• estrell

träning efter fet?????

Jaha, är här och undrar igen....

Men ibland är min klinik lite vag med informationen, och i all uppståndelse glömmer man bort alla frågor man själv tänkt att ställa (sista gången gav de mig inte end ett testdatum) ska jag tillägga att jag går på HS.....???

FRÅGA: Får man gympa/träna till typ ett träningsband, (Susanne Lanefelt) hemma, med lite ben, situps, armar och bentramp??? Dessutom Power walkar (går snabbt) jag flera ggr iveckan och har alltid gjort.

SKA MAN INTE LEVA PÅ SOM VANLIGT???? vad har ni fått för instruktioner??? Min läkare tyckte ju tom att jag kunde fortsätta dricka alkohol (fast mindre).

NÅGON???

• Svar på tråden träning efter fet?????
  • Betty2

Det verkar som att man får individuella instruktioner ang detta, dvs vissa bör inte träna medan det inte är några problem för andra. Jag frågade bm om just träning vid ett av mina FET och då sa hon att det egentligen inte spelar någon roll. Om embryot fäster så fäster det, och träning skulle inte påverka enligt henne.
    Men, tillade hon, om det är risk att jag själv kommer ångra mig efteråt och tro att ett - berodde på träningen (vilket det alltså enligt henne inte skulle göra) så kunde jag ändå undvika träning i 4 dagar efter FET. Detta eftersom embryot har fäst efter 4 dagar, och när det väl sitter fast så kan det inte lossna igen enligt bm. Jag har själv förlängt det lite och tänkt att jag kanske inte skall träna första veckan efter FET... Precis som du har jag alltid fått uppmaningen att "leva som vanligt" (men inte dricka alkohol), och det är inte alltid så lätt att avgöra vad det innebär.

Kram och lycka till!

• pemi

Träna som vanligt, men inga ansträngningar utöver det vanliga se de till mej. Jag skulle tex inte springa mataton eller så.
    Jag brukar för min egen skull inte träna de första 5-6 dagarna efter ET/FET (jag rider) men sedan köra som på som vanligt. Ang alkohol så sa en bm till mej att det inte var farligt med små mängder under ruvning, men för mej känns det helt fel att dricka då man vet att man fått ett pyre i magen.

Verkar som klinikerna säger väldigt olika, vissa "garderar sig" och säger ingen träning alls, andra lev som vanligt... Jag tror på det sistnämnda men utan alkohol.

Kram pemi

• Fröken N

Det är bra att röra på sig för det ökar blodgenomströmningen i livmodern vilket gör det lättare för ägget att fästa...så rör på dig men inte supertung träning var det rådet jag fick.
    Lycka till
    kram FN

• AnnaK

När jag ska göra mitt FET lägger jag nog träningen på hyllan ett tag. Visst att man ska leva som vanligt men jag skippar nog gymping och jogging och powerwalks. I alla fall den första veckan då ägget fäster (förhoppningsvis)

Frågade sköterskan detta och hon sa att man skulle vila så mycket som möjligt.

Då känns det som jag har gjort vad jag kunnat...

Lycka till estrell

Anna

• Fru AF

Jag är jättetränings sugen men jag vågar faktiskt inte.

Om jag får ett neg test så kommer jag gå till gymmet och köra skiten ur mig på ett spinningspass för att få ut all frustation.

Gör det som känns rätt för dig.

• Babe

Jag fick höra som Fröken N att aktivitet ökar blodcirkulationen i livmodern, vilket är positivt...
    Träna är OK, om det känns bra, vilket de ofta gör efter FET
    (efter helbehandling kan man ju va öm & svullen)
    men på lagom nivå, inga extremt tunga lyft eller pass där man tar ut sig max.
    Att undvika, för infektionsriskens skull är allmänna badhus de första 2v efter FET, alltså under ruvningen...
    Jag skulle inte stå ut med ruvningen om jag inte skulle få va aktiv. Men som sagt av er andra: vila är viktigt!!! Så om man tränar är det nog superviktigt att ge kroppen tid att vila!!

Känn efter och må bra!

Babe

• rödbetan

´Jag ska testa mig imorgon är träningsnarkoman annars men har inte gjort något så om det är - i morgon så blir det löpband , just frustrationen måste ut.

• Anne69

Jag fick samma förhållningsorder som vid ET. Nämligen att INTE dricka alkohol, ha sex eller träna för hårt. Promenaderna är dock helt OK! Tänker dock hålla mig lite lugn de första dagarna fram till dess att det borde fästa.

Vid min förra ruvning gjorde jag en alltför stor ansträngning och i efterhand har jag många gånger oroat mig för att den bidrog till att det inte blev något. Tror mig därmed förstå att förhållningsorder främst är till för psyket

Svar på tråden träning efter fet?????