• Snos

Jordgubbskräm till en 4-åring varje dag, bra eller dåligt?

Värdsligt problem {#lang_emotions_wink}

Jag blir så arg på min sambo ibland! Han har en dotter på 4 år och jag har en son på 6 år.

Sähär ligger det till:
    Jag vill ge en bra frukost till båda (det är jag som går upp och fixar dom medans han sover vidare!)

Min son äter allt! Men han får :

*yoghurt (yoggi eller arlas vanilj) med havre fras, musli eller rice krispies
    *mörkt bröd (lite olika) med bregott och ibland ost eller skinka beroende på vad vi har
    *apelsinjuice

Hans dotter äter inte yoghurt (och det är väl inte hela världen) så då brukar jag ge henne:

*havregrynsgröt (som går trögt att äta) med lingonsylt, eller fil med samma flingor som sonen (går också trögt)
    *mörkt bröd (lite olika) med bregott och ibland ost eller skinka beroende på vad vi har
    *apelsinjuice

Problemet:
    Eftersom allt hon äter går trögt o långsamt och hon säger ena stunden att hon gillart men nästa gång så gillar hon det inte så tycker hennes pappa att jag kan ge henne kräm... bara kräm utan mjölk o flingor (för det gillar hon inte att ha till)
    Och visst, på lördagar brukar jag kunna unna barnen det men inte varje dag.

Det blir världens (förmodligen mest onödigaste) bråk och nu sitter hon o äter kräm och sonen vägrar äta för han vill också ha kräm.

Jag vet att hon lika gärna kan äta havregrynsgröt och att det är trams det hon håller på med (för hemma hos sin mamma går det hur bra som helst) men då säger min sambo att då får minsan sonen äta det också  eftersom det är socker i yoghurt också. Absolut, men jag anser att det finns andra nyttiga saker i mejeriprodukter också.

Har jag fel? Är kräm kanske nyttigare än vad jag tror o yoghurt helt fel? Hur löser jag att det "blir orättvist" mellan barnen?

Tacksam för tycken och svar {#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden Jordgubbskräm till en 4-åring varje dag, bra eller dåligt?
  • emmsan123

Kräm är väl inte nån bra frukost heller? Sluta köp hem det och kom på nåt annat som båda barnen kan äta! Ta ett bra snack med din sambo. Bara ni två i lugn och ro och försök komma överens om hur ni ska ha det med barnen. Vilka regler som ska gälla. För om ni lever som en familj så måste ni väl fungera som en familj också? Bara mina tankar.

Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • Snos

Ja, jag får nog börja ge dom chokladkakor till frukost {#lang_emotions_wink} för så känner jag att ge henne kräm varje dag!
    Men han menar på att yoggis jordgubbsyoghurt är minst lika onyttigt!

• EvaTora

Kräm är absolut ingen frukost! Inte ens på helgerna tycker jag. Däremot någon gång till mellis är ju helt ok.

• alltärredanupptagetju

Jag tycker inte att kräm är något man äter till frukost alls. Yoggi eller vaniljyoghurt är inte heller vardagsfrukost för mig, men de innehåller iaf mindre socker än kräm.

• Snos

Tack. Det känns skönt att jag faktiskt har rätt angående kräm.

Jag får nog helt enkelt försöka (igen) att ta detta snack med sambon.

Tips på bra frukost som båda kan äta? Sa att min son äter allt, men han gillar inte fil.
    Man kanske ska prova att ha i bär så kanske han äter det.

Vad äter ni? Barnen?

• Sizin

havegrynsgrött med mjölk och banan eller någon annan frukt ^^ alla barn gillar väl frukt??:O jag själv älskade havegrynsgröt som barn dom andra gröterna som managryn och risgryn gilla jag inte XD det var bara havregryn hela tiden och min son verkar gilla det också^^ fast han är all ätare också det är vad man lär dom från första början och tror han ger henne kräm bara för det är lättast men inte det bästa.. Jag ser själv på min pappa och hans nya tjej hur deras ungar gör (4 och 7 år är dom) om dom vet att det ska bli godis efter maten så äter som nästan ingenting till middagen och sen så äter dom massa godis efteråt.. Dom är som galna i godis och när jag vart där över helgen så får dom godis fredag,lördag och söndag dom är riktiga gottegrisar och jag tänker för mig själv bara "sådär ska inte jag göra" men det är bara att sluta köpa kräm och sen lär hon sig att gilla något annat :) låt det gå trögt för henne att äta tillslut lär dom sig att gilla det :) får vi hoppas iallfall;)

• Maia

Vi kör faktiskt med kräm ibland. Till mellanmål eller kvällsmat. Detta pga att han tröttnar fort på "maten" och vi måste variera lite. Helst ger vi honom gröt men det är svårt att få i honom för han har ätit det så länge nu att han tröttnat på det. Youghurt äter han gärna men vill inte att han ska tröttna på det också. Smörgås funkar bra och där varierar vi pålägg också. Kräm får han inte så ofta men han får det.

• alltärredanupptagetju

Min femåring är inte så stor i maten. Vissa morgnar går det bara ner en pytteliten macka och lite mjölk. Annars blir det ibland rågflinge- eller havregrynsgröt med några bär från frysen och mjölk. Havrefras är också en favorit, men han tycker inte längre om naturell yoghurt som han gillade förut, så det brukar bli med mjölk till.

Svar på tråden Jordgubbskräm till en 4-åring varje dag, bra eller dåligt?