kan urinblåsan spricka?!
Om man ej kan kissa och går med urin i blåsan ett bra tag. Vad händer? Kan den spricka? Hur mycket kan den tänjas ut?
Symtom när det börjar bli farligt med stående urin i blåsan?
Jätte tacksam för funderingar och svar!!
Om man ej kan kissa och går med urin i blåsan ett bra tag. Vad händer? Kan den spricka? Hur mycket kan den tänjas ut?
Symtom när det börjar bli farligt med stående urin i blåsan?
Jätte tacksam för funderingar och svar!!
jag vet att den kan spricka men ska kolla upp mer noga hur och var och varför och återkommer...vet att på många paienter till oss så har vi vart tvungna att sätta kateter om de inte kan kissa
för att en människas urinblåsa ska spricka så krävs de yttre våld som gör att den går sönder och kan då ersättas. Att man kan ha en oerhört full blåsa och inte kan kissa blir så outhärdligt att man då hjälper till med en kateter men har aldrig hört om en blåsa som gått sönder av urin. försökt att söka på nätet också men det enda som går att hitta är att det på djur kan spricka av urinfylld blåsa eller av yttre våld.
Symptom på djur om den gått sönder är kräkningar och mkt förstorad buk bl.a.
Ett lätt sätt för oss att se hur mkt urin det är i blåsan är att göra en bladder, man gör ett slags ultraljud på blåsan.
Om du inte kan kissa så råder jag dig att söka läkare
Minns att när jag utbildade mej så var det en lärare som berättade att en man hade haft 14 liter urin i blåsan innan han sökte hjälp, han hade sett gravid ut.
okej. skönt att höra. Har lite över 1 liter i blåsan men har redan tappats tre gånger under dagen. Vill helst unvika det igen och låta det komma igång av sig självt eftersom det inte finns någon anledning till urinstoppet.
Hej! Har du över en liter i blåsan råder jag dig till att tappa dig? Är du på sjukhus? för isåfall borde de ha tappat dig för länge sedan. eller sätta in en KAD. Urinblåsan kan spricka! vet inte hur mycket som behövs, men vet att våra patienter absolut inte mår bra och kan få påverkan på de vitala funktionerna av för mycket urin i blåsan!
En annan bra sak med att tappa ofta är att om urinblåsan innehåller för mycket urin under en längre tid blir den uttänjd och slapp vilket kommer göra det ännu svårare att kunna kissa normalt i framtiden.
Har man mycket urin i blåsan kan man få skador för livet,svårighet med att tömma blåsan etc.
Det är därför man tex alltid sätter KAD vid långa operationer,då patienten inte kan kissa själv och samtidigt för dropp och då fylls blåsan snabbt.
Dessutom kan man ha svårt att kissa efter vissa operationer.
Det finns patienter som fått bestående skador på urinblåsan pga man missat att sätta KAD/ glömt kolla hur mycket urin som finns i blåsan.
På friska personer är det svårt att få skador bara genom att hålla sig länge,detta handlar de som opereras och tex de som har prostataproblem,de kan lätt få flera liter i blåsan som de inte kan tömma.
Urinblåsan är väldigt töjbar,har aldrig hört talas om att den har spräckt pga mycket urin i blåsan döremot kan det ske genom yttre våld.