• Farfalla

När började din bebis suga på tummen?

Jag har försökt få min snuttande tjej att ta napp inomhus men hon vägrar, utomhus fungerar oftast..
    Nu har hon sen några dagar tillbaka börjat suga på tummen, eller ja ibland blir det ett annat finger eller hela handen, men oftast tummen! Är så glad att hon hittat tummen och är nöjd med att snutta på den istället för på bröstet hela tiden

Hur gamla var era bebisar när dom började suga på tummen?
    Min sessa är 9veckor!

• Svar på tråden När började din bebis suga på tummen?
  • FCBJ

Kommer inte ihåg exakt, men min dotter var nog 5-6 mån gammal när hon började suga på tummen. Hon har aldrig varit så intresserad av napp och är inte det idag heller. Men numer åker tummen fram emellanåt. Efter att hon började suga på tummen har det varit lite enklare att ge henne napp, men det blir mest när hon ska somna på dagen.

• maria 84

Min lilla knodd har hittat sina händer sen några veckor tillbaka (han är nu 11 veckor) o dom suger han oftast på han tar inte nappen alls o vet inte om jag ska fortsätta försöka att han ska ta den heller för han är helt enkelt inte intresserad, även om de ibland vore skönt att han tog den...

• Anatha

Min dotter är snart 7 veckor och hon snuttar på hela handen men ibland är det just tummen hon får tag på. Jag vill inte att hon ska bli ett tumbarn för det kan vara så svårt att vänja av. Men hon vill inte ha nappen.

• minimou

Hon var runt 3 månader när hon plötsligt började suga på tummen en massa. Då testade vi med napp och hon tog den direkt. Vi hade försökt en massa innan utan att det fungerade. Nu är hn 5 ½ månad och använder napp otast, men ibland slinker tummen in. helst vill hon ha båda i munnen samtidigt...

• Dr Mupp

lillebebisen suger på sina knogar vilket han gjort från start. Trots 11 veckor av ihärdigt prövande så är han skeptisk till napp. Vi vill inte ha en till tumsugare.
    Storebror ville inte ha napp heller och blev fingersugare när han var 9 månader. Kommer inte ihåg när han bytte pekfingret mot tummen dock. Idag är han tre år och suger på tumme.

• första pyret

min son har aldrig sugit på tummen, nån gång såklart, men aldrig typ istället för napp.

• Pajsarn

Våran dotter gjorde det redan efter några veckor, vi försökte med napp men usch och fy tyckte hon.....
    När hon däremot fick tänder slutade hon suga på tummen och valde istället nappen!

• AnnaH

Dottern snuttade på handen när hon var ca 3 - 5 månader men sedan slutade hon med det. Hon har varken haft napp eller tumme sedan dess. Däremot började hon snutta på tungan kring årsdagen istället men det är ju inget som är varken skadligt eller jobbigt på något vis. Ser bara lite roligt ut.

♥ Evina 080509 ♥ William 100110 ♥
  • Drömmerdrömmar

tror ellinor har sugit på tummen en gång "i hela sitt liv", och det var när hon var någon minut gammal.

däremot har hon napp.

se till att hon inte suger för mycket på tummen bara, blir lätt svamp och äckligt har sett det flera ggr, men då måste barnet suga väldigt mycket på tummen

• Sofie 82

Min lille kille gjorde det redan på ultraljudet, har en så fin bild! Han är 7 veckor nu och har alltid sugit på det mesta: näsor, tuttar, handen, nappen, nappflaskan{#lang_emotions_tongue_out}...

Svar på tråden När började din bebis suga på tummen?