäte just längst ner på halsen, mot axlarna och mäter 41cm. Men vad är normalt?

Vad mäter du och hur är du i kroppen för övrigt?

• Svar på tråden Vad har du (tjej) för halsmått? Vad är normalt?
  • Silencefg

Jag skulle gärna hjälpa dig, men jag har inget måttband. Bad min sambo hjälpa mig och få fram någon sorts uppskattning men han tyckte det kändes olustigt....

Känns det svullet och "onormalt" så är det säkert det. Jag tycker du ska gå på känsla och faktiskt ta det för vad det är. Har du ont och så? Kan det vara virus/infektion som ligger bakom?

• Joico

Jag är lika lång som du men väger ungefär 10kg till.. har ett halsmått på 35cm, i "botten" mot bröstet/axlarna liksom.

• Pigelinen
    Silencefg skrev 2010-03-25 22:09:38 följande:
    Jag skulle gärna hjälpa dig, men jag har inget måttband. Bad min sambo hjälpa mig och få fram någon sorts uppskattning men han tyckte det kändes olustigt.... Känns det svullet och "onormalt" så är det säkert det. Jag tycker du ska gå på känsla och faktiskt ta det för vad det är. Har du ont och så? Kan det vara virus/infektion som ligger bakom?
    Jag har tyckt att det varit svullet länge, inget öm. Jag har hela tiden trott att jag bara blivit "fet" och allt satt sog på halsen.. men så satt jag och fikade med en sjuksköterska igår och HON tog upp att hon tyckte att halsen var större än i vanliga fall. Dessutom tycker hon att jag varit tröttare än vanligt. HAr en dotter på 1½år, klart man är trött då.

Vi ska försöka med syskon till henne nu i vår (provrör) men min vän tycker absulut att jag ska söka för detta. Jag tycker att jag varit tillräkligt ´på sjukhus med utredning om barnlöshet men nu har jag tänkt o tänkt och tänk OM något är fel. Inte så smidigt att dra igång ett ivf (som vi bekostar själva med sparade pengar) om något är fel....

Ville därför få ett hum om jag är ovanligt tjock om halsen eller inte...
  • Pigelinen
    Joico skrev 2010-03-25 22:14:05 följande:
    Jag är lika lång som du men väger ungefär 10kg till.. har ett halsmått på 35cm, i "botten" mot bröstet/axlarna liksom.
    oj det var skillnad i mått... tack...
  • Silencefg

Nu är inte jag alls insatt i sjukvård, men låter som symptom som stämmer in med sköldkörtelproblem. Det där kan ställa in till det väldigt mycket, tycker absolut att du ska kolla upp det och ta prover. Om inte annat måste du vara pigg och kry inför det som komma skall. =)

• lindalake

jag är 164 och väger 51 nu (mager) min hals har alltid varit smal och är 31cm.

Har man problem med sköldkörteln kan man ha svårt för att bli gravid, men det är "lätt" fixat med medicinering.

• KRSn

Jag är 164 och väger 53. Min hals mätte 31 cm.
    Har ganska lång och smal hals.

• Det ljuva livet

Jag har precis gått ner ca 16kg. Började med ett halsmått på 40cm och har nu 34cm.
    Det syns verkligen! Tyvärr är huden lite uttänjd men jag hoppas att den dra ihop sig.

• lindalake
    KRSn skrev 2010-03-25 22:27:29 följande:
    Jag är 164 och väger 53. Min hals mätte 31 cm.Har ganska lång och smal hals.
    haha, då "ser" vi ju likadana ut 53 är en lagom vikt, tyvärr har jag tappat lite nu iom amningen.
Svar på tråden Vad har du (tjej) för halsmått? Vad är normalt?