• annajay

krossade/hela linfrön farligt??

har sista veckorna käkat fil med en blandning av hela linfrön, krossade linfrön och pysilliumfrön varje dag till frukost. har tyckt att det varit toppen eftersom det hållt igång magen trots att jag äter järntabletter.

men...

började googla runt nu och verkar som om linfrön är dåligt?? innehåller cyanid? kan jag ha förgiftat min bebis i magen?? blev helt plötsligt jätteorolig. behöver jag vara det?

• Svar på tråden krossade/hela linfrön farligt??
  • Skogsflickan

nejdå du kan äta det, jag gjorde det oxå och ingen sa ngt om det. Gå in o kolla på slv.se  om du är osäker

• annajay

nja max 2 matskedar om dan..men ändå. cyanid låter ju livsfarligt. särskilt för en bebis... usch hatar att få ångest över såna här saker =(

• Teskedsmamman

Öka på mängden psylliumfrön, de verkar lokalt i tarmen och tas inte upp av kroppen direkt Jag skulle säga att det är de som håller igång din mage, linförn hjälper inte ett piss medan psylliumfröna hjälper kalasbra!!

3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • Aedea

Jag skulle inte oroa mig. Det finns för mycket att noja över när man är gravid, allt verkar farlig till slut tycker jag!

• Aedea

Hade det varit livsfarligt hade bm osv påpekat det redan från början och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara farligt, (andra graviditeten nu).

• Lina J

Så länge man inte äter stora mängder linfrön så är det ingen fara. Hela linfrön ger ett mindre upptag än de krossade, eftersom vi inte kan bryta ner dem själva. Både linfrön och psylliumfrön är rika på de vattenlösliga fibrerna som är mycket hälsosamma och skonsamma för våra tarmar.

• Devrimsson

Har köpt en påse för min tröga jobbiga mage och ska prova med att äta en tallrik fil med 2 tsk linfrön då jag måste tömma magen till imon ska nämligen på  läkarbesök imorgon.... Hoppas det funkar på mig ochså!

• Trynträ

Max 1 msk krossade linfrön är väl rekommenderat. Man bör inte överdosera det.

Svar på tråden krossade/hela linfrön farligt??