• Hexx

Ska bjuda på påskbord, men de jag ska bjuda är multiallergiska och vegetarianer..... Hjälp tack!!!!

Attans, jag skulle bjuda min familj och mina bröders flickvänner på påskbord....
    Men nu har jag satt mig i skiten. Min ena brors tjej är visst allergisk mot allt... Mjölk, soya, nötter, päron, mango, kiwi, mandel och en dela nannat, men det äter man inte.
    Sedan är min andra bror och hans tjej vegetarianer, men det visste jag redan.

Vad återstår? INGET!!!!

Jag hade ju tänkt bjuda på laxrullar med cremefracheröra, crustader med olika fyllningar tex ädelost, kyckling, omelett, ägg, svampstuvning, bröd, sallad och någon riktigt god, söt dessert.

Men nu vet jag inte vad jag ska ta mig till längre.

någon som har bra tips?

• Svar på tråden Ska bjuda på påskbord, men de jag ska bjuda är multiallergiska och vegetarianer..... Hjälp tack!!!!
  • mmian

Laxrullar fungerar fint men cremé fraiche är svårt att byta ut förstås (om det inte är laktos hon inte tål vill säga), kanske det går att göra någon avocadoröra till eller en salsa? Vitlöksröra? Crustader kan du nog göra själv, byt mjölken mot havremjölk istället. Att hon inte kan äta ädelosten ser jag som ett litet problem om du samtidigt har allt det andra. Du kan ha både kyckling, omelett (mjölken bytes mot havremjölk), ägg, svampstuvning (havremjölk), bröd (till henne kan du köpa mjölkfritt om du inte vill baka själv) och sallad. Som dessert brukar det gå att göra det mesta, vetr inte riktigt vad du tänkt dig men det finns rätt god sorbet som man kan äta trots att man inte tål mjölkprotein, om den dessert du tänkt göra från början inte går att ta bort mjölken ur så erbjud henne något annat bara. Hon kommer garanterat bli supertacksam för att du har ansträngt dig!

Trevlig påsk!

• Blå Flygare

Det bra med bufféer är att även om inte alla kan äta allt finns det något för alla laxrullar med avocadoröra är mjölkfritt, svampstuvning på mjölkfritt margarin o havregrädde funkar för alla, bröd o sallad är inget bekymmer.

• Shadilly

Att laga något som alla kan äta av funkar väl inte, men är man allergisk är man väl införstådd med den problematiken och är nöjd med ett fullvärdigt mål mat.

Havremjölken är en bra ersättning som många redan skrivit.

Men jag vill tipsa om att du håller allergimaten för sig själv när du lagar den, så du inte använder samma skärbrädor utan ordentlig diskning emellan, samma redskap osv av misstag och på så vis överför sådan hon kan vara allergisk mot mellan rätterna.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Hexx

Hehe, tack ska ni ha. Egentligen vet jag allt detta, eftersom min son var allergisk mot mjölk när han var liten, men jag är så rädd att missa något eftersom hon tydligen blir jätte dålig.

Bra idé med avocadoröra till laxrullarna!!!! Det hade jag inte kommit på själv.

Har aldrig träffat henne och vill ju inte att hon ska känna sig "utanför" eller göra henne sjuk första gången vi ses....

• Shadilly
    Hexx skrev 2010-03-26 18:19:15 följande:
    Hehe, tack ska ni ha. Egentligen vet jag allt detta, eftersom min son var allergisk mot mjölk när han var liten, men jag är så rädd att missa något eftersom hon tydligen blir jätte dålig. Bra idé med avocadoröra till laxrullarna!!!! Det hade jag inte kommit på själv. Har aldrig träffat henne och vill ju inte att hon ska känna sig "utanför" eller göra henne sjuk första gången vi ses....
    Ah men då har du koll, och är lite ringrostig bara Nej, man vill ju verkligen inte vara värdinnan som lämnar allergikern med en rulle Mariekex och en kanna vatten liksom...
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Hexx

HAHA, exakt min tanke. Det är väl säkert jobbigt att vara så allergisk. Så inte skulle det bli bättre om man känner att man är till besvär.

• Jessica C S

Fast lax äter man ju inte om man är vegetarian...

Pajer är alltid gott och kan göras på mjölkfritt margarin och havremjölk.

• Musetti

Min syster som är vegetarian och mjölkallergiker brukar göra polenta med saffran- så den blir påskgul! Jättegott! Till den kan man servera varmrökt lax för de som äter det alternativt smörstekt (laktosfritt smör) svamp, spenat och hackad tomat. Toppa med mjölkfri crème fraiche (finns på "min" city gross) och hackad lök. Alternativt att du hackar ägg och blandar med laktosfritt smör och salt.

Till efterrätt kan du servera crème brulée på laktosfri grädde. 
    Lycka till :)
  • Blå Flygare
    Musetti skrev 2010-03-26 18:28:55 följande:
    Min syster som är vegetarian och mjölkallergiker brukar göra polenta med saffran- så den blir påskgul! Jättegott! Till den kan man servera varmrökt lax för de som äter det alternativt smörstekt (laktosfritt smör) svamp, spenat och hackad tomat. Toppa med mjölkfri crème fraiche (finns på "min" city gross) och hackad lök. Alternativt att du hackar ägg och blandar med laktosfritt smör och salt. Till efterrätt kan du servera crème brulée på laktosfri grädde.  Lycka till :)
    Bra att ts är van och hittar följande fel:
    -laktosfritt smör innehåller mjölk, använd mjölkfritt margarin ist.
    -mjölkfria creme frahcen är gjord på soja vilket gästen var allergisk mot.
    -laktosfri grädde innehåller mjölkprotein, kan havregrädde användas till det? Eller kokosgrädde?
  • Musetti
    laktosfritt smör innehåller mjölk, använd mjölkfritt margarin ist. Absolut, inga problem.

mjölkfria creme frahcen är gjord på soja vilket gästen var allergisk mot. Gör istället röran med ägg, smör och salt som jag beskrev.

laktosfri grädde innehåller mjölkprotein, kan havregrädde användas till det. Absolut, inga problem, förutom den ev. bismaken av havre som lindras med socker. 
  • Meal

Som någon sa så är ju det smidiga med att göra påskbord att man kan göra lite olika saker. Jag är själv allergiker och man är van vid att inte kunna äta allt. Blir glad om någon gjort något speciellt, men förväntar inte att allt ska ändras. För det är faktiskt inte lika gott för de andra om man byter ut många råvaror. Gör hellre en egen avdelning till henne med alternativ som hon kan äta, och så kan du ha alternativ till vegetarianerna. Men jag tror också det blir helt omöjligt att göra någon mat som alla ska kunna äta, eller det blir i alla fall inte lika gott då

Lycka till!

• Hexx

Det enda alla kommer kunna äta av är nog omeletten som jag givetvis gör av mjölkfritt smör. Och desserten blir nog inga problem heller.Tänkte göra något med choklad och jag tycker havremjökl lyfter fram smaker så bra. 

Tydligen tål hon vissa soyaprodukter, så alpro´s mjölkfria cremefraiche kommer funka.
    Tänkte ju göra krustader. Hittar inga mjölkfria, så jag gör en minipaj till henne ist. Vet bara inte vad jag ska fylla den med.

• MBert

Smör är inte mjölkfritt. Smör görs av komjölk och innehåller komjölksprotein som mjölkallergiker inte tål!
    Margarin däremot baseras på växtrikets fetter (som härdas).
    Så skilj på smör och margarin!

• Miralicia

Klistrar in vad jag skrev i en liknande tråd igår (gluten- & mjölkfritt + vegetariskt) men modifierar det jag skrev där lite

Lite förslag men inga direkta recept, bara ungefärliga tillagningsanvisningar:

Ugnsbakade paprikahalvor fyllda med risotto med lite grönsaker och ev svamp.

Polenta med spenat - koka polenta i buljong, fräs färsk (baby)spenat i lite olivolja, blanda med polentan. Häll upp i en vattensköljd form, låt stelna. Stjälp upp, skär i bitar, vänd i lite mer polentagryn & stek i lite olja så det får fin färg.

Ugnsrostade rotsaker med kikärtor (dela blandade rotfrukter, krydda och ugnsrosta, häll över kikärtor i slutet).

Fruktig bönsallad - blanda tex kidneybönor, äpple, majs, paprika, gurka, hallon, rödlök och toppa med granatäpplekärnor

Röror av olika slag (guacamole, baba ganoush (auberguineröra), hummus (kikärtsröra) kan du tex ha till bakade potatishalvor/-klyftor.

Typ kebabspett, fast vegetariska - leta reda på något recept på vegetariska biffar men forma dem runt träspett istället för vanliga biffar.

Om du kan få tag på rispapper - vårrullar fyllda med finstrimlad vitkål & andra grönsaker som man fräst mjuka i wok med lite kryddning och blandas med risnudlar eller glasnudlar innan man fyller och rullar ihop rispapper.

Auberginerullar med pesto - Skiva aubergine ganska tunt (ca ½ cm tjocka) på längden, salta ur, bre på pesto (gör egen pesto utan parmesan och ersätt nötter med solroskärnor), panera rullarna (pensla med ägg/olja och vänd i en blandning av 1/3 maizena majsstärkelse & 2/3 krossade cornflakes) och stek mjuka i ugnen.

• rightbackatyou

Låt de som är allergiska ordna maten eller komma med recept

Svar på tråden Ska bjuda på påskbord, men de jag ska bjuda är multiallergiska och vegetarianer..... Hjälp tack!!!!