Tjänstledig på 80%, hur blir det med semesterdagar?
Jag har 30 semesterdagar om året, men nu har jag varit tjänstledig för studier i 10 veckor och endast arbetat 20%. Ska jag förlora semesterdagar på det och i så fall hur många?
Jag har 30 semesterdagar om året, men nu har jag varit tjänstledig för studier i 10 veckor och endast arbetat 20%. Ska jag förlora semesterdagar på det och i så fall hur många?
Det kan du enkelt fråga din lönehandläggare....eftersom alla arbetsgivare har olika regler...
Troligtvis förlorar du semesterdagar. Om du jobbar 80% hela året förlorar du 20% av dagarna. Men du kan ju fortfarande vara ledig 6 veckor eftersom du bara jobbar 80%. 4 dagar i veckan semester och 1 dag tjänstledig.
Du har fortfarande minst 25 semesterdagar för det har man enligt lag. Sedan kommer fleratalet av dem inte att vara betalda då du inte jobbat så mycket men rätten till ledighet har man alltid.
Jag förutsatte att TS har en 100% tjänst då hon/han skriver att hon/han är tjänstledig på 80% och arbetar 20%. När jag var heltidsanställd (100% tjänst fast) och tjänstledig 100% för studier hade jag fortfarande mina 25 semesterdagar fast de var obetalda. Jag jobbade extra under den här tiden men då fick jag semesterersättningen i pengar eftersom förläggningen av mitt arbete då var på samma sätt som de timanställdas.
Som det står i inlägg nr 6 så går det inte att svara generellt på din fråga utan att även veta vilket kollektivavtal du har och hur ditt arbetsschema ser ut.