• Anonym (Löjlig jag vet!)

Manliga förskolelärare...

Håller på och skolar in min dotter på dagis och allt går jätte-bra. Det är ett toppendagis och personalen verkar super. Jag är glad att förskolelärarna är både män och kvinnor samtidigt som detta skrämmer mig.
    Jag är en väldigt öppensinnad person och gör mitt yttersta för att aldrig dömma ut någon i förhand. Dock kan jag inte låta bli att tänka tanken på att min dotter nu kan råka ut för ett sexuellt övergrepp på förskolan eftersom det jobbar män där. Läste senast igår om ännu en manlig förskolelärare som åkt fast för våldtäckt.
    Jag skäms för mina tankar. Hur tänker ni gällande detta?

• Svar på tråden Manliga förskolelärare...
  • Marma

att nog inga män huvudtaget borde ens tänka tanken att närma sig barn varken sina egna eller andras.

• karlssonsvärld

man kan inte gå runt och vara rädd hela tiden, visst jag förstår din rädsla, men då kan jag väl skrämma upp dig ännu mer....när jag gick i skolan hade vi en kvinnlig idrottslärare som VARJE lektion satt inne i killarnas omklädningsrum och tittade på när pojkarna klädde på sig och av sig och duschade så även kvinnor kan vara päckel och utnyttja sin status. men det är bara männen som uppdagas.

• sjöberg75

Att det finns manliga inom barnomsorgen tycker jag är skitbra!!
    Det finns så många ensamstående mammor där barn inte har någon manlig förebild att se upp till så jag skulle vilja se fler män inom barnomsorgen!!

Man kan inte gå o oroa sig för övergrepp o varför skulle inte en kvinnlig förskolelärare kunna ge sig på ett barn?

Innan de ens får böja jobba inom barnomsorgen så kollas de upp i brottsregistret hos polisen.

Hoppas du kan släppa din oro för annars blir det jobbigt att lämna bort ditt barn.

Jag tycker också att det är super med förskolelärare av olika kön.
    Jag var inte ens medveten om att jag hade dessa tankar. De dök upp helt plötsligt. Dock var det min sambo som startade det hela när han sa att han inte är bekväm med att män skulle byta på vår dotter.

Jag är inte oroligt för att lämna bort henne och hon kommer att gå på en riktigt bra förskola som jag skulle rekommendera till alla. Jag blev mest nyfiken på ifall jag är den ende som känner såhär. Det har säkert att göra med att det värsta tänkbara som kan hända mig eller min dotter (enligt mig) är att bli utsatt för ett sexuellt övergrepp...

• Rabelais

Tja, män är ju djur och nu senast kunde vi läsa i tidningen att mäns hjärnor inte klarar av att ta hand om barn utan endast jaga bisonoxar och se tredimensionellt så jag skulle nog vara rätt orolig. Alla män är ju potentiella våldtäktsmän och de som jobbar på dagis är säkert latenta pedofiler eller värre. Helt sjukt att man tog bort kravet att män skulle visa utdrag ur sina polisregister (alla män har polisregister, om inte annat så som förebyggande åtgärd) för att få jobba på dagis, nu väller ju pedofilerna och våltäktsmännen in!

• UnDeuxTrois

Det där var ett onödigt inlägg som inte tillför nåt.

• Baileys03

Alla anställda inom barnomsorg & grundskola lämnar in registerutdrag till arbetsgivaren.

• bluebird

Kvinnor kan också vara pedofiler.

• Anonym
    Rabelais skrev 2010-03-27 08:11:12 följande:
    Helt sjukt att man tog bort kravet att män skulle visa utdrag ur sina polisregister (alla män har polisregister, om inte annat så som förebyggande åtgärd) för att få jobba på dagis, nu väller ju pedofilerna och våltäktsmännen in!
    Vänta nu lite... Sedan när är det borttaget att män ska visa utdrag ur polisregistret?
    Jag har själv arbetat på förskola och fått lämna utdrag ur polisregistret och jag är kvinna.
    Varifrån har du fått uppgiften att männen inte längre behöver detta?'
  • solskina

Men nu måste jag bara få poängtera, jag som jobbar med sexuella övergrepp.

Det finns massor av kvinnor som är förövare där ute, inom barnomsorg som inom vård!!!

Det är bara att dom inte blir anmälda lika ofta. Mörkertalen är så stora.

Jag förstår ändå känslan, när det nu står i pressen dagligen om män.

Det ni kan göra som föräldrar är att lära era barn kroppensdelar. Kan barnen prata öppet om sin kropp kan h*n brätta vad som händer på dagis.

Vanligare är faktiskt att leken, leka doktor kan bli ett övergrepp.
    Barn och utnyttjar barn alltså. Stora varningsklockor, för barn som inte kan sätta sina gränser. Dom är med stor sanolikhet utnyttjade hemma eller på dagis.

• karlssonsvärld
    Anonym skrev 2010-03-27 08:23:48 följande:
    Vänta nu lite... Sedan när är det borttaget att män ska visa utdrag ur polisregistret? Jag har själv arbetat på förskola och fått lämna utdrag ur polisregistret och jag är kvinna. Varifrån har du fått uppgiften att männen inte längre behöver detta?'
    men han skriver ju även att ALLA MÄN HAR ett polisregister =O bara det är ju att haka upp sig på!
  • Anonym (inlägg #10)
    karlssonsvärld skrev 2010-03-27 08:25:18 följande:
    men han skriver ju även att ALLA MÄN HAR ett polisregister =O bara det är ju att haka upp sig på!
    Jag tror det är ganska mkt ironi i det där inlägget.
  • karlssonsvärld
    Anonym (inlägg #10) skrev 2010-03-27 08:28:22 följande:
    Jag tror det är ganska mkt ironi i det där inlägget.
    självklart! det förstog jag med.
  • Anonym

Jag arbetar inom barnomsorgen och har små barn själv också. Jag kan förstå oron, men samtidigt kan likaväl en kvinna begå sexuella övergrepp på barn. Jag hade tyckt det varit underbart om mina barn hade haft en manlig förskollärare om han var bra på sitt jobb! Jag har arbetat med manliga förskollärare (som var mycket bra och iinte pedofiler) och det blir en annan stämning både i barngruppen och i personalgruppen om där finns män också, och då menar jag det i positiv bemärkelse!

Så länge det inte finns några orsaker att misstänka sexuella övergrepp på ditt barns förskola (sannolikheten är ju rätt liten) så tycker jag att du ska vara glad att ditt barn har manliga förskollärare också. Barn behöver både män och kvinnor som förebilder och tyvärr finns det alldeles för få män inom barnomsorgen, många är givetvis rädda för de fördomar som många har och vågar inte arbeta med små barn utan väljer de äldre barnen. En av mina manliga kollegor ville absolut inte vara med och ha massage med barnen (där barnen själva som är 4-5 år masserar varandra på ryggen och vi pedagoger också masserar några barn på ryggen med kläder PÅ) pga rädsla för sexuella anklagelser ifrån föräldrar, vilket jag tycker är sorgligt att han inte skulle kunna få göra något som ingen tyckte var konstigt att vi kvinnor gjorde.

Jag hade inte som avsikt att anklaga varje man för att vara en pedofil eller kapabel till att våldtaga. Och jag är medveten om att kvinnor också kan vara förövare. Jag blev själv förbluffad över min egna reaktion och ställde därför frågan för att se ifall jag var ensam om att känna så.

Nu är jag faktiskt glad för att det är blandat bland pedagogerna på mitt barns dagis och anser att detta är till hennes fördel. Det är dock sorligt att jag överhuvudtagen reagerar...

Svar på tråden Manliga förskolelärare...