• Pärla

Ont i tanden. Vanligt när man är gravid?

Hej!

Jag är snart i v. 28 och har en fråga till alla blivande mammor.

Är det vanligt att man får ont, ilningar, isningar i tänderna?
    Jag har ont först i det ena tanden, så att jag har svårt att äta nåt, sen efter några veckor har jag ont i andra tanden.
    Smärtan hoppar över till andra tänder. Är det vanligt? Nån erfaren som vet?

Jag vet att tandköttet kan blöda mycket när man är gravid.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ont i tanden. Vanligt när man är gravid?
  • UnDeuxTrois

Intressant för jag har nåt liknande. Gick till och med till tandläkaren och kollade, övertygad om att jag fått hål. Men icke, inte tillstymmelse till hål i de tänder som jag jag upplevt att jag hade problem med.

• Pärla
    UnDeuxTrois skrev 2010-03-27 07:54:49 följande:
    Intressant för jag har nåt liknande. Gick till och med till tandläkaren och kollade, övertygad om att jag fått hål. Men icke, inte tillstymmelse till hål i de tänder som jag jag upplevt att jag hade problem med.
    Ja, det är märkligt. När jag känner efter där tanden gör ont, så är tandköttet som är smärtsamt. Jag pillar lite, vilket man inte ska göra det men man blir tokig, då börjar tandköttet blöda på en gång. Kanske är det inflammerad?
  • UnDeuxTrois

Tandköttet blir ju lätt rött och inflammerat när man är gravid, utan direkt "anledning". Mitt tandkött är dock som vanligt. Har haft ont i 3 olika tänder, varav riktig tandvärk under flera dagars tid i den ena. Mysko.

• Pärla

Mmm, det är mysko. Har också värk som sjutton, jättejobbigt

• Alcarinque

Åh! Jag har också någon mystisk värk Hos mig sitter det typ i hela käken, eller i alla fall i en tre fyra tänder, på ena sidan. Brukar växla mellan att sitta i antingen under- eller överkäken och gör ont nån gång per vecka. Ofta så jag behöver ta alvedon. Det dök upp runt v.15. Ska bli "intressant" att se hur länge det håller i sig

♥ Alva 060307 ♥ BF 100802 ♥
  • UnDeuxTrois

Mitt började i slutet, typ månad 8 eller så, förresten.

• Jackie85

Jag har så och är bara i slutet av vecka 5. Har tom vart hos tandläkaren för att jag trodde jag hade fått 3 hål över natten, men nepp inga hål.

• 1000
    Alcarinque skrev 2010-03-27 22:29:30 följande:
    Åh! Jag har också någon mystisk värk Hos mig sitter det typ i hela käken, eller i alla fall i en tre fyra tänder, på ena sidan. Brukar växla mellan att sitta i antingen under- eller överkäken och gör ont nån gång per vecka. Ofta så jag behöver ta alvedon. Det dök upp runt v.15. Ska bli "intressant" att se hur länge det håller i sig
    ♥ Alva 060307 ♥ BF 100802 ♥

Precis så här har jag med, gör så vansinnigt oooont.
    V 6+ nu, bf 25/6 -13, 1a barnet, Stockholm.
  • 1000
    1000 skrev 2012-10-31 09:07:15 följande:

Precis så här har jag med, gör så vansinnigt oooont.
    V 5+ nu, bf 25/6 -13, 1a barnet, Stockholm.
  • 1000

Ha ha går ju inte bra för mig att posta i tråden men skyller på tandvärken. Jag känner igen mig i ovanstående, värk i både över o under vänster käke. Smärtar, molar, värker, som om jag hade tandvärk i halva munnen. Oliiiidligt. Haft så från o till i en vecka nu, senaste dygnet mer frekvent.

V 6+ nu, bf 25/6 -13, 1a barnet, Stockholm.
Svar på tråden Ont i tanden. Vanligt när man är gravid?