• Maj bebis

Framåtvänd Bilbarnstol Britax eller akta graco ?

Står i valet och kvalet mellan två stolar,

Britax adventure
    images.google.se/imgres&imgrefurl=www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php%3Fid%3D179&usg=__H19DPBU-NmqOM6JPaxRm0OfFWFg=&h=400&w=293&sz=65&hl=sv&start=4&um=1&itbs=1&tbnid=ip_uzistx2-JEM:&tbnh=124&tbnw=91&prev=/images%3Fq%3Dbritax%2Badventure%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26channel%3Ds%26tbs%3Disch:1

eller

Akta graco rallysport

images.google.se/imgres&imgrefurl=www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php%3Fid%3D15&usg=__TLFz0OesCyXp-cGjz5hHWH1aFww=&h=467&w=349&sz=13&hl=sv&start=2&um=1&itbs=1&tbnid=6Ir8N1XSRCsERM:&tbnh=128&tbnw=96&prev=/images%3Fq%3Dacta%2Bgraco%2Brallysport%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26channel%3Ds%26tbs%3Disch:1

Tips? Vilken som är bäst, eller är det samma lika?

• Svar på tråden Framåtvänd Bilbarnstol Britax eller akta graco ?
  • Maj bebis

ingen som har någon av dessa?

• thecarseatlady

Jag skulle välja Britax Adventure för att jag tycker att Britax i allmänhet har bättre kvalitet på sina stolar och för att den har bättre sidoskydd än Aktan.

• MorMargit

Det är två bältesstolar som nog är ganska likvärdiga. En bältesstol, till skillnad från en bilbarnstol, skyddar inte barnet vid en krock ( kanske lite från sidan) utan är bara för att få bältet helt rätt över kroppen. Vi har en Britax Adventure och är nöjda med den men jag skulle lika gärna ha köpt en akta, så jag tror att båda är bra.

Blir lite osäker eftersom du skriver bilbarnstol i rubriken, men det är väl en bältesstol du menar? Ditt barn har vuxit ur sin bakåtvända stol och är minst 4-5 år och väger minst 15 kg?

• Maj bebis

Ja en bältesstol menade jag.
    Förstod att någon skulle fråga hur gammal och vad barnet väger

Kan lugna er med att hon är 4 år i maj och väger över 15 kg men vi ska inte börja använda den förens om några månader då lillebror växt ur babyskyddet, då får han ta över hennes bilbarnstol och hon får en bältesstol.

Britax verkar med populärt tur att det är den jag köpt (kan dock ändra till aktan innan onsdag om jag vill, därför jag rådfrågar här. Såg att britaxen vunnit flera test.

• MorMargit
    Maj bebis skrev 2010-03-26 20:47:43 följande:
    Ja en bältesstol menade jag.Förstod att någon skulle fråga hur gammal och vad barnet väger Kan lugna er med att hon är 4 år i maj och väger över 15 kg men vi ska inte börja använda den förens om några månader då lillebror växt ur babyskyddet, då får han ta över hennes bilbarnstol och hon får en bältesstol.Britax verkar med populärt tur att det är den jag köpt (kan dock ändra till aktan innan onsdag om jag vill, därför jag rådfrågar här. Såg att britaxen vunnit flera test.
    Hur lång är hon och vad väger hon? Det är ju inte säkert att hon växer ur sin bakåtvända stol tills lillebror vuxit ur babyskyddet så du kanske ändå behöver två bakåtvända ett tag? Eller är hon väldigt stor?
  • Maj bebis

rekommenationerna är från 4 år och 15 kg, hon kommer vara både över 4 år och väga över 15 kg när bältesstolen börjar användas.

• emmsan123
    Maj bebis skrev 2010-03-26 20:57:14 följande:
    rekommenationerna är från 4 år och 15 kg, hon kommer vara både över 4 år och väga över 15 kg när bältesstolen börjar användas.
    Dock är bakåtvänt åkande mycket säkrare än framåtvänt även efter fyra år och femton kilo. Jag kommer att ha mina barn bakåtvända tills de vuxit ur stolarna. 
    Kolla den är filmen:
    Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • MorMargit
    Maj bebis skrev 2010-03-26 20:57:14 följande:
    Nja, det är ju minimikrav, alltså det absolut lägsta kraven som ska vara uppfyllda. Det säkraste för barnen är naturligtvis att sitta bakåtvända så länge som möjligt så man brukar ju låta barnen sitta bakåt så länge det går för stolen. Min tjej är ganska liten till växten och henne vände jag nyss, vid 114 cm och 19 kg och hon fick lätt plats i stolen. Så vänd inte bara för att hon blir fyra år om hon kan sitta bakåt längre!!
  • Maj bebis

smurfstrumpan
    Lite off topic men ja, jag har sett den.

Svar på tråden Framåtvänd Bilbarnstol Britax eller akta graco ?