• Angelgirl13

Tema för tjejgrupp??

Jag ska starta en tjejgrupp på mitt jobb, för tjejer mellan 14 och 19 år. Finns det någon som har något bra tips på vad vi kan roa oss med?? Det får inte kosta så mycket...

Det jag själv kommit på är att
    se på lämplig film (à la Hipp hipp hora) och diskutera den
    besöka en ungdomsmottagning där nedskrivan, anonyma frågor besvaras

Jag behöver inspiration!!!

• Svar på tråden Tema för tjejgrupp??
  • Angelgirl13

Inga förslag alls???

• rödstrumpan

Har för mig att Röda korset har tjejgrupper, kolla med dom för tips.

Sen kan det nog vara kul att variera verksamheten med sådant som tjejer antas vara intresserad av och sådant som killar anses vara intresserade av. En del tjejer har inte provat på att sporta eller göra sådant som kan göra ont (typ kampsport) o då kan det vara jättepeppande att i en gupp tjejer få göra det.
    Ex: Trycka kläder. Sy. Hyr en gympasal o spela innebandy, fotboll, handboll etc. Ta med dom o åk go cart. Värderingsövningar. Baka. DJ-kurs.

Första träffen kan du ju fråga vad dom vill göra o så kan ni braistorma lite tillsammans.

Något jag verkligen vill tipsa om är Feministiskt Självförsvar. Jag är instruktör och det handlar främst om att stärka självförtroendet och att kunna sätta gränser, men tjejerna får även lära sig hur man med våld tar sig ur en övergreppssituation.
    Kontakta Ung Vänster så kan ni boka in en instruktör.
    Mer info finns på:
    www.ungvanster.se/slatillbaka/
    www.sjalvforsvar.nu/

Just det ja, kom på att Skärholmens fritidsgård eller ungdomsgård i Stockholm har tjejkvällar. Du kan ju höra av dig till dom och fråga efter tips!

Lycka till!

• Idun

Ni kan jobba med olika sorters värderingsövningar kring olika teman som sex, livsstil, vänskap, relationer, alkohol/droger osv.

Finns många bra böcker. Sök på Katrin Byréus.

Du har huvudrollen i ditt liv.
    Grus och glitter
    Bella
    Stormens öga

• Angelgirl13

Tack för tipsen! En del av böckerna har jag redan, och de är mycket bra.

Det jag väl egentligen ville höra var om jag var inne på rätt spår... Och det verkar ag vara Givetvis finns det inte så mycket pengar att tillgå, och här i lilla Olofström finns inte särskilt mycket av intresse en tisdagkväll mellan 19 och 21.

JAg ska träffa tjejerna snart och vi ska brainstorma ihop. Jag ska bl.a. föreslå drama/värderingsövningar, och punkluciatåg. Får se om nån nappar...

• Idun

Lycka till med gruppen!
    Om du har frågor om drama- och/eller värderingsövningar så hjälper jag gärna till!

• zackebus

Mina tjejer älskade när vi lagade mat och bakade.
    Färga hår sminka sej och mej var också poppis.
    Vi gjorde mucke enkla grejer men det tjejerna behövde mest var att bara prata.
    Har haft flera tjej grupper och ofta har dom bra ider själv.
    Dom Var mellan 14-17 år
    Tipsar gärna mer, bara att fråga.
    Lycka till

• Beatrize74

En viktig sak för tjejer i det här åldersspannet är att känna att de duger, att tro på sig själva, att känna sig delaktiga i sina egna liv.

Jag skulle faktiskt lägga upp det så att första träffen skulle vara en brainstorming med flickorna för att höra vad DE vill, vad DE har för förslag. De har säkert jättemånga bra förslag.

Lägg upp riktlinjerna själv först - att t.ex. säga att det inte får vara för långt därifrån, att det får kosta si och så mycket, ansvarfrågan etc.
    När de kommit på vad de vill göra, fundera på HUR de ska göra det. VILKA ska kontakta VILKA ställen. Låt tjejerna vara med och ringa runt med din hjälp.

Fast...till första träffarna skulle jag ändå ha förberett lite saker, varför inte ha tema
    "Halloween". Låt dem sminka upp sig och varandra, berätta spökhistorier och prata om rädsla. Vad är det i just den berättelsen som skrämmer oss, är det blodet, eller något annat? När blev de riktigt rädda senast? etc.

• halstabletten

-Baktävling! Förbered bulldeg innan och låt dem skrida till verket med att göra "smeten" , forma kransar eller andra kreationer och dekorera med tex karamellfärg. Ha en jury som bedömer dels utseende, dels smak!

-Badhuset.

-TIPS! Kolla om ni kan få bidrag som cirkelgrupp- hörde några som fått typ 3000 /termin för sin pysselcirkel med 10-15 deltagare.

• ModernaModern

Hej! jag har ansvaret för tjejgruppen på mitt arbete. Vi har alltid besök av olika kvinnor typ 3 gånger per termin som kommer och berättar om deras yrke. Vi har haft polis, missionär, barnmorska, brandman(kvinna), volentär mfl.

Vi har också en kväll när vi bjuder in tjejernas mammor och har en mamma-dotter kväll med mat & pyssel!

Våra tjejer är dock lite mindre än dina, de är mellan 8-13 år.

• ModernaModern

Såg att ni är i Olofström förresten!

Ni kan åka till Jämshögs Folkhögskola och spela in en låt tex, eller låna deras klätterväg....

• Runguska

Sov en natt i militärtält och berätta historier för varandra, skvallra och ha det allmänt mysigt kring kaminen. Kräver både samarbete och ger gemenskap.

Ha en "goda-gärningar-dag" där alla går två och två eller tre och tre och utför goda gärningar.

Besök en golfbana och slå lite på ranchen (beroende på vad det kostar), ger utlopp för innevarande agressioner och liknande. Många klubbar har innehallar för detta på vinter/höst också.

Lyssna på en ljudbok, diskutera efter varje kapitel.

Har någon en PS2 kan jag rekomendera kameraspelet "Kinetic" som faktiskt får upp ens flås rejält. Dessutom är det kul att se sig själv på tv. Dansmattor brukar också vara populära.

Måla! Akrylfärger och pannåer finns att köpa billigt. (Behöver ju inte vara Beckers då man gör det bara på kul) Färgen luktar inget och torkar snabbt.

Försök slå ett Guinnies rekord, det ka få de flesta att engagera sig. Först åste ni förståss läsa boken, skratta åt rekord och komma överrens om ni ska knyppla runt jorden, bygga ett slott av mjölkkartonger eller samla servetter från jordens hörn, men roligt får man det.

Scouta lite, lär er knopar, knivvett och att koka blåberssoppa i öppen spis...

Gör studiebesök i butiker efter stängningsdags. Ofta kan man få göra roliga saker som att inreda skyltfönster och liknande!

Gå ut och samla löv och annat höstigt. Gör sedan en massa pyssel av det och anordna en utställning på bibliotek.

Några små spån... Kanske något som intresserar?

• Widde

Första hjälpen utbildning, kolla med röda korset om dom kan hjälpa er !

Svar på tråden Tema för tjejgrupp??