• Madzo

Lågt levervärde

Hej!

Undrar ifall någon har erfarenhet av lågt levervärde under graviditeten?

Tog prover i början på mars där det visade sej att jag hade välidgt låga levervärden, men läkaren kunde inte riktigt ge något svar på varför..? Kändes inte så tryggt.

Va till min bm igår & hon kunde inte heller ge några raka besked eller svar. Tog nya prover & väntar svar på dom till veckan.

Nån som varit med liknande & vet vad det kanske kan bero på? & det viktigaste av allt, kan det påverka barnet??

• Svar på tråden Lågt levervärde
  • Amazina

Jag är inte superduktig på leverpåverkan under graviditeten, men jag är IVAsjuksköterska och vet väl ändå lite grand om det hela. Det finns ett antal värden man kontrollerar för att bestämma leverfunktionen och leverpåvekran.
    * ASAT.
    www.skane.se/templates/Page.aspx
    * ALAT
    * g-GT
    * S-ALP
    www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPageRev____35651.aspx
    * Bilirubin
    www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPageRev____35654.aspx

Men det är svårt att veta exakt vad provsvaret kan betyda om du inte vet vilket värde som var lågt. Jag har själv aldrig hört talas om någon patient med för låga levervärden, och har inte heller hört att det skulle vara farligt. På S-ALP läste jag dock attd et fanns någon ärftlig faktor inblandad hos patienter med låga värden. Vet dock ej om det är så hos dig...

• Maggis
    Dynah skrev 2010-04-03 21:37:21 följande:
    Problem med gallan? Brukar ge dåliga levervärden.

I regel höga värden då.

TS;

Kan inte heller säga säkert hur det kommer sig att dina värden är låga och vad det står för. De gånger vi stöter på låga värden så är det dock inget läkarna lägger någon vikt vid eftersom det inte brukar betyda dåligheter.

//Maggis
  • Madzo

Tack för era svar!

Jag har inte fått mer spec info från min bm eller läkare, det enda läkaren sagt är "jag kan se att du inte mår bra i & med att levervärdena är så låga. Men jag kan inte säga varför" Det som känns så konstigt, att inte få nått svar på ifall det är nått som påverkar barnet, eller nått som inte har större betydelse..

Tog nya prover förra veckan & dom visade lika..

• Maggis
    Madzo skrev 2010-04-04 11:11:15 följande:
    Tack för era svar! Jag har inte fått mer spec info från min bm eller läkare, det enda läkaren sagt är "jag kan se att du inte mår bra i & med att levervärdena är så låga. Men jag kan inte säga varför" Det som känns så konstigt, att inte få nått svar på ifall det är nått som påverkar barnet, eller nått som inte har större betydelse.. Tog nya prover förra veckan & dom visade lika..
    Det tycker jag är ett mycket märkligt sätt att uttrycka sig på. Då borde sagda läkare ta reda på vad det står för istället för att lämna dig hängande med ett sådant nonsenssvar.
    //Maggis
  • Madzo
    Maggis skrev 2010-04-04 18:21:59 följande:
    Det tycker jag är ett mycket märkligt sätt att uttrycka sig på. Då borde sagda läkare ta reda på vad det står för istället för att lämna dig hängande med ett sådant nonsenssvar.
    Ja precis vad jag tyckte, kändes så knepigt när hon bara gav mej det svaret. För nått är det ju, som hon säger själv.. Men men.
  • Vimsan75

De "vanliga" levervärdena är höga om man är sjuk. Däremot finns ett protein som heter Haptoglobin som kan bli lågt vid leverpåverkan bl a i samband med graviditet. Sån antingen sa läkaren fel till dig eller så var det Haptoglobinet hon pratade om.... Har du fått svar på de nya proverna än?

Svar på tråden Lågt levervärde