• samsung12

Drog ut spiralen med tampongen!!

Skit oxå, den kostade 1000 spänn å satt i 1,5 år av 5.
    Vad gör jag nu!

Få väl skylla mej själv för jag satt in en tampong fast jag inte blödde speciellt mycket, då blev det väl för torrt när jag drog ut den, så den fastnade.

Jaha, kan jag bli gravid nu eller?
    det var en hormonspiral.

Ska jag be gubben köpa hem kondomer till helgen eller!

• Svar på tråden Drog ut spiralen med tampongen!!
  • Rynkigutanpåslätinuti

Hur ont gjorde det på en skala? Är livmodern fortfarande ok? Du kanske ska ta och kolla för du kan ha större problem än att ligga back en tusing.

• PrincessOfIce

Först av allt.. AJ!! {#lang_emotions_yell}

Jag har kopparspiral och den fick jag då insatt helt gratis..
    Kostar hormonspiraler medan koppar inte kostar något alls?

• samsung12

det känndes ingenting tyckte jag.. inte tror jag livmodern e skadad heller.
    det är väl meningen att man ska kunna ta ut dom.

ja, hormonspiraler kostar!

• Möjlig mamma

Aj, eller? Jag vet att de gav en garanti på spiralen men jag kommer inte ihåg var som gäller. Kolla upp vad som gäller i ditt fall. Kanske kan du få tillbaka lite pengar. Dock håller jag med Rynkigutanpåslätinuti att du bör nog kolla upp så att du inte har större problem än kostnaden för en spiral.

För att svara på din fråga så ja, du kan bli gravid nu.

• Uffelina

Men om den åkte ut såpass lätt o du inte kände nått, då lär den ju inte ha suttit riktigt rätt..?

Jag fick min hormonspiral för 60:- eftersom jag satte in den innan jag fyllde 23 och därmed även den var subventionerad. Men när jag tog ut den o blev erbjuden ny skulle den kostat väldigt mkt..

Ring din BM o prata med henne. Du lär ju göra en undersökning bara för att dubbelkolla.

• samsung12

Jo, det är bara det att hon har bara telefontid på morgonen. Får vänta till måndag!

Men hur skulle det ha skadat livmodern på för vis undrar jag?

• Rynkigutanpåslätinuti

Jag skulle gissa att de väldigt gärna vill veta vad som hände. Hade det varit i USA hade du säkert stämt tillverkaren på en triljard dollar. Spiraler ska inte bara vara att plocka ut på det sättet. Inom svensk sjukvård håller vi inte på med att stämma varandra på det viset men vill följa upp behandlingar där något blivit fel. Gå till den som satte in spiralen och säg vad som hänt.

• Rynkigutanpåslätinuti
    samsung12 skrev 2010-03-26 14:51:56 följande:
    Jo, det är bara det att hon har bara telefontid på morgonen. Får vänta till måndag!Men hur skulle det ha skadat livmodern på för vis undrar jag?
    Googla en bild på en livmoder och en bild på spiral. Skriv ut bilden på livmodern och bilden på spiralen. Klipp ut bilden på spiralen. Sedan lägger du spiralen på bilden av livmodern och drar den neråt den väg som din kom ut. Ha lite koll på att bilderna är skalenliga.
  • samsung12
    Rynkigutanpåslätinuti skrev 2010-03-26 14:56:33 följande:
    Googla en bild på en livmoder och en bild på spiral. Skriv ut bilden på livmodern och bilden på spiralen. Klipp ut bilden på spiralen. Sedan lägger du spiralen på bilden av livmodern och drar den neråt den väg som din kom ut. Ha lite koll på att bilderna är skalenliga.
    ööö.. tror du verkligen inte att flärparna viker in sej medan spiralen dras ut?
    Isånnafall skulle jag ju ha fruktansvärt ont och blöda.
    Då skulle det ju inte att gå att ta ut en spiral

känns ingenting och blöder inte mer än innan..
  • Rynkigutanpåslätinuti
    samsung12 skrev 2010-03-26 15:09:52 följande:
    ööö.. tror du verkligen inte att flärparna viker in sej medan spiralen dras ut?Isånnafall skulle jag ju ha fruktansvärt ont och blöda.Då skulle det ju inte att gå att ta ut en spiralkänns ingenting och blöder inte mer än innan..
    Tror du inte att flärparna tar i någonting som gör att de viker sig? Det kan finnas en anledning till att man ska gå till en medicinskt kompetent person för att sätta in och ta ut. De säljer ju inte grejerna receptfritt över disk på apoteket.
    .
    Nej man ska inte greja med spiraler själv. Man ska inte heller pilla på sin livmodertapp. Det finns utbildade människor som man låter ta hand om det.
  • samsung12
    Rynkigutanpåslätinuti skrev 2010-03-26 15:19:28 följande:
    Tror du inte att flärparna tar i någonting som gör att de viker sig? Det kan finnas en anledning till att man ska gå till en medicinskt kompetent person för att sätta in och ta ut. De säljer ju inte grejerna receptfritt över disk på apoteket..Nej man ska inte greja med spiraler själv. Man ska inte heller pilla på sin livmodertapp. Det finns utbildade människor som man låter ta hand om det.
    ööö.. har du bara sex med utbildade personer oxå eller..?

Det var inte med flit jag drog ut spiralen, men jag tror inte det är någon fara!
  • Anonym

Sätt in koppar istället. Det är gratis. Åtminstone i Stockholm.

• Superhero

spiraler åker ut så lätt. känns inte ens. jag tog ur min spiral vid mens själv när vi skulle börja barnverkstaden. man använder mindre kraft än att ta ur en tampong.

• samsung12
    Superhero skrev 2010-03-26 15:36:10 följande:
    spiraler åker ut så lätt. känns inte ens. jag tog ur min spiral vid mens själv när vi skulle börja barnverkstaden. man använder mindre kraft än att ta ur en tampong.
    Du gick inte till någon BM å kollade om du skadat livmodern..?
  • Cecese

Båda mina hormonspiraler kom ut själv, den första efter 2 månader och den andra efter 2 veckor. Jag har fått barn efter att båda spiralerna kom ut och blev gravid direkt efter att första kom ut och efter att andra kom ut blev jag gravid på första försöket (skyddade oss med kondom 10 månader). Eftersom den kom ut lätt så borde det inte hänt något. Om det varit nån fara borde det tagit emot och gjort ont. Även när man går till gyn och tar ut den så drar dom bara ut den. Jag har fått en kopparspiral borttagen och inte gjorde gynläkaren något extra när han drog ut den.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden Drog ut spiralen med tampongen!!