• Anonym

Ulcerös kolit.. Medicinen hjälper inte, jag blir galen!

Jag har haft ulcerös kolit i ca 6-7 år. ibland har det varit värre och ibland bättre.
    Senaste året har jag tagit pentasa stolpiller så fort jag börjat blöda lite och efter en behandling (28 dagar) har det alltid blivit bra igen. Det har varit en mirakelmedicin för mig då det är den enda som verkligen har hjälpt mig.

Men nu har jag haft ett mindre skov i ett par , tre månader i sträck. Har tagit 2 kurer med pentasa i rad och ändå slutar det inte att blöda. Det är inte så mycket blod men jag vill ju såklart bli av med det helt. Varför hjälper inte medicinen längre? Har jag blivit immun?

Är verkligen inte sugen på att göra en ny undersökning och den här j*vla sjukdomen driver mig till vansinne. Jag orkar inte ha den längre! Jag vill leva ett normalt liv. :(

• Svar på tråden Ulcerös kolit.. Medicinen hjälper inte, jag blir galen!
  • Anonym (vilken medicin??)

Jag har UC och har haft den i ca 4 år. JAg har provat nästan alla mediciner som finns och endast Cortison verkar fungera. Jag vet hur hemskt det är när man försöker med all energi man har för att få medicinen att fungera men att det ändå inte blir bättre. Jag är nu sjukskriven för att ingen fungerar, blöder och diarre hela tiden. Är otroligt trött och orkeslös. tycker att du ska kontakta läkaren och berätta att din medicin inte hjälper så kan han säkert rekomndera någon annan liknande. äter du tabletterna eller supparna<????....det finns något som heter Asacol och även prednisolon som kan fungera samt andra lite starkare som imurel. dot give up!!!...jag vill också bli bra nu efetr ett låångt skov men enda hjälpen för mig är cortison och då blir man svullen av allt vatten och det blir ingen kul sommar=(......lycka tilll

• Anonym (Opererad)

Be om en dunderkortisonkur snarast!

Jag fick plötsligt ett jätteskov som aldrig gav med sig trots skum och stolpiller och fan och hans moster. Åkte upp akut och blev hemskickad med lite kortion. Det blev värre och blev inlagd till sist. Fick jättedoser kortison på lasarettet men det blev till sist så illa att tarmen hotade spricka och jag fick göra en akut stomioperation. Trodde jag skulle dö, det var så jävla overkligt alltihop! Ville hoppa ut från fönstret! Nu ett par år senare är min tarm nedlagd igen och jag skiter med röven som vanligt men jag saknar hela tjocktarmen. Har ibland små, små skov från ändtarmen (tunntarmen kan inte få samma inflammation) men de hålls i schack med skum.

Så det som höll på att få hela min värld att rasa där och då visade sig bli riktigt lyckat i slutändan...bokstavligt talat...;) Tror jag väntade lite länge med att få kortison dock, kanske hade detta kunna undvikits. Men hade det inte hänt då hade det väl hänt senare så det är ändå skönt att ha det avklarat. Nu blir jag aldrig mer sådär sjuk och får sådär ohelvittes ont.

Hoppas allt går bra för dig iaf, och om du får lov att operera dig i framtiden kan det vara början på nåt bättre...=)

• Anonym (Opererad)

Glömde...;

Gör en undersökning även om det är obehagligt (burr, jag vet...), du kan behöva en ny, starkare medicin. VÄNTA INTE!

• Anonym

Jag har haft prednisolon och asacol tidigare men blivit "immun" mot dom också.
    Nu äter jag maxdos av Colasiz och tar suppar varje kväll för tredje månaden i rad.

• Anonym

Be dom sätta in Remicade eller humira!
    Dundermedicin men svindyr det är därför dom håller på den...
    Min sambo fick det efter ett skov på över 1år som inte gav vika det minsta.. förens han fick remicade, då blev han istort sätt frisk på 3dagar.. men illamåendet kommer och går tyvärr..
    Han har iof crohns..

• fam hohl

hejsan. känner i igen mig av den första som skrev. ingenting funkar förrutom kortison,tills jag trappar ner till 1tablett då kommer det tillbax.  Jag är med såå fruktansvärt trött efter allt blödande och sen är jag dessutom gravid vilket gör en ännu tröttare. Känner mig som värsta lataste mamman ibland som inte ens orkar gå ut med min son på 1,5år så ofta som jag vill. jag äter nu asacol, läkaren ville jag skulle äta imurel oxå men det vill jag ej när jag e gravid, inte efter att ha läst på bipacksedlen.  Men jag ska åter igen prova kortisonsuppar, han tror det är i slutet av tarmen som inte är läkt riktigt än. Har nu en dunderflaska med vätska som jag ska spruta in i rumpan, vilket jag ofta "glömmer" tycker det känns såå himla äckligt!
    Har ni testat att inte äta något speciellt! Många tror att kolhydrater inte är bra, om ni har testat snälla kom m tips.

lycka till alla med eran magar

• Anonym (sambo)

Hej!
    Nu vet jag tyvärr inte vad medicinen heter.. Men min sambo har också ulcerös kolit. Han hade också väldigt svårt att få bukt med det men till slut fick han gå och få någon medicin i dropp varannan månad och efter att han börja med detta blev han bra igen:)
    Fråga läkaren han borde veta vad det är.
    Han tar även tabletter varje dag.. tror dom heter, puri-nethol och asacol. Men fråga läkare vad dom kan göra för dig. Inte kul att inte kunna känna sig helt bekväm med sig själv.
    lycka till! 

• moli

Hejsan...är det ngn som förrutom den vanliga medicineringen använder ngn alternativ behandling...min son insjuknade i uc för drygt ett år sedan....jag bodde på internet i veckor och ger honom följande medicinering: salazopyrin (utskriven av läkare på gastro)+folacin, fiskolja pharbio forte, trevis(laktobaciller)2st 4/dagar i veckan, d-vitamin 4dagar i veckan, aloe-vera så fort han känner av ngt i magen, kryddar maten nästan dagligen med gurkmeja eftersom gurkmeja har en anti-inflamatorisk verkan och dessutom försöker vi undvika mat med tillsatser...han har hållit sig frisk sedan det första skovet nu och jag vet inte vad det beror på - kanske tur - eller så är det vårat "recept", skulle vara jätte intressant med andra erfarenheter...

• Barbabok

För mig biter inget längre förutom kortison. Vid nästa skov ska jag få prova Remicade. Imurel tålde jag inte (feber) men magen gillade den.
    Nu är magen "lugn" med endast lite blod och slem, det tyckte läkaren var ok och vi väntar med mer medicin.

• Anonym (Orolig mor..)

Blir så himla rädd när jag läser den här tråden då min 18 åriga dotter nyss fått konstaterat att hon har ulcerös kolit. Än så länge lever hon ett helt vanligt liv med hjälp av medicin o jag hoppas verkligen att hon slipper uppleva det som ni andra här gör.
    Känns ändå bra att det finns en tråd här som man kan gå in o läsa i och få tips o råd.

• Anonym (:()

UC är väl mer eller mindre kroniskt? Om man inte har enorm tur och det lsker ut? KAn påverkas av vad man äter (är så för min del iaf), då medicinen kanske hjälper delvis- men du äter kanske något som din tarm inte riktigt tål så det får aldrig riktigt vila/läka. Jobbigt med långa skov, även om undersökning kan vara obehagligt och jobbigt är det kanske vad du behöver.

• Skalman84

Hej Alla,
    jag är nu inne på min tredje månad av ett skov:( jag insjuknade i ulcerös 2007 då jag bestämde mig för att sluta röka, blev även Pappa första gången samma år:) sedan 2007 har jag haft lite små skov där kortison hjälp väldigt effektivt. men sedan 3 månader tillbaka har jag haft ett riktigt jäkla helvete med denna sjukdom och prövat massor med olika mediciner som prednisolon (Supp) Mesasal (supp) Azetrasol (supp med Arsenik) Prednisolon 5mg (Tablett) men inget hjälpte:( fick inflammatiom i lungsäcken av Azetrasol vilket gjorde att jag var tvungen att avbryta behandlingen. nu står jag på Prednisolon och Imurel samt ett skum som heter Pentasa.. Blöder fortfarande och har ca 5 till 8 toa besök per dag. jag lider verkligen med alla i tråden och hoppas att ni som har skov idag blir snabbt återställda.

Svar på tråden Ulcerös kolit.. Medicinen hjälper inte, jag blir galen!