Jordgubbskräm till en 4-åring varje dag, bra eller dåligt?
Värdsligt problem
Jag blir så arg på min sambo ibland! Han har en dotter på 4 år och jag har en son på 6 år.
Sähär ligger det till:
Jag vill ge en bra frukost till båda (det är jag som går upp och fixar dom medans han sover vidare!)
Min son äter allt! Men han får :
*yoghurt (yoggi eller arlas vanilj) med havre fras, musli eller rice krispies
*mörkt bröd (lite olika) med bregott och ibland ost eller skinka beroende på vad vi har
*apelsinjuice
Hans dotter äter inte yoghurt (och det är väl inte hela världen) så då brukar jag ge henne:
*havregrynsgröt (som går trögt att äta) med lingonsylt, eller fil med samma flingor som sonen (går också trögt)
*mörkt bröd (lite olika) med bregott och ibland ost eller skinka beroende på vad vi har
*apelsinjuice
Problemet:
Eftersom allt hon äter går trögt o långsamt och hon säger ena stunden att hon gillart men nästa gång så gillar hon det inte så tycker hennes pappa att jag kan ge henne kräm... bara kräm utan mjölk o flingor (för det gillar hon inte att ha till)
Och visst, på lördagar brukar jag kunna unna barnen det men inte varje dag.
Det blir världens (förmodligen mest onödigaste) bråk och nu sitter hon o äter kräm och sonen vägrar äta för han vill också ha kräm.
Jag vet att hon lika gärna kan äta havregrynsgröt och att det är trams det hon håller på med (för hemma hos sin mamma går det hur bra som helst) men då säger min sambo att då får minsan sonen äta det också eftersom det är socker i yoghurt också. Absolut, men jag anser att det finns andra nyttiga saker i mejeriprodukter också.
Har jag fel? Är kräm kanske nyttigare än vad jag tror o yoghurt helt fel? Hur löser jag att det "blir orättvist" mellan barnen?
Tacksam för tycken och svar