• silhuett

Ej urkopplingsbar airbag??

Jag tittade på konsumentverkets hemsida, på fakta om den bil vi funderar på att köpa.
    Där stod det att airbagen i passagerarsätet ej var urkopplingsbar.
    Vad innebär detta? Att den ej går att koppla ur tillfälligt, eller att den ej går att plocka ur bilen överhuvudtaget?

• Svar på tråden Ej urkopplingsbar airbag??
  • Moomin

Vi har en Ford Focus. I den går det inte att ta bort airbagen överhuvudtaget. Det är nog det som menas med bilen du tittat på oxå. Konsekvensen blir att man få ha bebben i baksätet.

• Moomin

Jo det är skitjobbigt. Men vi har satt en spegel på nackstödet framför bebben så att jag kan se vad han sysslar med när jag är ensam med honom i bilen.

• Andrés mamma

Vi fick höra från biltillverkaren (Ford Mondeo har vi då) att dom flesta airbags går att koppla ur, men oftast vill inte tillverkarna göra det för dom kan inte GARANTERA att de absolut inte fungerar vid eventuell krock!
    Tror att man gör klokt i att sätta sitt barn i baksätet oavsett frånkopplad airbag eller inte...

• silhuett

Hmm, ja.. Vi får fundera vidare på saken. Kanske kan man även ringa till nån bilhandlare och fråga om det verkligen inte går att ta bort kudden.

• mludvigs

Vi har visserligen inte en Ford utan an Saab och vår krockkudde går inte heller att koppla ur. Eller rättare sagt, det går att koppla ur den på en verkstad men man råder inte till att göra det eftersom människor kan göra fel och de inte kan GARANTERA till 100% att den är borta även om man haft den på verkstad för att fixa det.
    Vår son har suttit i baksätet hela tiden och det har ALDRIG varit nåt problem - tvärtom tror jag det varit ganska bra för jag blir säkrare i trafiken eftersom jag inte kan sitta och titta på honom hela tiden!

• silhuett

Okej! Den bil vi funderar på är en minibuss som har 2 fåtöljer i mellansätet och en 3-sitssoffa längst bak. Vart sätter man då lämpligast en 1,5-åring samt en nyfödd?

• ebben

Fattar inte varför det är så jobbigt att ha barnen bak? Det har vi,inga problem.
    Vi har airbag o skulle då aldrig ens överväga att koppla ur den.Nu får man inte det i renaulten ,men ändå.........
    Barnen sitter ju inte där för evigt o jag vill ju ha den till oss vuxna .

• Moomin

mludvigs: Men tycker inte du att det är läskigt att inte kunna se vad han gör? Jag gillade inte alls att inte kunna se om han spydde/tappade nappen/fick något i halsen. Sen är det skitjobbigt att inte kunna trösta om han blir ledsen.

Konsekvensen blev att jag vände mig och och kollade honom vi varje rödljus och därför ofta missade att det blev grönt...
    Är glad att det finns "babybackspeglar"

• tilda84

Man kan ju sätta en spegel så ser du vad ditt barn gör.

Svar på tråden Ej urkopplingsbar airbag??