• srka

Bästa hemmagjorda våffelsmeten?

Ska göra våfflor i  morgon och söker nu den bästa våffelsmeten av er. Visst kan jag googla men vill helre få era favoriter på smet som både smakar bäst och funkar att grädda så jag kan få en ny favorit. Tack.

• Svar på tråden Bästa hemmagjorda våffelsmeten?
  • alltärredanupptagetju

Jag puffar lite här för jag är också på jakt efter ett bra våffelrecept. Jag har utlovat en försenad våffeldag idag!

• abnocto

Finns recept utan ägg och grädde men ganska mycket margarin och det är mitt favorit. Blir jätteknastriga våfflor. Kan det tyvärr inte i huvudet. Tyckte man sedan att de blir för knastriga så släng i lite ägg (så gjorde jag igår så blev de lite mer matiga)

• Tesselajnen

Maken använder ett recept från Melker Anderssons senaste kokbok och det blir verkligen supergoda våfflor av det!

100 gr smör
    3½ dl vetemjöl
    1tsk bakpulver
    2dl mjölk
    2 ägg
    2½ dl vatten

(maken har i 2tsk vaniljsocker också)

1. smält smöret och låt svalna lite
    2. blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken och äggen, vispa smeten slät.
    3. blanda ner smöret, resten av mjölken och vattnet i smeten.

Grädda!

Jäklar nu vart jag sugen på våfflor igen.....

• mamsett

frasvåffler

4 dl mjölk
    3 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    100 gr smör

blanda hälften mjölk, mjöl o bakpulver, tillsätt resten av mjölken o smör
    blir frasiga o supergoda

• MBert

Mmmmm. Jag tycker också att de våfflorna med vispgrädde i smeten och utan ägg är de godaste.

• MBert
    MBert skrev 2010-03-27 08:32:52 följande:
    Mmmmm. Jag tycker också att de våfflorna med vispgrädde i smeten och utan ägg är de godaste.
    Nu har vi haft våffelprovning och det var faktiskt inte dem med vispgrädde i smeten som vann utan ett annat frasvåffelrecept utan ägg:

100 g avsvalnat smält smör (eller margarin)
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver (eller 10 g jäst)
    4 dl mjölk

Börja med att smält smöret. Kyl det inte för att det ska kallna fortare, för då blandar det sig inte med smeten, får fel konsistens och fastnar lätt i våffeljärnet.

Våfflor med bakpulver bör ätas nygräddade. Våfflor med jäst håller sig frasiga även sedan de kallnat.
    Vi gjorde med bakpulver eftersom vi åt dem nygräddade. Mmmmm.
  • abnocto

Vi använder nästan samma somMBert och hos oss tycker de att de blir FÖR frasiga så jag rekommenderar Tesselajnenes med några ägg i så de blir mer "normala"

• GashH

Jag har gjort våffelsmet o det blev mkt över.. hur länge kan man spara smeten i kylskåpet??

• MBert
    GashH skrev 2010-05-13 18:33:23 följande:
    Jag har gjort våffelsmet o det blev mkt över.. hur länge kan man spara smeten i kylskåpet??
    Man ska helst inte spara smet med bakpulver i eftersom det är ett jäsmedel som börjar jäsa direkt när det kommer i kontakt med vätskan, men har ni gjort ett annat recept utan bakpulver kan ni säkert spara det ett par dagar.
    Men prova...
  • Motivlackarn
    Tesselajnen skrev 2010-03-26 16:26:55 följande:
    Maken använder ett recept från Melker Anderssons senaste kokbok och det blir verkligen supergoda våfflor av det!

100 gr smör
    3½ dl vetemjöl
    1tsk bakpulver
    2dl mjölk
    2 ägg
    2½ dl vatten

(maken har i 2tsk vaniljsocker också)

1. smält smöret och låt svalna lite
    2. blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken och äggen, vispa smeten slät.
    3. blanda ner smöret, resten av mjölken och vattnet i smeten.

Grädda!

Jäklar nu vart jag sugen på våfflor igen....

Mums! ...sade ungarna hemma om dessa frasiga våfflor.........men, 

GLÖM inte salta! Innan smakade de nada...så ...lite salt och lite socker i så ...perfekt!

Tackar!        .
Svar på tråden Bästa hemmagjorda våffelsmeten?